Thursday, February 10, 2011

Mari Belajar Memandu


Pergi keje dalam jam 7.35am, mesti jumpe dengan kereta yang bermotifkan 'Sekolah Memandu'. Balek keje dalam jam 5 pm lebih-lebih sikit pun, mesti jumpe jugak dengan kereta kancil putih khas untuk budak-budak orang belajar memandu. Aku biasa usha or perati dorang bawak kete. Cam comey je *_o Yang pasti, golongan ni umpama VVIP bagi aku.

Benda yang biasa kite akan lihat pada orang-orang yang sedang belajar memandu adalah terkial-kial, lambat macam siput bawak kereta, takut-takut je nak tukar lane [bagi signal 5 jam belum tentu tukar lorong]. Wahhh!!!! Memang mencabar. Err, semua ini adalah ciri-ciri diri aku pada satu ketika dahulu yakni beberapa tahun yang lampau. ngee!

Dulu kan, ada sesetengah budak kelas aku. Form 4 pun dah celik minda dah, dah ambik lesen motor. [Sabor eh, aku cite pasal ni sat.] Lesen motor. Kebanyakan dorang ada kemampuan nak ambik lesen motor, sebab tu dorang ambil time muda-muda belia. Time tu aku masih naik motor secara haram. Takde lesen pun. Sebab duit yang ada hanyalah duit biasiswa, kalau ikutkan memang dah cukup. Tapi sayang ar nak guna. he he he.

Masuk je unibesiti. Masa tu cuti semester, tak pasti camne boleh tergerak hati nak ambik lesen kereta. Time tu aku keje part time. Err, tak main ar goyang-goyang kaki duk umah. Nak jugak cari nafkah demi meneruskan satu kehidupan pelajar. Ceh! Sebenarnye aku pun tak pasti kenapa aku bekerja. PTPTN dah mencukupi dah. Tapi mungkin suratan kot.

Ok, lepas tu kan. Dah pergi daftar semua serba serbi. Aku lulus ujian komputer. Lepas tu, tibe la saat yang sangat-sangat mengujakan. Tak pernah seumur hidup pegang dan bawak kete. Tup! tup! teetttt! Oyeahh! dapat pandu sendiri. Suke nye hati tu kan, sampai aku tak reti nak habaq mai kat hang pa seme camne perasaan tu.

Mula-mula cekgu memandu ni tak bagi kite bawak kat jalan besar/utama lagi. Biasa la, kene belajar dalam litar dulu. Kene biasakan diri. Dah agak-agak cam ok tu. Terus ke ...


NEXT!



Bawak kete kat jalan besar. Wuhuuu! Riang sangat-sangat rasa hati ini. Tapi yang tak boleh blah. Ada sekali hari tu kan, aku nak kene belajar ikut jalan A [lupe jalan A ke B or C]. Semangat memang la berkobar-kobar, jam 2 pm dah berada dalam kete dah. Cekgu ada kat sebelah, time tu pulak, aku kirenye orang yang terawal la datang untuk sesi petang. Maka ramailah jugak pelajar-pelajar lain yang duduk kat pondok, sementara menantikan dorang punye turn.

Time dalam kete tu kan, cekgu suruh start enjin kete. Ok! he he he. Tapi entah macam mana la kan, dah elok-elok reverse, patutnye kene konar. Tapi aku dah tak tahu ape nak buat, menonong je aku bawak kete tu, straight menuju ke arah pondok, tak konar-konar. Cekgu menjerit la kat aku 'BREKK! BREKKK!' ha ha ha. Aku rasa kan, cekgu tu time tu la kan. Mesti dah rasa cuak giler bavai dah! Serious! Aku memang tak tahu nak buat apa. Membebel la cekgu tu kat aku. Tak pasal-pasal dapat ceramah free! hik.



Ini lamborghini bukan kereta sekolah memandu yerk! Jangan main-main la, nak pandu kereta, kene LULUS dulu ujian memandu. Saje letak picture ni, sebab dulu aku tak kenal pun kereta jenama ni. he he he.



