Monday, May 2, 2011

Lelaki Memang Macam Tuh


Eh hai, korang tunggu entri saya ke?? hahahha. Gurau je la, jangan muntah dulu o_O. Urmm, tibe-tibe terasa tak pandai nak bergurau di alam maya ni. Bergurau secara live lagi best kan? hehehhe. Dah start merepek nih T__T.

Nak cite nih, satu hari tu kan, ada segerombolan mak kiah dan seorang pak cik jalan-jalan kat bandar. Lepas tu kan, berenti kat kedai pertama nih. Sambil belek-belek barang elektrik, terus pak cik ni tangkap cintan dan berkenan kat satu barang nih. Kalau tak tarik tangan dia, mak kiah rasa, pak cik ni dah tentu beli dah. Aihhh, mane boleh. Tak boleh secepat tu. Nggak boleh pak.

Mak kiah rasa la kan, ada baeknye kite pergi tengok seluruh kedai elektrik yang ada kat bandar ni haa. Bukan apa, takut kedai Fahrin harganya RM190. Nanti kan kalau kat kedai Farid Kamil rege dia RM150 pulak. Haa, kan dah naya kat situ. Kerugian akan berlaku. Hahahaha. Nampak benor berkira. Sebenornye kan, Mak kiah tak kisah kalau minyak kete habes satu tangki. Tak kisah jugak kalau mak kiah kene drive sampai lenguh kepala lutut ni. Takde hal. Padahal kan, kadang-kadang harga dapat la kurang dalam 2 hinggit je atau paling koman 20 hinggit je. Nampak tak berbaloi kan?? Tapi percayalah, kepuasan di hati mak kiahs akan menjadi tak ternilai rasanya selepas dapat buat kajian pasaran [tiba-tiba masuk subjek ekonomi plak].

Ok, sambung balek. Sambung balek [time bersemangat nak menaip, tak boleh melalut banyak sangat]. Pak cik mengikut geng mak kiahs dengan berat hati. Dari satu kedai ke satu kedai. Dengan harapan akan bertemu dengan pujaan hati pak cik tadi. Namun hampa, barang tersebut tiada. Gengs mak kiahs tahu yang hati pak cik berada di kedai pertama tadi. Lepas dah cari kat semua kedai, tapi tak jumpa jugak, maka mak kiahs pun ambik keputusan untuk pergi balek ke kedai pertama tadi. Yelah, kat situ dah ada cinta hati pak cik. Opss! bakal cinta hati pak cik [sebab tak beli lagi jadi kene gunakan ayat bakal].

Sampai sana [kedai pertama tu la], terus buat perdebatan harga, runding-runding sikit. Pantun takde ar, yelah setakat nak beli barang elektrik apa la sangat nak berpantun bagai kan? Lepas bersetuju, terus di angkut pulang ke rumah. Wahhhh! Sonyum sampai ko tolingo yooo pok cik. Amboiiii.

Nampak tak pengajaran dari entri nih? Jangan tengok kecincaian entri ni je yek. Tapi sini ada pengajaran dia. Meh aku kabo eh. Luper plak. Kabo tu dalam bahasa modennya adalah beritahu X_X

Di dalam kehidupan kita, seperti yang kita sedia maklum. Perempuan dan lelaki adalah berbeza [arh! korang lebih terel ar dari aku]. Dalam hal pak cik ni, dia simple jerk. Apabila dia tengok barang yang dia berkenan. Terus jer nak beli. Tawar-menawar sekali dua je. Dari harga RM190 jadi RM170. Eh terus bersetuju. Dorang tak reti nak pusing-pusing. Aku rasa lelaki ni segan nak tawar-menawar, tak pun ego, tak pun duit dorang banyak sangat kot.

Tak macam mak kiahs tu kan, dah memang jenis pompuan. Nak jugak pusing satu bandar cari benda yang sama dengan harapan akan dapat harga RM100. hahahhaha. Serius! Mak kiahs tak kan malu nak tawar-menawar sampailah dia dapat harga yang dia nak. Tokey kedai yang baek akan mengeluarkan kata-kata sebegini 'haiyaaa, lugi ar ini macam mek. mane boleh, boleh tutup kedai la ini macam' Gugur rambut apek tu disebabkan kepeningan melayan mak kiah. Arrhh! tak kire. Mak kiahs nak jugak harga tu. 

Perbezaan macam ni la yang selalunya akan buatkan kite terfikir. Lelaki adakala memandang sesuatu benda tu ringkas, tak berbelit-belit. Perempuan pulak, biasanya akan memandang dari semua genap dan sudut, sampai berpintal-pintal kepala otak duk fikir. Errkkk!

Kesimpulan dia :: 
Mak kiahs TAK KISAH kalau berjumpa dengan lelaki macam tu. Sebab mak kiahs tahu memang lelaki dah ditakdirkan macam tu. Peranan mak kiahs sebagai perempuan yang nak masuk golongan prihatin ingin menyelamatkan $$$$ pak cik tu je. Yelah, mana boleh nak biarkan duit pak cik tu mengalir macam tu je kan. Kesian penat lelah dia nak dapatkan $$$$$. Tapi mak kiahs akan KISAH kalau berjumpa dengan lelaki yang  lebih berkira dari mak kiahs. Lebih dan lebih dan lebih berkire sampai boleh dikategorikan kedekut/kupik. Errrrkkkkkkkkk! Wey lu, agak-agak la. Kalau ko pak cik, biarlah jadi pak cik. Jangan nak jadi mak kiahs pulak. Ko tu lelaki. Jadi kene macho ok T_T [hahahha. teringat kat anak buah aku. macho = pandai] Jadinya tuan/puan sekalian, sama-samalah kite fikir akan hal ini [fikir sekejap jadi ar, err itupun kalau awak dan awak rajin fikir], kalau tak rajin boleh je terus BW ke belog orang lain T__T. 


XOXO : saya sayang ayah saya dan mak kiahs yang lain





4 comments:

  1. betul. lelaki jenis tak kisah sangat pasal harga barang ni kan?




    terbaru: KONDOM ITU BUKAN UNTUK DIMAKAN

    ReplyDelete
  2. mak kiahs mmg havoc..pandai tawar menawar..

    ReplyDelete
  3. hmm...tapi laki kak limah ssh ple...cerewet bebenor.abis smua plusuk nk dijejak....tapi x bli2 brg juga walaupun pnting hingga tensen kak limah tau..hehehe ni bukan cite hantu kak limah balik umh ye...(merapu jap...)hahahha

    ReplyDelete
  4. PIAH BECOK :
    tu la pasal.. diaorang main sebat je. tak fikir panjang :)


    CIKNECR :
    hahahaha. mau pingsan tokey kedai kalau yg serbu kedai dia, semua macam mak kiahs..


    UMMI_KHALISH :
    kak limah jangan tensen2 tau, sebab dia buat tu untuk kebaikan mak limah jugak :) [tiba2 bg nasihat kat org yg dah ada 'pak limah'. hehhehe]

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.