Sunday, July 3, 2011

Tom Yam Kuah Sayur


Balik keje, jalan macet giler. Biasa balik jalan biasa, nak tak nak balik jalan luar biasa. Sebab minyak kat tangki macam nyawa-nyawa itik je. Dah tukar jalan, still macet, tak tahu kenapa. Ingatkan ada kemalangan ke, apa ke. Takde pun. Pelik jugak. Tapi destinasi untuk ke petrol pump dan pasar perlu diteruskan.

Jam dah bergerak ke angka 6 lebih, isi minyak jam dah 630pm. Masuk dalam pasar, dah lewat sangat. Beli barang-barang nak buat tom yam. Yami yami! he he he. Bajet terer la konongg. Lepas beli barang tomyam, ada satu lagi haiwan yang perlu dibeli untuk melengkapkan tomyam. 

Pergi jengah kat barang basah. Mak cik kat gerai tanya.. 'tengok apa?'. 'Tengok ayam'. 'Orang dah balik dah'. 'Ooo...' [aku tau orang dah balik dah, sebab dah takde penjual ayam pun, dah ramai penjual yang dah bungkus gerai and bersihkan gerai tempat dorang berniaga]. 

Urmmm, ketandusan barangan penting!

Terpaksa la beli ikan, tapi gerai dah tutup jugak. Dorang tengah basuh tempat ikan, nasib baik ada lelaki nak beli ikan jugak. Jadi pakcik tu bukak tempat simpan ikan tu, penimbang dia. Terus amik ikan, timbang jual. [Laa.. boleh beli lagi ke?] Jadi, aku pun sama-sama .. 'saya nak ikan. RM.... je' malu nak tulis. ha ha ha.

Beli santan, balik umah buat kuah sayur. Apa ek nama dia yang betul. Urmmm.. ha! buat sayur kobis campur tauge. Tomyam? esok jelah, insyaAllah ayam akan ada esok. [Mesti mau sempat beli ayam esokkkkkk!!!!]







No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.