Lepas dah beberapa sesi belajar, lesen L aku dah boleh di hai hai ta ta. Jangan kau ucap selamat tinggal, kepadaku [soundtrack : lagu kumpulan shades]

Jangan ingat seronok aje ye. Lepas insiden tu kan. Ada satu insiden yang sampai sekarang aku bile ingatkan balek, nak tergelak pun ada. Time tu kan nak konar ke kanan, kene pelan kete. Tapi aku macam silap tukar gear. Kereta tu melompat-lompat dah macam kuda padi menari kepang. 'Kaki ni, kene jaga. Tekan clutch, lepas tu pelan-pelan lepas masuk pulak minyak'. Kene marah lagik! nasib. Sampai sekarang, kalau kete tersedut-sedut gara-gara clutch dan minyak tak balance, ayat 'jadi kuda la pulak' akan terpacul.




Setelah berpenat lelah, akhirnye Ijazah P ini berada dalam genggaman. Puas hati 0_0 Namun langit tak sentiasa cerah dihiasi awan putih. Beberapa tahun lepas tu, terpaksa 'Good bye P'. Kite terpaksa berpisah. Ini kerana, aku dah jadi pemandu kelas lain. Dah tak payah nak pampang P kat mana-mana cermin. hik cuke cangat!


Nasihat cekgu aku dulu:

1. Kalau nanti kite dah dapat lesen, jangan marah/hon pada pelajar-pelajar kat atas jalan yang sedang belajar memandu ni

2. Kalau terasa cam lambat sangat dorang bawak kete, kite tukar lane kite. potong aje la kete dorang

Ingat kite pun pernah melalui keadaan macam ni, terhegeh-hegeh kat atas jalan. Jadi JANGAN LUPE ASAL-USUL!

p/s: aku tambah sikit, 'Kalau korang HON pada dorang ni, memang korang tu ishh! tak reti la aku nak labelkan ape jenis!'


pic: encek google





12 comments:

  1. waaaa.. baru je nk amik lesen kete nie... T-T

    ReplyDelete
  2. saya amek test jpj keter smpi 2 kali..hahaha..yg klaka tu, fail kat tiga penjuru tu...tmpt lain okeh je, jalan raya pon okeh...haha

    ReplyDelete
  3. betul tu jgn lupa asal usul hik2..lawak la kuda ku lari gagah berani jeng jeng jeng...siyes takut jugak tang nk langgar pokok tu huhu...takpe belajar dr kesilapan...

    ReplyDelete
  4. akak,betul2..yaty pun sblm pegi keje n lepas balik keje mesti jmpe org yg belajar kete..

    siyez yaty pun hormat dorang nih sebab masih ingt asal usul..hihi..


    sebab penah dulu mase amik blaja kete, ada budak2 muda pakat sergah dari luar...geram btol mse tu kak...
    +,+

    ReplyDelete
  5. hahaha,,, smat2,, bwak kete,, anyway thx 4 cmment me ye,,, fllow u ,,

    ReplyDelete
  6. COMBI :
    woo. gud luck ok :) dengar cakap cekgu tu tau. hehehhe

    ReplyDelete
  7. MAN YUSOEF :
    hahaha. sis fail tang parking. tapi tak mention dalam entri ni, lupe. hu hu hu.

    takpe, yang pasti dah dapat lesen. wihuuu!

    ReplyDelete
  8. HANIS MY :
    pondok la Hanis, he he he. time tu blur. hahaha. kudaku kudaku kedekut kedekut. yiha!

    ReplyDelete
  9. MISS YATY :
    tula, sebab kesian tengok dorang. gigih belajar. jadi jangan eksyen kat dorang :)

    ReplyDelete
  10. on the way nak dapat P juga. yeay!!

    ReplyDelete
  11. asal tiga penjuru jer blur...bila kt jln raye mcm da biase bawak hahah.... tak suke bnda remeh2 ni hahah

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.