Saturday, December 17, 2011

Bukan Jatuh Dari Langit

yerp, hadiah ni semua bukannya jatuh dari langit. Bukannya tetiba datang menyerah diri tanpa adanya pemberi. Bukannya tetiba datang 'hai aida, saya pen nah terimalah diri saya seadanya'. Bukan.. bukan begitu. [rujuk gambar hadiah yang dipamerkan kat bawah sana nunggg ha].

Hadiah tak terduga ni semua datang daripada hamba Allah yang salah sorangnya kan, saya rasa, saya dah lupa-lupa ingat wajahnya. Tapi kalau jumpa mesti ingat. he he he.

Nak dijadikan cerita, saya ada menjawab salah satu kerja kalau kita boleh panggil ianya kerja. Urmm, tugasan yang lazimnya perlu dilakukan oleh mana-mana orang yang bergelar student. E-questionnaire la lebih kurang. 

Dalam emel yang disertakan tu ada ditulisnya :
"....... saya sedar title Phd itu nanti tidak selayaknya untuk merasa sombong dan megah, kerana  ia diperolehi bukan atas kehebatan kita seorang, tapi ada banyak tangan lain dibelakangnya (dengan izin Tuhan Yang Maha Penyayang)".


Saya lebih berminat pada tulisan dia sebenarnya, manakala hadiah yang diberikan itu hanya salah satu penghargaan yang segan saya nak terima. Bukan tak suka, suka. Tapi ye lah macam tu lah. ha ha ha. Oh ya, dalam segan-segan pun, pen drive tu saya gunakan untuk letak lagu-lagan kat dalam. Simpan dalam kereta. ngee! TQ

Berbalik pada tulisan balas dia di dalam emel, masa saya baca tu kan, terasa macam, alangkah baik jikalau semua mereka yang mempunyai kedudukan yang hebat-hebat berfikiran sebegitu. Tidak layak untuk berasa sombong dan megah dengan kedudukan yang sementara. Padahal bila mati, hanya bawa amal, dibalut dengan kain putih je. Semua gelaran contoh Tan Sri ke Dato' ke apa ke, semuanya tak bernilai lagi. 

Terkesan seketika bila duk merenung pada emelnya. Bila dibandingkan dengan diri sendiri, mak oi lagilah jauh beza. Kita biasa je, mana nak layak rasa sebegitu dan TAK BOLEH berasakan sebegitu. Sedangkan dia yang bakal bergelar Dr. pun boleh berfikir sebegitu, kita yang tak bergelar Dr. ni sepatutnya lebih-lebih lagi. 

Tutup satu bab. Kita ke bab yang lain pulak. Masih isi yang sama.

Pemberian lagi dari siapa ntah.

Hari tu agak lama tiada kat pejabat. Kalau tak silap saya pergi kursus kot. Balik pejabat, belek semua dokumen atas tray, kat celah-celah surat ada envelope tertera nama sendiri.



Memang hati menjadi suka hati lah, masuk pejabat tup tup ada something dari someone. Entah sape ntah. Memang tak boleh nak jangka daripada siapa. Nak-nak itu hari sebelum kursus, ada dapat panggilan dari seorang hamba Allah. Mulanya nak mintak itu aje, kita tolong jelaskan mana yang patut. Tup tup lahar dia keluar macam gunung api meletus tanpa amaran. Wehhh! Aku cuba sabarkan diri, yelah dah la tak bagi chance kita nak explain, main tembak jer. Silap sasaran nih. Tapi dengar ajelah. Diletaknya gagang telefon tanpa penutup kata. Hasilnya aku terkejut dan terkedu. Eh eh biar betul dan aku ketawa kecil. Dalam kepala, ada jugak orang macam ni eh? Bila diingat balik, time perbualan tu kan adakala aku tak dapat membuka mulut dengan jayanya, hanya mampu 'saya.. sa..aa. '. ha ha ha. 

Sejam kot lepas tu, dapat emel mohon maaf daripada beliau. Yang best, dia tak tahu dia marah kat siapa, terkial-kial nak cari semula perempuan yang dimarahnya tu. Aku tak simpan kat dalam hati pun, sebabnya aku tak rasa nak marah kat dia, tak rasa nak simpan semua benda ni kat hati. Mood tengah baik kot. hi hi hi. Lagipun, aku sendiri tak jangka akan dimarahi sebegitu rupa, walaupun semua benda tu bukan aku yang buat sebetulnya. Yang penting, apa yang dia nak tu, kami dah settlekan. Emel dia tak balas pun, sebab tak tahu nak jawab apa. Tet. 

Berbalik lagi kita pada envelope yang aku terima tu kan. Berisikan topi belang-belang kaler pink? Bunga kaler biru. Fuhh!



Mulanya aku ingat beliau la yang kasi ni sebagai tanda mintak maaf. ha ha ha. Tapi bila fikir logik, tak kan lelaki akan kasi kerongsang topi macam ni kot. ha ha ha. Ok, rasa kelakar kalau kita imagine, seorang lelaki belek kerongsang pink untuk diberi kepada seseorang. Tak kisahlah nak kasi kat sapa-sapa. Bagi aku kelakar + comel jer kan? Macam jugak lelaki baca novel, ha ha ha. Bukan tak boleh, boleh. Tapi macam pelik sikit la. Nampak macam jiwa mereka penuh kasih sayang. Biar aku jelah yang berjiwa kasih sayang, lelaki patut berjiwa kental. Ecewah. Namun ini hanya sekadar pandangan, mungkin tak betul sepenuhnya. Kalau nak baca novel, jangan kasi aku nampak sudah! Nanti kena gelak tak pasal ;) Err, atau aku terkedu atau mungkin kagum atau atau... Eh dah merepek nih menulis. ha ha ha.

Tapi bila ditilik lama-lama kan [beberapa hari selepas terima envelope tu], lambat perasan aku nih. Nampak 'hihihi..' kat bawah envelope tu. Sebelum ni aku memang tak perasan ada tulisan tu. Rasanya aku boleh agak, aku tahu siapa pengirim ni. he he he. Cumanya sampai sekarang aku masih berhutang TERIMA KASIH kat dia. Nanti aku terima kasihkan jugak kat dia, nanti. Aku ingat nih!

Pesanan yang tiada berpenaja : Hargailah pemberian orang pada kita.




3 comments:

  1. 'hai aida, saya pen nah terimalah diri saya seadanya'

    muahahahaa...! ni sgt lucu!! thanks 4 makes my day full of smile..

    sapa bagi hadiah tu? secret admire? wah.. memang mood byk bagus kena marah2 pun masih boleh cool hehe..

    interested dgn cerita si PHD tu... cerita lagi pasal dia hehe..

    ReplyDelete
  2. NONG ANDY:
    lambat banget gwe reply komenan kamu deh. hehehhe.

    oh NO! hahahha. mana ada. kalau SA, tak kan saya kenal. ini budak2 pejabat je nih. FEMFUAN. sebab tu ada hihihi kat envelope.

    phd tu pun FEMFUAN. semua femfuan. saya just suka pada ayat si phd tu je :)

    panjang pulak komen. hihihi

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.