Saturday, October 29, 2011

Terengganu Kalah

Kalah dan menang adat permainan. Tapi nak bagitau agak kecewa jugak lah sebab teganung kalah malam ni. Biasalah, bila dah nampak macam nak menang [tadi kan teganung yang score dulu], jadi pemain agak leka. Tup tup bola yang mudah tak dapat ditangkap oleh keeper teganung. Owhh! Frust la jugak. Tapi tak perlu nak marah sebab dia sendiri tak nak benda tu terjadi [tak dapat komisen pun back up dia nih]. Cuma atas kesedaran dan rasional, ia boleh dikaitkan dengan kehidupan sebenar kita.

Kita sendiri tidak lari dari melakukan kesilapan bukan? Jadi tolonglah jangan menuding jari apabila kesilapan berlaku. Betul, adakala kesilapan yang kecil boleh membuatkan pelbagai perkara berlaku. Contoh kalau silap tukar darah. Orang ni darah A, dibaginya darah B. Memang haru. Tapi sememangnya kesilapan tidak akan lari dari kita manusia biasa. 

Namun jangan lah, sesuka hati pulak buat silap. Jangan la macam tu. Itu namanya sikap mengambil mudah akan sesuatu hal. Nanti orang benci, jangan buat macam tu. 

Yang penting, kita berusaha buat yang terbaik yang mampu kita lakukan. InsyaAllah Allah akan bersama-sama kita.

Rezeki kita sendiri tak tahu bukan?

Tahniah untuk Negeri Sembilan sebab dah berjaya memenangi Piala Malaysia 2011 dengan kemenangan 2 [Negeri Sembilan] - 1 [Terengganu]. Best la kome kan? Seronok nampak penyokong dorang tadi. Penyokong teganung moyok je mukanya. hu hu hu.

Lain kali cuba lagi eh :)



Marilah kita sama-sama tengok gambar lama yang diambil masa 2001. Masa ni teganung yang menang Piala Malaysia, lepas tu dah tak menang-menang sampai sekarang.

Gambar ni di ambil pada waktu petang. Kelam kabut pergi tunggu kat kampung sebelah bilamana kat dalam radio cakap piala akan diarak melalui kampung jiran. Masa ni tak tahu pape, jadi tak malu ar nak tercegat kat tepi jalan dengan orang ramai tunggu pemain semata-mata nak tengok piala. Sekarang segan la sikit. huk!

Piala ni dorang arakkan [kalau tak silap mereka baru je sampai dari airport] melalui kampung sebelah. Amik guna kamera yang pakai kodak tu je. he he he.




Ok, dah nak off laptop dah. Tata

Friday, October 28, 2011

Tart Nanas


Status sekarang : sedang belajar buat tart telur. Oh sorryy silap tajuk pulak. Abaikan lah.

Nanti kita cite banyak-banyak eh :)



Thursday, October 27, 2011

Yang Di Benci

1. Tolong lah jangan sesiapa yang makannya berbunyi bising-bising-bising, makan dekat aku! Sakit hati mendengarnya. 'Cap cap cap cap cap'. Grrrrrrr!!!! Sangat benci ok.

2. Kenapa perempuan selalu sangat berhasad dengki [tak semua tapi ramai macam tu]. Tahukah kamu kita hanya ada satu hati yang perlu dijaga dengan sebaik mungkin. Tak dengar? PERLU DIJAGA DENGAN SEBAIK MUNGKIN faham? Bukan menambahkan titik-titik hitam yang menghitamkan lagi hati tu. Dahlah tu, suka sangat la berlumba-lumba sapa yang lebih, sape yang kurang. Oh! sungguh kekampungan punye pemikiran. Orang itu tak boleh lebih, dia je yang nak lebih. Oh helloooo! Sebenarnya bosan sangat apabila berhadapan atau menemui perempuan-perempuan begini [dah lama pendam, sekali lahar keluar. faham-faham aje la yerk].

