Thursday, August 11, 2011

Mari Belajar Siang Ikan Pari


Assalamualaikum kawan-kawan.

Hari ini saya akan menunjuk cara-cara menyiang ikan pari. Kalau nak tahu, itu hari pergi cari ikan pari berhari-hari kat pasar. Tapi sangat hampa. Semua pakcik takde jual ikan pari. Masa hari Jumaat baru-baru ni, saya dengan tekad dan azam yang membara, turun dari rumah seawal jam 7 pagi [pegi keje tak awal macam ni. he he he]

Pergi ke pasar borong, memang la senang nak parking, sebab time awal-awal camni orang tak ramai lagi. Dah ada orang, cumanya takde la sesak sampai tak boleh nak masuk kereta kat parking dalam. Kalau nak tahu, pasar borong ni selalunya sesak dengan pemborong, pelanggan jangan kira lah.

Alhamdulillah, sampai kat pasar tu kan. Ada la dua tiga orang pakcik jual ikan pari. Rasa nak menjerit kesukaan. Tersengih kat dalam hati, sebab dah lama cari, jumpa jugak si ikan pari comey nih. Harga ikan pari ni agak murah, RM8 untuk sekilo, dapatlah 3 ekor, dua ekor kecik dan sekor agak besar. Kalau korang biasa makan ikan bakar kat kedai kan, biasanya harga ikan yang dijualnya agak mahal sikit. Bila difikirkan balik, memang banyak jugak la untung penjual ikan bakar, sebab kos ikan ni takde la mahal mana. 

Kami pulak, biasanya akan buat ikan bakar sendiri je. Sebab biasanya sos kat kedai tak berapa sedap. Cair dan rasanya biasa-biasa aje. Sos yang dibuat sendiri [oleh adik 4 saya semestinya] sangat sedap. Kalah yang kedai punya tau. Siyes! saya agak cerewet pada rasa, tak kisah kalau bayar mahal sikit tapi berbaloi. Tapi ini tak berbaloi [eh, lepas geram la pulak].

Tengok, saya selalu suke bercerita panjang-panjang lari daripada cite asal. Yok, kite ke acara siang ikan. Acara utama yang dilupakan seketika tadi.



Ini rupa dua ekor ikan pari yang dah siap saya siang. Saiz dia tak besar mana. Kecik je, tapi bukan kecik tuet. ha ha ha [tuet = kecik terlampau]. Tapi kalau beli kat kedai [ikan bakar saya cakap tadi tu kan]. Harga dia boleh mencecah RM5 seekor. Jadi kira lah sendiri berapa RM yang boleh dijimatkan. Kat belakang ikan ni, kite kene potong dengan hati-hati, sebab susah jugak sebenarnya nak siang ikan ni. Ni lah 1st time saya siang ikan ni. Saya sms pada adek 3 saya, macam mana nak siang. Dia cakap ar, buang itu ini. he he he.




Yang ni ikan yang agak besar. Nampak tak isi perut dia tu? Saya siang sikit-sikit sebab saya takut silap siang, nanti dia bau hancing. Orang cakap dia ada salur air kencing, jadi jangan sampai terkena salur tu. Betul ke tak, tak tahu la :) Ikan ni memang berbeza dengan ikan-ikan lain. Semua isi perut dia kat bawah. Kena tarik pelan-pelan. Kalau korang perasan, kat atas yang nampak macam ada lubang-lubang tu kan, haa.. kat situ ada insang dia. Kena cuci betul-betul. Yang lain-lain biasa je, takde la masalah sangat.




Ini rupa ikan pari yang agak besar tadi. Memang puas hati. Ikan ni saya buat Asam Pedas Ikan Pari [nanti saya akan entrikan pasal asam pedas ni, insyaAllah]. Dua ekor lagi tu, kami buat ikan bakar. Buat juadah buka puasa.




Ini ekor yang telah selamat saya siangkan. Kat sini ayah saya cakap ada duri/tulang ke apa ntah. Saya lupa. Haa, sengat lah. Betul atau tak, saya tak tahu. Tapi bila ayah saya tunjuk, ada la macam duri macam tu. Setakat mana bahaya dia tu, tak saya pasti.

Kalau nak kasi hilang hanyir ikan ni, boleh sapu dengan limau nipis atau daun limau nipis, atau air asam jawa. Tapi saya lupa walaupun adik 3 saya dah pesan. he he he.

Tu je la kot yang boleh saya share dengan korang :)





2 comments:

  1. hah??

    dia ada salur kencing...ish...kalau ila mmg xberani la nak bersiang..ehheh

    ReplyDelete
  2. ILA HONEYBUNNY :
    kalau tak silap. kalau silap...

    lariiiiikkkkkkkkkk.

    hahahhaha..

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.