Saturday, April 9, 2011

Pemikiran Orang Tak Belajar Tinggi!


Sudah terhantuk baru tergadah. Tetiba bunyi peribahasa ni dikeluarkan sambil dia melihat berita jam 1.30 tadi. Ergh! aku sendiri jarang menggunakan peribahasa/perumpaan seperti ini. Kalau orang cakap pemikiran orang tak belajar tinggi amat rendah. Aku tak berapa nak sokong atau setuju 100%. Kenapa? Kerana setiap manusia mempunyai kelebihan yang tersendiri. Yang telah Allah tetapkan. 

Contoh macam si A, dia tak pergi sekolah menengah. Tapi tak bermakna hidupnya akan gelap, kelam, suram, ibarat sumbu kat pelita dah nak habes. Tidak. 

Dan tak bermakna si B, yang pergi sekolah sampai bertingkat-tingkat, lepas tu masuk U, eh keluar U masuk U. Akan gemilang terbilang berbling-bling hidupnya. Mungkin tidak. 

Bagi aku, ada dua contoh insan terdekat dengan hati aku yang mana tak belajar tinggi tapi punyai pemikiran setaraf dengan orang yang terpelajar. 

Politik.
Jangan ar sentap dulu. Baca dulu apa aku nak tulis. Di kala warga emas lain [aku amik kira orang-orang kampung ye] duduk lepak-lepak kat warung, kat rumah orang sambil cakap-cakap kosong. Dua insan ini pulak lepak-lepak umah sambil borak-borak cakap pasal politik. Macam ini macam itu. Mata aku terbukak dan minda berfikir, sebab sedikit pengaruh dua insan bercinta ini. Sebab tu la apa yang aku nampak, tak mudah orang nak pergunakan mereka. Nak gula-gulakan mereka. Tidak, mereka ada pegangan mereka yang tersendiri. Bangga sat noo T_T.

Ekonomi.
Bukan setakat itu, bila bercakap pasal ekonomi. Hal ehwal ekonomi negara. Ferghh! walau dua insan ini tak delah terel mana, tapi ok lah setakat borak-sembang mereka. Boleh diambil pot lah. Sebab tu lah, untuk hal pengurusan ekonomi rumahtangga, wanita adalah yang terbaek. Ini pendapat aku berdasarkan hari ini, esok lusa tak tahu la X_X.

Sosial.
Yang mana sangat-sangat dititik beratkan oleh dua insan ini. Berkawan biarlah kene caranya. Jaga perilaku, jangan duk menggatal dengan lelaki/perempuan macam tak de didikan. Juga digusarkan macam mana nasib untuk anak-anak cucu di masa akan datang [sebak! huk.] Keadaan sosial pada masa sekarang telah menggambarkan berapa peratus kerosakan di masa mendatang. Yang penting jaga diri. Balik rumah jangan sampai lewat malam, merayau malam-malam takde tujuan, bagitahu mana nak pergi supaya orang tak runsing, lepak tanpa faedah elakkan la yob, apabila maghrib kena tahu apa yang patut dan tidak patut dibuat. Dan banyak lagi.

Hiburan.
Eh eh, hiburan pun ada? Mestilah ada, barulah seimbang. hehheh. Dua insan ini juga masih berhibur. Bukan berhibur ronggeng-ronggeng. Dokk gitu. Sekadar tengok tv, sambil ikuti mana-mana cite yang mereka nak. Kenal jugaklah setakat dengan nama-nama atau wajah-wajah di kaca tv tu. hik! 'Itu anak nagasari' hahhahah. Bila di ingat terasa lucu giler. Mungkin susah kot nak disebut, nama Ngasrizal Ngasri (Bell) tu dah jadi anak nagasari. hahhaha. Siti Musliha. Semua ingat? Ye, nama itu juga bermain dibibir tua mereka. Wajah siti musliha juga masih mereka ingat. Teringat satu peristiwa nih. Dulu kat tv3 ada cite [lupe tajuk tapi tengah berusaha mengingatinya]. Haa, La Dolce Amira. Yip! ingat jugak tajuk dia. Dalam cite tu, Vee adalah kawan kepada Amira. Ala yang muka macam cina tu. Si Vee ni muka dia kan ala-ala.. urm, malas ar nak cite. Sebab panjang. 

Sukan.
Kelas kan. Tak cukup hiburan sukan pun dirembatnya. hehehhe. Dalam banyak-banyak sukan, bolasepak yang paling diminati dua insan nih. Kalau nak tahu, gamat jugak tau rumah ni kalau tengok bola. Si ibu boleh tahan jugak riuhnya. hehhehe. Sudah menjadi perkara biasa ayat-ayat ni dituturkan 'malam ni Terengganu menang 2-0' siap berdoa lagi. 'Lepas ni masuk la gol'.. macam-macam lagi ayat yang dikeluarkan. Masa tengok bola la masa yang paling best kami lepak-lepak. Itu 2 tahun yang lalu la, sekarang seronok tapi tak delah seseronok dulu sebab sorang dah takde. Setakat nama sharbinee alwee tu. Enteng je. Kenal sangat la. hikhik. Mana ada orang tua lain macam dua insan nih. Badminton setakat chong wei tu boleh la mereka borakkan. Nicol jugak. Yang tak glamer, mereka tak tahu la. ngeee!

Agama.
Mana nak datang ilmu kalau tak dicari. Kerana peri pentingnya ilmu agama, tanpa jemu dan malu, mereka berusaha semampu mereka. Dari tangga ke tangga, dari rumah ke rumah mencari ilmu. Gigih semangat si ibu melebihi semangat si ayah T_T . Dan terasa kerdil diri ini apabila nak dibandingkan dengan mereka. Teringat apabila bacaan ayat-ayat suci dibaca ketika susah nak tidur, sambil tangan tua itu mengusap kepala agar tidur dengan lena. Syahdu! Terasa selamat berada di bawah mereka. Tenang. Sebarang persoalan mengenai hukum hakam agama, tak payah nak kena pergi jauh. Sudah ada orang yang boleh memberikan panduan walau dia bukan seorang ustazah. Lupa ini, kita tanya. Lupa itu kite tanya. Itu dulu la. Semasa ada si ibu.

Takdir hak ALLAH. Ikhtiar hak manusia. Renung-renungkan dan sila beramal. Kredit pada buku kartun anak buah aku.
Insan yang saya maksud kan itu adalah arwah mak dan jugak ayah aku.

Sebenarnya RINDU nak dengar perbualan dua insan ni. RINDU nak dengar mereka bergelak ketawa bagaikan kekasih yang tengah bercinta. RINDU nak tengok mereka gaduh-gaduh manja lepas tu mereka gelak. RINDU nak masam-masam muka lepas tu baek balek dengan si ibu O_o. RINDU nak terasa hati, RINDU nak manja-manja, RINDU nak membebel dengan si ibu. RINDU nak jalan-jalan dengan dua insan nih. RINDU nak tengok TV secara bertiga. RINDU nakk nakk nakkk ..... [kalau tulis semua pun,tak kan hilang rasa RINDU nih!] Mereka sangat-sangat melengkapi antara satu sama lain. Cinta sampai akhir usia. Makin lama makin manis walau di usia emas. Tapi Allah lebih sayangkan si ibu T_T. Moga saya akan jumpa cinta sebegini jugak. ngeee! [malu] hahhahaha. InsyaAllah Amin x_x

*sayangilah orang-orang yang kamu sayang sebelum mereka tiadaaaa daaa daaa daaa [sound effect nih]



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.