Thursday, December 29, 2011

Siri Akhir : Melaka

Hai semua. Hari ini jemarian terasa gagah untuk berdansa dipermukaan keyboard yang agak keras. Apa eh nak ditulis sebenarnya ni eh? Urmm, hilang pulak kata-kata. Sementara berita mengambil alih di muka television, kita ke siri akhir Melaka. Tentang Dhia jugak berakhir hari nih, macam tu je rupanya ending dia. Ingatkan dia akan tunjuk mak mertua dia dapat balasan ke apa. Nenek dia akan halau atau pape jelah emak si Zikir tu. Rupanya tidak. Macam pengarah kekontangan idea je. Komen saya lagi, tak best sangat ending dia macam tu. Nampak macam tak kemas dengan penceritaan dia. Nampak macam bersungguh-sungguh pada awalnya, namun buntu menemui jalan mati lalu diakhirkan sedemikian rupa. Hampa sikit la saya di sini tuan pengarah. Lainkali buat ending lain lah. Ending yang kita tak terfikir. Eh tak terfikir jugak tadi si Zikir akan meninggal sama Dhia. Ah cerita punya cerita. ha ha ha. Terpedaya sudah ;)

Tapi cerita siri akhir Melaka yang akan disiarkan ini tidak akan memperdaya anda semua. Ini adalah realiti. Oleh itu marilah kita semua berjalan sambil mencuci mata melihat haiwan binatang ini semua. Adik-adik ayuh ikut Kakak Aida. 

Mula-mula kita tiba di kaunter tiket yang sedia untuk dibeli oleh pengunjung. Adik-adik jangan risau tau. Kat sini dia ada perbezaan harga untuk dewasa dan kanak-kanak. Maaf terlebih dahulu kakak pinta sebab kakak tak berapa ingat berapa harga tiket itu hari. Maklumlah dah lama sangat. Tapi kalau kita datang secara beramai-ramai dan bawak surat rombongan cik kiah, InsyaAllah akan dapat harga yang istimewa. Cubalah nanti ye, mana tau ada rezeki.

:: Pembacaan ini dikhaskan untuk kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah ::



Ini adalah senarai penaja untuk haiwan-haiwan yang terpilih. Ada yang ribuan, ada yang ratusan ringgit. Banyak jugak kos dia. Projek Anak Angkat, jangan ingat manusia je berangkat-angkat ni, haiwan pun ada. Ah comey sungguh bunyinya.



Yeah, kelihatan Syakila dan Sarah sedang sibuk posing sampai tak sedar kita amik gambar dia. Adik-adik semua boleh ambik gambar macam mereka nih. Jangan segan silu dengan mak dan ayah tau. Buat kenangan untuk hari tua nanti :) Selamat Datang ke Zoo Melaka. Wah terasa macam pekerja kat sini la pulak.



Baru je nak tulis ini Burung Kakak Tua. Tapi dah terang-terang kat depan tulis Macaw Bersayap Hijau. Walawala, nama dia punyalah hebat. Kita tinggalkan macaw di sini, kita beralih pulak ke haiwan yang lain.



Hai adik-adik, saya ialah burung hantu. Mata saya bulat, wajah saya garang. Auuummm! Siang saya beradu, malam saya jadi pak guard. Berjaga tanpa gaji. Ini lah saya adik-adik sekalian. Sekarang kamu ikut Kakak Aida tengok haiwan yang lain pulak yerk.

Terima kasih kepada burung hantu. Moh kita beralih arah.



Ok, kat sini sebenarnya ada binatang, tapi tak nampak lah pulak. Namun adik sekalian percayalah ada haiwan di siniiii [nada wonderpet].



Oh tupai makan betik. Tupai ni comel sebab badan dia belang-belang cream macam tu. 



Ini badak sumbu. Tengok badan dia tu haa, besar kan? Kat sebelah dia itu apa adik-adikku sayang?



Ya betul, kuda belang. Mereka sedang makan rumput yang disediakan oleh penjaga mereka. Teringat daku akan cerita Zoo Lan Pet Pet. hi hi hi.



