Friday, August 12, 2011

Juadah Sepanjang Ramadan


Jumaat ke dua untuk Ramadan. Alhamdulillah. Sekejap je dah pun 12 Ramadan. Arwah mak aku dulu penah cakap [biasa la kalau ada pape, mesti teringat kat kata-kata dia]. Bila kita melepasi 15 Ramadan, puasa akan lebih terasa cepat. sebab ianya menurun. Dalam kata mudah kiraannya menjadi 15, 14, 13, 12 ... dan seterusnya. Masa sekarang memang cepat berlalu. Macam air. Kadang-kadang tak sempat nak buat sesuatu yang betul-betul berfaedah, kadang-kadang rasa banyak membuang masa. Sedar akan kerugian tu, tapi kurang sedar untuk segera berubah. Manusia yang menaip ni kadangkala alpa.

Urmm,kali ni agak kurang rajin nak buat satu persatu entri untuk juadah berbuka [eleh! macamlah sebelum ni ada buat entri macam tu]. Tak kisahlah, yang penting saje nak share apa yang kami sempat buat masa berbuka puasa. Dan sepanjang Ramadan ni, aku tak pernah lagi membeli lauk, kuih-muih kat bazar. Tak tahu la bila nak pergi. Setakat ni, hati tak terbuka lagi nak pegi beli kat bazar. 




1 Ramadan

Ini namanya kuih kasidah. Kuih zaman dulu. he he he. Biasanya orang tua-tua suka kuih ni. Sedap. Manis tapi takde la manis macam gula tumpah. Manis yang ok lah. Kuih ni biasanya ditaburi bawang goreng, tapi masa ni bawang masih ada kat dalam plastik. Kuih ni tak beli pun, tapi pemberian budak opis. Buat berbuka masa hari pertama Ramadan itu hari. Ayah aku je yang makan, aku tak termakan plak itu hari.




Puasa hari kedua. 

Aku buat sirap selasih je. Tapi tersilap rendam selasih lama sangat. Dah kembang semangkuk selasih ni. Agak besar dia mengembang. hi hi hi. Masa kecik-kecik suka sangat panggil selasih ni, anak berudu or anak buddu [ganu slang]. Bila ada selasih, terasa di bulan puasa. hi hi hi.




Hari ketiga Ramadan

Yang ni namanya sayur campur. Hangit sikit. ha ha ha. Hentam je lah. Rasa dia, lupa la macam mana. Almaklumlah, dah selamat bermastautin kat dalam perut tu ha. Jadi dah lupa akan rasa dia [makan tak hingat!]



Yang ni goreng daging. Amik resepi kat dalam itenet ni haa. Tapi tak berapa nak menjadi. Rupanya, kalau kita blend serai bersama bawang semua tu kan, rasa dia tak berapa nak sedap. Pelik. Lenkali takmo ar ikut resepi tu lagi. Mungkin tuan empunya resepi tu pandai buat, hasil dia mungkin sedap. Tapi bagi aku, urmmmm.. tak best ar, sebab rasa dia pelik. Tak ngam sangat serai tu dengan bawang. Aku dah la tak terer masak, pandai nak komplen je. he he he.




Buat ikan singgang je. Boleh la tahan sedapnya. Nak cakap sedap sangat-sangat tu, takde la sangat. Biasa je sedap dia. Boleh tahan [ulang lagi untuk kali kedua]. Kalau orang lain yang buat, mesti sedap kot :)




4 Ramadan pulak

Dapat tart comey dari kawan pejabat. Tenkiuuuu. Sebenarnya tart ni ada kat dalam handbag. Bila dah masak kat dapur, berbuka semua. Dah nak tidor, barulah teringat akan tart ni. Bangun amik, amik gambar sat dan makan. ha ha ha. Sayang jugak nak makan sebab tart ni comey, siap ada lukisan ala-ala motif bunga/daun lagi kat atas. Kreatif sungguh yang buat tart ni.




Hari kelima

Ini adalah asam pedas ikan pari. Haa, ikan yang aku duk sibuk mencari tu kan, dah selamat di masak dan dijamu oleh kami sekeluarga. Kalau nak tahu resepi dia, boleh la gugel. Sebab resepi ni aku tak simpan plak dalam soft copy, itu hari aku just print macam tu je. Cumanya masa buat resepi ni, dah ok dah. Sedikit tawar dan kurang pedas. Masa menumis tu kan, dah letak cili dah. Bila dah nampak merah aku buat kesimpulan dah memang pedas la tu. Bila tengok warna merah kat dalam periuk, naik takut gak aku. Takut pedas, nanti payah nak makan. Rupanya bila dah masak, dah rasa semua bagai. Urmmm, kurang pedas. Bila kurang pedas, rasa dia tak naik sangat lah. Lenkali kene tambah kepedasan, barulah sesuai dengan nama dia Asam Pedas Ikan Pari. Ini dah jadi asam ikan pari. hu hu hu. Dan jugak, lenkali kene tambah sedikit garam. Itu hari puasa, jadi aku tak terer sangat nak mengagak rasa dia macam mana. Dah ok ke tak. 

Untuk hari-hari lain, tak berapa nak rajin menangkap gambar makanan. Duduk depan juadah, terus makan. Tak kuasa nak melayan gambar. Plus penat sikit bila bulan puasa ni. Sebab balik keje, pergi pasar [kadang-kadang], masak. Tak larat lah. Tapi tak nak pulak pegi beli juadah yang siap kat bazar. Rasa tak best.




3 comments:

  1. wah 5 hari punya sekaligus..sedap2..heeee

    ReplyDelete
  2. alin macam xpnah makan pulak kuey kasidah 2 kak.sbb mkn dgn bwg goreng.rare......hu3

    ReplyDelete
  3. ANOM :
    hahaha.. femalas sikit nak update hari2..


    ALEEN AIDEN :
    best, rasa dia kan lemak2 camtu. try ar..bawang tu boleh buang kalau taknak. ;p

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.