Tuesday, September 8, 2009

.: 9 September :.

Beria ia nak menulis..tapi tang tu jugak la idea tetibe berenti…Urmmm..semborono ajelah eh..oh ye! 9 september hanya sekadar title dan tak de kene mengena dengan entri kali ni..

Wadi Unung…adik aku pernah tanya “tengok wadi unung ker?” time tu tak tau sangat cite nih..tapi adalah dua tiga kali tengok cite nih..macam best! bolehlah disimpulkan sebagai cite dua sahabat karib yang melalui life yang berbeza..suke tengok Eja..walhal bukan peminat dia pom..

Upik Abu & Laura..tadi petang sempat tengok cite ni kurang lebih 10 minit kot..ni lah cite yang arwah mak aku suke sangat tengok..arwah mak aku lebih tau jalan cite ni tentang apa..yang aku tau..mak aku cakap budak si kulit gelap tu cantik..manis even kulit dia tak delah cerah mana berbanding ngan sorang lagi tu.. mulalah aku cakap “macam saya kan?”..wkakakakkaa..adek adek aku akan bluwekkk~! ok ok! Ngaku dengan rela hati..suke perasan kalau dengan family..hahahaaa..tak semena mena aku pom suke tengok budak tu..memang sweet.. * tak tau budak ni nama apa…

Pangako Sa Yo..masih ingat cite ni tak? Ala..dolu dolu memang fames amat…time borak borak ngan adek aku, dia ada bitau..arwah mak aku pernah nanges bilemana tengok ayah or atuk pada si Yna dalam cite nih..arwah mak aku cakap, saling tak tumpah macam arwah atuk aku.. * arwah atuk meninggal time aku umur 6 bulan kot..

Oklah, tamat cite pasal cite cite tv..

Khamis itu hari kan, dah siap siap nak berbuka..tup tup! Adek aku bitau nasi tak masak..huhuhuh..biasanye aku pergi godek godek kan nasi tu..tapi itu hari, terlintas kat hati je nak pi menggodek..tapi tak de action ape pom..upenyer suis tak berapa nak ok..macam tak tersentuh aje wayarnyer..sedangkan semuanye dah masak awal awal lagi..boleh senang senang duduk kat depan tv lagi.. last, kami berbuka dengan keropok aje..naek sejuk lauk pauk tunggu nasik masak…huhuhu..tak tau nak gelak ke nak nanges… * kalau mak aku ada lagi kan..sure dah tahap gelak golek golek nih..akan jadi satu insiden yang lucu amat.. tapi itu hari..nak tengok muka ayah aku pom terasa cam tak sanggup..kesian kat ayah and adek adek aku..

Semalam pulak, buatlah sayur lemak kuning..zahirnye nampak walla abes la..hehhee..tapi time makan, sungguh tawar..tak best~! Tapi adek aku cakap..dah ok bile makan dengan petai goreng bilis.. * kalau tak silap camnilah nama resepi tu kot…sebab kebetulan petai tu masin…wkakakakaaa..bukan aku yang buat ok! Aku tak pernah buat resepi tu..

Malam lepas buat pertama kalinyer pergi teraweh..aish! malu saya..hehehe..pergi surau kampong sebelah..memang kebiasaan kami suke pergi surau kampong orang lain selain kampong sendiri..tapi TAK TERDUGA..naik aje surau tu, air mata laju aje mengalir..satu perasaan yang lain sangat sangat kat diri nih..

Jemaah semuanye sebaya kurang lebih aje dengan umur mak aku..Terasa seperti arwah mak aku ada sama dikalangan jemaah lain..terasa seperti arwah mak aku di saf depan..kadang kadang terasa dia di tepi aku aje..time tu la, tersedu menanges..dah tak malu ngan orang sekeliling…kenangan teraweh tahun tahun sudah berulang kali melintas kat fikiran…betol betol tak boleh nak tahan…dongak aje kepala, cam nampak sosok badan arwah mak aku kat saf depan..konon konon pabila orang tu berpaling..tup tup wajah mak aku..jemaah lain yang batuk, kedengaran macam arwah mak aku yang batuk..bile mengantuk, dah tak boleh nak sandar kat tubuh mak aku.. geng teraweh dah tak de..dah tak de wajah yang akan senyum bilemana aku curi curi balek time malas nak buat teraweh penuh..terngiang ngiang kata kata mak aku “kita tak tau lagi akan jumpe lagi ke tak dengan Ramadan akan datang..”

Mak cik sebelah heran..sampaikan dia tanya duk kat mana? Aku bitau la duduk kat mana..dia cakap..oh! anak arwah Jah eh..aku angguk aje la…dia cakap sabar…pas semayang, ramai la pulak menyoal...lepas teraweh tak de tangan yang biasa aku salami dan cium..yang ada tangan mak cik mak cik yang aku tak kenal…dah tak ada ulasan mak aku selepas teraweh…

Time nak balek..adek aku pulak kehilangan selipar dia..hahhahhaa..normal la tu..

Ayah aku tanya time balek teraweh..”ada orang tanya tak?” Aku cakap..ada..”dia tanya tak anak sape?”..tanya, tapi orang tu dah tau dah..

Tapi kan, malam kedua aku pergi..dah tak nanges macam malam pertama..perasaan tu berbeza sangat…

KH: …yang membawa maksud KataHati..he he he..cam jiwang kan? Sebab tu suke short form kan dia…nampak la sedikit cool.. :D

2 comments:

  1. x suke bace entry nie sebab entry nie telah membuat air mataku bergenang.... ape2 pun.. buat k.aida, bnyk2 kan bersabar,

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.