3. Saya tak berapa suka menunggu atau ditunggu. Bila dah lama sangat menunggu, boleh akibatkan airmata menitis akibat KEGERAMAN. he he he. Lepas tu, akan berubah menjadi diam dan akan kembali ok ;)

4. Orang yang mukanya bertalam-talam. Mintak jauh sangat-sangat dengan orang macam ni. Kadang-kadang saya hairan, kenapa mesti begitu? Depan kita cakap A, belakang kita cakap ADBABFJABAKFIBUWEYF! Wah, banyak betul huruf-huruf abjad eh? Saya pernah jumpa dengan orang sebegini sewaktu ketika dahulu, memang terkejut sebenarnya, kerana saya tiada masalah langsung dengan dia. Tapi bila dapat tahu, fuhhh! Saya tak buat pape pun, cuma dalam hati saya cakap 'oh, macam ni dia rupanya'. Tak puas hati bila saya dapat peluang menyembahkan buku upacara kepada Permaisuri Nurzahirah untuk konvokesyen [cite lama ni, tapi balun ajelah. tengah geram] masa tu saya baru masuk keje. Nampak macam tak fair la kan, budak baru dapat peluang macam tu. Nak buat macam mana, bukan saya yang nak. Saya tak offer diri pun, kebetulan pejabat saya yang jadi urusetia untuk handle konvo, kebetulan jugak saya ada. Jadi agaknya sebab tu saya dipilih. Saya sendiri tak berapa gemar nak menonjol diri kat atas pentas yang mana ribuan mata yang melihat, mak ayah lagi, students lagi, pegawai-pegawai atasan lagi, memang tak ar. Macam saya cakap tadi, ini cite lama dan sekarang dia pun dah takde. Tapi saya masih berkawan dengan dia walaupun tak la rapat. Kalau ada kenduri kawin, saya lebih suka amik acara basuh pinggan daripada melayan tetamu angkat-angkat pinggan. Tak suka. Macam tahun ni kan, masa konvo saya just jaga perarakan graduan. Saya suka. Sebab santai je :)

5. Dah tu je kot. Lama tak update belog, taip-taip je terus emo. Urmm, mungkin emosi saya tengah tidak ketahuan sekarang. ha ha ha. Mungkin jugak tengah lapar kot, tu pasal menaip macam nak makan keyboard nih. Nasib baik tak tercabut keyboard ni semua [saje nak tunjuk ganas bila menaip. aippp!] 

Ok, dadaaaa dulu ya. hi hi hi


Update sikit: Kak Ton dalam cite Soffiya tak mati. Tadi tengok tv kan, soffiya lari dari umah dia. Dia pergi umah kak Ton. Aikkkk? Adik 4 aku cakap Kak Ton dah mati. Ni pasal apa ada lagi? Hidup lagi pun haa.. Tadi bila dia balik rumah, tanya dia. 'Mu kata kak ton mati, ada eh dalam tv tadi. mu tipu aku eh?' Adik 4 gelak 'wat lolok je lah. dok mati pun, aku pun dok tau'. Hampeeeh punye adik [kadang-kadang aku bersungguh-sungguh dengan benda yang ntahpape. teruk sungguh kan?]








Saturday, October 22, 2011

Pandangan Mata Hati

Pandangan mata selalu menipu 
Pandangan akal selalu tersalah 
Pandangan nafsu selalu melulu 
Pandangan hati itu yang hakiki 
Kalau hati itu bersih <3

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia

Dalam hidup kita akan sentiasa menempuhi musibah/masalah. Jikalau kita melihat dengan pandangan mata hati, kita akan menemui kekuatan dengan izin Allah. Ujian itu sebenarnya jentikan daripada Allah untuk lebih baik dari sebelumnya.

Apabila melihat dengan pandangan mata hati, apabila berdepan dengan kesusahan kita boleh menghadapinya dengan tenang. Pandangan dengan mata akal atau pandangan nafsu, ianya akan meletihkan kita.

Hati yang bersih ia akan menceriakan/memancarkan deria kita. 

Hati yang bersih, akan jauh dari dosa, dari sifat mazmumah. Jikalau hati peringkat mati, berlakulah penzinaan dan lain-lain.

Apabila biasa dengan dosa, ianya tidak akan rasa apa-apa. 

Hidupkan hati dengan zikrullah, ingat mati.

Kita tidak baik, tapi kita berusaha untuk menjadi baik. 

.... banyak lagi dan tak sempat nak ditulis..

[saya sebenarnya sedang mendengar bicara yang menarik di 100.20]]







Friday, October 21, 2011

Kisah Adik 4


Baru je bangun dari tidur. Bukak fb sekejap, memandangkan lappy masih dalam keadaan 'bernyawa'. Tadi sebelum terlelap memang saje tak off kan lappy tu. Bila bangun, macam biasa la, sempat menjengah umah biru tu. 

