Thursday, September 10, 2009

.: Dari dapur kami :.

Jap je dah pom nambelas Ramadan.. Jap je dah hari Khamis.. jap je dah nak dapat gaji balek dah.. jap je tup tup dah nak dapat BONUS..hihihi..dana aje lah..cuke cangat cangat tau.. jap je dah nak abes bulan pose.. jap je masa berlalu.. jap je.. eh eh! Hari ni balek jam 3 tau..urmm tehs~!

Terus kite ke gelanggang menu kite yok! Hasilan semalam.. hehehhee.. siriyes! Saye malu tapi nak jugak tayang.. kalau camtu dah tak malu lah kan?? Hahahaa.. bantai aje la..


Tembikai yang berfungsi sebagai tukang control bagi segala ketidaksedapan juadah..aiseh! * tutup muke dengan tapak tangan..


Yang ini pula, ayam goreng berempahkan Adabi.. oleh itu jangan takut akan rasanye kerna dijamin sedap! Hehhehe..


Kerabu perut yang diimport khas oleh adik aku dari bazar.. dijual dengan harga terkawal..


Sekali pandang tak nampak macam telur goreng.. tapi percayalah, ini adalah makanan yang bernama telur goreng.. air tangan adek aku.. rasanye? tak sempat rasa tadi.. sigh!


Salad yang menjadi pilihan dekat di hati kami.. tapi kan, kalau beli di pasar borong lagi la fresh.. uu la la wak! Murah pom murah..


Dengan malu diumumkan..lagi hasil gorengan adek aku.. terimalah menu kite yang berikutnyer… ikan kerisi goreng halilintar.. hahahhaa.. bertompok tompok dengan cili..

Menu utama kite.. Singgang Pedas Ikan Kerisi.. semangat berkobar tau.. yelah, dah dapat resepi petang tadi.. tq kak zue, kak ros n kak na.. moga bertambah ilmu masakan anda dan diharap masakan anda lebih sedap dari biasa.. pujian dari hati ni tau…

Daun kesom tak de, seb baek adek aku volunteer nak pergi amek daun tu kat umah mak cik aku.. barulah terasa lengkap bahan bahan dia.. lengkuas? kalau tak de lengkuas, tak payah letak pesan mak cik aku.. ok!

Tengah memasak.. terasa sangat was was menyelubungi kepala.. wajah yang tak pernah menyentuh SKII ini mula berkerut..hahaha..SKII.. bagus ke? Pakai Olay pom dah dikire oraitttt.. (‘ - ‘) hahahhaha.. dah lama tak buat icon cenggini… dah melalut 7cm nih.. ok! Back to our secret recipes..


Bile tenung lelama kuah nih.. terasa lain macam aje.. macam tak berapa nak jadi jer.. betol ker nih? Rasanye dah ikut abes perintah yang diberi..urrmmm.. TING~!! Haa.. selalunye kan, kuah dia kaler merah.. jadinyer, kite masukkan cili boh la sikit.. barulah nampak ok.. ok siap! Api di tutup..

10 minit sebelum azan dan bedil bergema menandakan masuk waktu berbuka puasa..

Adek 4: Wehhh.. lauk ape nih? Lain macam jer rupe..
Aku: Singgang pedas la.. * duk menahan gelak sebab dah tau nak kene kutuk... redho ajelah..
Adek 4: bawang tak masak lagi la.. camne buatnyer tadi?
Aku: wakakakkakakkakakakkakaaa.. manelah tau.. letak minyak, tumis bawang macam resepi tu lah..
- Dua orang adek aku dah jenguk periuk tu..
Adek 4: urmmm.. kene tambah lagi cili boh.. barulah nampak ok.. cili kurang la nih.. pelik semacam jer..

Adek 3: Eil..tengok kan sikit kakak kau tu..
Aku: ces! Hahahhaa.. * maka aku taruklah cili boh 1 sudu..
Adek 4: haaa..barulah ok.. ok ok~! Dah boleh tutup api..
Aku: cili boh dah masak ke? Baru aje letak..
Adek 4: dah.. kejap aje.. tak yah lelama..cili boh ni akan resap bawang tu.. jadinyer, bile kite makan.. takla terasa sangat bawang tu..
Aku: OooOOOooo.. * nanges Chef Wan kalau ada student cam aku nih..wakakakaka.. sure, pencen awal.. gantung sudip kuali terus la orang tua tu..


Nilah dia, Singgang Pedas yang berjaya disiapkan selepas merentas onak duri.. hasilnyer, bile dah makan.. terasa tawar la sikit.. * bab rasa rasa ni, aku memang tak de lesen L..errr..korang mesti pandai masak kan? Urmm.. tak de kepandaian betol dalam bab nih..

KataHati: best woooo esok cutiiiiiiii.. hip hip oyeahhhhh~!!!!

1 comment:

  1. ekekekekekke.. telur goreng tu tak nampak macam telur goreng.. ekkekekek

    takpe.. sedap atau tidak.. rezeki.. mesti habiskan?

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.