Sunday, July 31, 2011

Ahlan Wasahlan Ya Ramadan

InsyaAllah esok kita akan menyambut Ramadan. Ni entri tahun-tahun yang lepas, tak sangka pulak tajuk entri sama. he he he.

Ramadan 1430H .

9 September

Urmm, tak tahu nak tulis macam mana. Ok, aku pakat taip je la ek. Kadang-kadang bila tak tahu nak taip, nak mula dari mana. Payah jugak kan.

Pagi nanti dah start sahur. Tengah pening bile fikir nak masak apa la ek? Kalau terer kan best. Tadi dah pesan kat ayah aku, nanti sahur aku akan kejutkan. Ayah aku dah masuk tidur dah. Biar la dia, penat agaknye tu. 

Biasanya kan, kalau malam pertama nak berpuasa, mak aku dulu akan ajar kami niat puasa. Ah, tak kira la kami ni dah besar ke apa ke. Dia tetap akan cakap 'jangan lupa niat puasa'. Lepas tu mak aku akan ajar niat sebulan terus, tapi biasanya tiap-tiap malam dia akan ingatkan kami. NIAT JANGAN LUPE!

Walau kami dah besar, nak jugak ada orang ajar niat puasa. Dulu abang yang sulung akan sms/telefon tanya mak aku camne nak niat. Kadang-kadang bile difikirkan bukan susah pun niat tu kan. Tapi saje ngada-ngada nak dengar jugak niat mak aku tu.

RINDU~! 

Tadi jugak dah start terawih tau. Yang kelakar, tadi masa kat dalam surau, imam lupa kot rakaat tak cukup. Masing-masing dah confuse dah. Lepas dah solat, aku yang dah confuse ni, tanya kat makcik sebelah. Tak cukup 2 kan? A'aa.. Semua pakat gelak. Masing-masing tertanya-tanya. Suasana macam ni memang dah biasa dah. Manusia kadang-kadang lupa. Sebab tu kalau imam lupa ada cara nak tegur imam tu kan? [nak hurai tak reti, jadi korang gugel la ye. he he he]

Cumanya, harap kali ni berat badan akan naik. hi hi hi. Tetibe je kan. Bukan apa, semalam gatal pegi timbang berat badan ni ha. Tup-tup turun 2kg. GRRR! Tensen gwe. Harapnya akan naik balik 2kg yang amat berharga tu.

Urmm, apapun semoga Ramadan kali ni akan membawa seribu pengertian kepada kita. Semoga Ramadan yang bakal kita tempuhi ni nanti adalah Ramadan yang lebih baik berbanding sebelum ni. Amin. 

Mak selalu cakap, kita tak tahu lagi, sempat ke tak nak jumpa Ramadan akan datang.

Gunakan peluang yang kita ada ni sebaik mungkin dan moga Allah menerima amalan kita walau sebesar zarah. InsyaAllah.






2 comments:

  1. salam ramadhan...

    selamat berpuasa yer...

    yeahh..ila dah niat dah..ehheh

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan Al-mubarak

    selamat berpuasa dear!

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.