Tuesday, September 15, 2009

.: Di akhir Tirai Ramadan :.

Dapor-dan-kuali..
Sejujur-jujur-jujurnyer dah naik MUAK dengan santan..hehehhe..boleh ker?
Idea dah betol-betol kemarau sejak Sabtu lepas..
OoO..masak lemak labu eh..hahaha..ni bukan Chef bertahap topi tinggi..
Usahkan topi..apron-pom-tak de.. :D

Dah tak sabar..
Nantikan abang-kakak-anak buah balek..ho ho ho .. macam budak budak aje! Malu seh!
Mau serahkan tugas memasak pada akak aku..mungkin idea dia maseh banyak lagi..
Bile teringat wajah wajah anak buah.. terasa cam nak kuarantinkan aje dorang kat dalam bilik..wakkakakkaaa.. konpem! Akan dilanda garuda...

Lusa dah start bercuti..cam last year jugak, mesti balun bebanyak cuti time raya.. :D date rasmi 17.09.2009 – 27.09.2009 .. hihihi..macam la kampong jauh sangat..

Genap..
27 Syaaban – 27 Ramadan.. dah hampir genap sebulan mak aku pulang ke Rahmatullah..Ramadan kali ni betol betol berlalu dengan cepat..

Tiada lagi....
Pemasangan pelita-lampu kelip-tanglung kat halaman umah.. Adek 4 aku tak de plak pesan belikan pelita..kali nih, suasana di bawah tak de..
Masakan mak aku di pagi raya…biasanye ada la jugak nasi dagang or nasi minyak..pilihan menu mengikut majoriti dan persetujuan ramai..

Tangan nak salam nak cium...tapi tak pe, ayah aku maseh ada..syukur!

Teman berbual untuk kawan kawan yang datang beraya atau jalan jalan kat umah..biasanye arwah dan ayah akan melayan kawan kawan aku yang datang sementara aku sediakan air..sebab tulah, kawan kawan aku..kawan kawan mak aku juga.. * kawan-kawan yang biasa aku cite n juga yang datang umah..

“aku jumpa mak kau kat pasar Ahad bulan lepas..maseh terbayang di mata senyuman arwah...” my frenz

Lain dari biasa..
InsyaAllah akan melawat kubur mak aku..sejak dia meninggal, sekalipun tak pernah lagi jejak kaki ke kuburnya..sangat jeles pada Adek 2 aku..saban petang ke kubur dengan ayah aku.. K Al-Fatihah..

Kerna kurangnya ilmu sebagai hambaNya,.tanda tanda di depan mata hati yang Allah tunjukkan hanya menemui jawapan selepas ‘tiada’.. Allah tinggalkan satu pengajaran untuk hambaNya berfikir dan renungi..selusuri tiap kejadianNya punyai 1001 hikmah.. Yang pasti bahagian mak aku dah pom selesai..Sesungguhnya mati itu pasti.. apa yang dipinjamkan Allah hanyalah sementara…namun kita sebagai insan kerdil tak kan tau bile, bagaimana kita akan dijemputNya..sekalung doa, moga awal dan akhir umur kita adalah yang terbaik dan diberkatiNya..

“Kita mungkin sedih akan kepergiannya..namun kite mungkin tak tau Allah telah menyediakan satu tempat yang lebih baek untuk arwah”..Kak Dah

Permulaan Ramadan itu adalah Rahmat, pertengahannya adalah keampunan (maghfirah) dan penghujungnya adalah kebebasan dari api neraka..

Moga bertemu lagi Ramadan tahun depan..InsyaAllah..moga amalan kita diterima dan dirahmatiNya..Amin

Salam Aidilfitri-Mohon maaf zahir batin untuk segala kekhilafan sedari atau tidak..

Semoga berjumpa lagi di lain lembaran. InsyaAllah..

Salam Keikhlasan,
Aiyda-Lela

5 comments:

  1. Selaamt hari Raya Aiyda.. walaupun raya tahun ini dan aan datang tidak sama lagi. harap ianya dapat dis ambut dengan penuh kesyukuran!

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya
    aduh!!! dah malas la nak kerja nih
    mood raya sudah datang

    ReplyDelete
  3. TEDI:
    Selamat ari raya..
    InsyaAllah..mekaseh Miss Ted

    ********

    MALA:
    Selamat ari raya..
    hahahahhaa..jom ar cuti!!!!
    SAJE JE NAK kasi jeles...wkakakaka..

    ReplyDelete
  4. sha doakan ibu anda ditempatkan di kalangan org2 yg beriman!:)

    nyways...kenape nak serahkan tugasan masak tuh kepade org lain ye?

    ReplyDelete
  5. CHERYNA PIRES:

    Terima kaseh..
    Amin..

    hahahhahaa...dah tak larat dah...tapi utk temporary aje..(time dorang balek kampong la kite buli..hikhikhik..)

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.