Yang ni sangat kelakar. Rasanya ini kuda padi. Ada ke patut pergi potong rambut dia macam tempurung. Sama rata jer, ha ha ha. Bila kita tengok muka kuda ni kan, kelakar giler. Tak tahan tengok muka kuda nih. Apakan daya, mereka adalah haiwan adik-adik, jadi manusia nak simpul, toncang atau jalinkan rambut mereka, mereka tidak akan membantah. Padahal dalam hati mereka sangat geram dengan manusia. Jadi jangan sabotajkan mereka dengan fesyen yang pelik-pelik, nanti mereka malu nak pandang pengunjung. 



Rusa. Maaf untuk  kali kedua. Agak kabur foto ini ya deh. Kerna kamera akak sudah kehabisan bateri. Semua foto di zoo hanya menggunakan kamera handphone. Kualitas nya agak kurang menarik. Pohon maaf yang ibu bapak semua. Adik-adik yok, kita berjalan lagi.



Selembu. Agaknya la kan. Tengok lah tanduk dia tu. Panjang dan tak dapat dibayangkan kalau kita kena tanduk. Ouchh! Ngeri.



Ini lembu atau cow. Haiwan yang biasa kita tengok di merata-rata tempat. Di padang ragut, di tepi jalan atau di dalam kandang atau mana-mana tempat. Mereka sedang kusyuk menikmati hidangan makan pagi.



Ye, kita nikmati pemandangan haiwan di sini dengan menaiki tren. Kalau nak jalan kaki, memang semput nak-nak kalau orang macam aku yang dah lama tak bersenam. Untuk info, cuaca di sini adalah nyaman dingin mungkin kerana banyak pokok yang merimbun. 



Nampak binatang ganas di sinung? Ye, itu buaya. Mereka sedang berjemur. Takpe mereka kebal takkan sunburn sebab kulit mereka keras.



Ini info untuk buaya tembaga. Eh, tembaga mahal tau.



Burung bangau. he he he. Acah je adik-adik, kakak Aida tak berapa pasti ini burung apa. Nampak macam bangau namun tidak tepat.



Burung yang berwarna biru. Jika kita melihatnya secara real, ianya sangat menarik. Berjalan di atas tanah sambil mematuk makanan yang berada di dalam bekas.



Untuk gambar yang terakhir di dalam siri Melaka adik-adik semua. Nah terimalah gambar gajah untuk tatapan ketika hendak buat kerja sekolah. he he he. Gajah ini badannya besar. Nampak kuat, oh sememangnya kuat dan cukup ngeri jika dia mengamuk. 

Ok adikku sekalian, nampaknya siri ini akan berakhir di sini. Semoga kamu semua ENJOY bersama binatang ini semua. Sememangnya mereka sangat comel. dan sekiranya kakak Aida diajak untuk ke zoo sekali lagi. Rasanya cukuplah dulu setakat ini. ha ha ha. Taknak lah datang lagi dalam masa terdekat. Kakak Aida nak pergi tempat lain pulak. Tak best ar nak layan korang je tengok lembu, singa auuummm, tengok beruang tengok ini semua. Sekali sekala boleh lah. he he he. Kalau bawak anak-anak buah mesti mengamuk tak nak balik. Silap haribulan nak bawak balik gajah sama. ha ha ha.

Sebelum Kak Aida mengundurkan diri. Di sini ada serangkap pantun. Eh tak lah, kak aida tak reti nak berpantun. Di sini kak aida ingin pesan, sayangilah haiwan, jangan sekali mendera mereka. Mereka juga punyai perasaan macam kita jugak. Kalau cekgu tanya dah pernah pergi zoo ke? Korang jawab, DAH cekgu. Pergi zoo secara maya. ha ha ha. Jangan ikut, main-main je nih. Ok lah semua. 

Kita sudahi dengan selamat bercuti esok Jumaat menanti :)




2 comments:

  1. melaka best...

    ila suka g zoo melaka dr zoo kt kl neh...ehhehe

    ReplyDelete
  2. ILA HONEYBUNNY :
    memang best melaka :)

    bila gi zoo, rasa macam budak2 sekolah buat lawatan pulak.. hahhaha

    zoo KL pernah pegi masa sekolah rendah dulu, dah tak ingat macam mana. huhuhu

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.