Wednesday, July 20, 2011

Ikan Singgang~! Yeayyyyyyyyyyy!!


Giler suke ar. Tadi masak ikan singgang. Tak sangka pulak menjadi. ha ha ha. Kalau korang nak tahu, juadah cincai ni amatlah payah bagi diri aku nak diterjemahkan ke dalam satu hidangan yang boleh dimakan oleh orang ramai. Punyelah payah, aku tak tahu la kenapa payah benor nak buat resepi ni. 

Biasanya kan, kalau buat ikan singgang. Selalu je tak jadi. Kalau masak resepi ni kan, peratus yang jadi adalah 35% sahaja, atau nisbah 1:10. ha ha ha. Teruk giler. Down wei kalau masak benda ni tapi tak jadi. 

Aku biasa kalau masak ikan singgang, lepas taruk garam, kenalah rasa apa rasa dia kan? Urmm, aku dah penah [aku pernah isytihar 'bendera putih' dengan ikan singgang ni] tak nak masak lagi resepi meletop ni. Sebab aku tak tahan untuk menanggung rasa kepeningan. Macam aku cakap, lepas taruk garam kite kena rasa kan, haaaa.. yang tu paling aku tak tahan. Bab merasa ikan singgang.

Satu petang [ni kejadian pertama la], aku buat ikan singgang, aku rasa. Lepas merasa kuah dia, kepala aku jadi pening, tekak aku kembang, rasa nak muntah. Siriyes, aku tak tahu apa yang aku masak. Memang tobat ar, aku dah tak nak masak lauk ni dah. Tak tahu la pasal apa jadi camtu. Dulu menjadi gak aku buat lauk ni, namun sejak akhir-akhir ni, terus tak menjadi. Lepas kejadian pertama tu kan, selalu je jadi macam tu. Aku naik fobia ar ngan resepi nih.

Kirenya, kat hati aku kan, ada sikit ar perasaan benci pada lauk ni. Tak suke sebab bila rasa ikan singgang, nak muntah. Whewww~!! Kene minum air banyak-banyak nak kasi hilang loya. 

Tadi, ayah aku beli ikan aya [ikan tongkol]. Jadi biasanya kalau ikan aya ianya merujuk kepada ikan singgang. Sinonim la kata orang. 

Buat-buat. Eh, bila rasa macam sedap la pulak. ha ha ha [episod puji diri sendiri]

Jadi, aku akan share resepi lauk yang sekejap ok sekejap tak ni [ntah-ntah saje nak manja dengan aku, tu pasal dia sengaja tak 'menjadikan' diri dia tu.. ayat berbelit, arh! tak yah faham la korang. hi hi hi]

RESEPI : IKAN SINGGANG
[sempena lauk ni menjadi. he he he]



Bahan-bahan:
1. Lengkuas [urmm, adalah dalam 5cm kot, aku hentam je tadi]
2. Kunyit hidup [sikit je, agak-agak kuning ok ar]
3. Bawang putih [dua biji]
4. Ikan aya [ikan tongkol]
5. Air
6. Garam
7. Lupe plak.. asam keping 2 

Cara-cara:
1. Amik periuk letak air, kalau nak kuah banyak, letak air banyak. Kalau nak kuah sikit, letak sikit dah ar. Tadi aku letak air banyak, sebab senang, tak payah masak lauk lagi [femalas. ki ki ki]

2. Masukkan bawang putih, lengkuas, asam keping. Kalau suke masam, letak asam keping banyak-banyak, kalau tak suke, letak 1 atau 2 dah la. Lepas tu masuk kunyit sekali.

3. Biarkan air tu menggelegak dulu, kasi air tu masak dulu [aku bajet kalau air tu masak, bawang tentu masak sekali, takde la bau bawang sangat]

4. Lepas dah menggelegak, masukkan ikan. Biarkan aje dia sampai ikan tu masak.

5. Letak garam, rasa macam mana. Agak-agak dah ok. Boleh la tutup api

Tu je resepi dia, senang kan.

Tapi tak tahu la lepas ni, kalau tak menjadi pulak, aku cerai 13 ar ngan ikan singgang ni. Tak nak ar aku buat lagi. Frusttt!

Macam mana rasa dia? Ayah aku cakap ok. he he he. Aku pulak, urmm, tak makan pun. Tak best ar nak makan apa yang kite masak, nak makan apa yang orang masak boleh?? hu hu hu.

5 comments:

  1. tak suka gak masak lauk ni sebab takut tak jadi wuwuwu... mama ckp sng tapi entah kenapa takmo buat tetiba baca resipi nk ok baiklah patik nk coba buatlah hik2...arigatou!

    ReplyDelete
  2. Baru ingat nak buat malam ni..Hehehehe~

    ReplyDelete
  3. HANIS MY :
    memang tak suke masak, tp lauk ni la yang paling senang..cuba tau :)


    NUR_ROSALINDA :
    buat jangan tak buat. mesti lagi sedap dari me punye kan? hihihi

    ReplyDelete
  4. ila nak belajar buat masakan neh la..

    sbb kanda suka makan...dia cakap lau dkt pntai timur ne masakan yang paling mudah wat kan..

    ReplyDelete
  5. ILA HONEYBUNNY :
    yerp.. try la ila..singgang masakan paling sonang kalau nak buat..

    *sonang tak sonang, berpeluh la jugak nak buat..hehehheeh..

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.