Tuesday, February 8, 2011

Portrait or Landscape

As Salam semua,

Baru berkesempatan menulis di dalam belog. Disebabkan saya ketiadaan lappy yang telah dipinjam oleh adek 1, maka saya terpaksa mencuri-curi menulis ketika lunch break *_^ Eh, sebelum tu entri ni adalah berkisarkan mengenai Page Layout ye. Mungkin ini ajelah yang boleh diupdate pada hari ini kat opis. Sori jugak sebab tak sempat nak menjenguk belog anda semua.

Ok, tadi kene buat satu surat untuk pengumpulan data. Lepas tu kan, teringat pulak pada satu dahulu ketika itu saya masih tidak pandai membuat 'portrait lepas tu landscape'.

Mesti tak paham kan? Ok, meh sini cekgu ajar *_o

Nanti bile dah masuk alam pekerjaan banyak benda yang tak biasa kite guna, terpaksa kite gunekan dan pelajari. Ilmu ni saya dapat daripada ex-boss saya yang pertama. TQ

Ada sesetengah surat memerlukan 2 layout yang berbeza, contohnye satu portrait dan satu lagi landscape. Dulu, di zaman kegelapan saya tentang ilmu 'word'. Saya akan buka 2 file yang berbeza. Dan itu sangat la membazirkan ruang kerana kite terpaksa membuka 2 benda dalam satu masa. Sedangkan kite mempunyai pilihan membuat perkara tersebut di dalam 1 file.





Di sini, kite buka kan. New untuk document. Lepas tu ianya secara automatik akan terpampang di dalam bentuk portrait. Macam gambar rajah di atas [terasa betul-betul dalam kelas]






Lepas selesai kite menulis pada muka surat pertama. Lepas tu kan, kite nak bukak page yang ke 2. Apa yang perlu kite lakukan hanyalah, pergi ke



Page Layout

Customs Margins



Lepas tu, kite pilih pada orientation tu : Landscape. Lepas click pada Landscape, dekat apply to, kite pilih This Point Forward.






Taraaaaaa! ini lah hasilnye O_O [muke riang gumbira]. ha ha ha. Ada dua layout dalam satu file. Portrait and landscape. Benda ni mungkin simple dan enteng pada sesetengah pihak. Tapi bagi aku benda ni kalau tak dicari, kite tak kan tahu penggunaannya. Aku dah masuk alam kerja, barulah pandai nak buat camni. hu hu hu. Moga ilmu yang sedikit ini dapat kite aplikasi kan bersama-sama.



*Penggunaan aku dan saya adalah berdasarkan kesesuiaan keadaan ~_~ jangan salah paham ye.

6 comments:

  1. la..bolah lex skali ke...
    dtg from SB.. :)

    ReplyDelete
  2. waaaaa... baru ku tahu.. thanks a lot!!!

    happy blogging!

    ReplyDelete
  3. NURUL AFIFAH ADDNAN :
    hai. Ooo. TQ.

    a'aa, boleh jer . hehhehe

    ReplyDelete
  4. wahhh tq ajar hanis pun tatau hik2...

    ReplyDelete
  5. HANIS MY :
    came2. ini aje yg boleh di ajar. hik hik

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.