Malam ni nak berkongsi satu cerita yang dah lama saya nak kongsi. Dari satu hari ke satu hari, tapi tak jadi jugak. Cerita tentang adik 4 saya. Kenapa saya pilih adik 4? Nanti saya citekan ye. Saya lagi bersemangat kental nak bercerita tentang dia bile membaca komennya pada gambar dia yang kononnya macho. ha ha ha.

Semua orang ada adik, tak kira lelaki atau perempuan. Tak kira berapa umur nya. Macam saya, dulu pernah tau tak nak adik, konon nak jadi anak bongsu. Sokmo fikir 'bestnya kalau takde adik'. Takde la nak bising-bising, sakit hati dengan perangai adik-adik lelaki [ye, adik saya keempat-empatnya lelaki]. Bila sebut lelaki, faham-faham ajelah, balik rumah helmet merata-rata diletaknya. Sakit hati. Sebab tu kadang-kadang, rasa jugak cemburu pada mereka yang ada adik perempuan. Macam best jer. Boleh tukar-tukar pendapat, buat aktiviti sama-sama, pinjam tudung, pinjam baju, pendek kata banyak benda yang boleh dibuat bersama-sama. Oh! Macam seronok bila kita bayangkan sesuatu yang tidak menjadi milik kita. Lagi la nampak macam 'best best'.

Sekarang, perasaan nak ada adik perempuan still ada lagi. Nak-nak kalau tiba keadaan tertentu. Tapi perasaan nak jadi anak bongsu. Langsung takde dah. Bila dah besar nih, rasa bersyukur sebab tak dilahirkan sebagai anak bongsu. Sebab dengan adik-adik ni lah, rasa gembira rasa meriah, rasa sakit hati, rasa macam-macam boleh dirasai dan dijadikan kenangan yang cukup berharga.



Gambar mengimbau kenangan kita paparkan di sini. Ni adik 4 dan adik 3. Masa ni kan, mereka darjah berapa ntah. Baru je balik dari sekolah, saya ambik foto ni kat sebelah rumah kami. Dua-dua ni, memang sukakan kucing. Bila belek-belek semula gambar-gambar lama, banyak la jugak gambar mereka ni dengan kucing. 

Sekarang ni, mereka dah besar. Dah nak jadi suami orang dah. InsyaAllah. Sekejap je masa berlalu.



Ini gambar ketika kami lepak-lepak kat rumah. Dia saje je pakai tudung arwah mak. Lepas tu kami amik gambar sama-sama. Dulu adik 4 ni sporting jugak kalau nak diajak bergambar, bila dah besar nih, dia tak nak layan sangat bergambar ni. Lebih suka amik gambar sorang-sorang. Biasanya saya je yang ngada-ngada amik gambar sama-sama. Dia tak pandang kamera pun. he he he. Budak lelaki bila dah besar nih, lain sikit perangai dia.



Masa lepak-lepak lagi menonton tv. Time ni rambut dia macam panjang la jugak, sebab boleh diikat menjadi sepertimana rajah di atas. Muka takde perasaan kan? Oh ya, lupa nak kasitau, nama adik 4 ni Ismail. Konon nak nampak glamer, dia cakap 'panggil aku Is'. ha ha ha. Ceh! takde maknanya.



Ha ha ha. Kadang-kadang saya tak faham, apa la dia ni nak buat. Di ikat rambut satu-satu macam pokok kelapa. Bajet cantik la tu.



Dan lagi gambar dengan kucing. Anak kucing yang berapa bulan ntah. Boleh dikatakan, dia ni bapak angkat la pada kucing-kucing yang ada. 

Kenapa saya bersyukur ada adik-adik lelaki terutamanya adik 4? [saya fokuskan adik yang bongsu sebab kalau nak cerita pasal keempat-empat adik saya, memang tak habis. banyak sangat cerita]

Adik 4 :

Ketahuilah walaupun acap kali susu nespray ku dicuri olehmu, aku tetap sayang padamu. Walaupun kadang-kadang gurauan kamu sedikit sebanyak menyakitkan hati, tapi aku tetap sayang padamu.

Ada iklan dalam tv kan, iklan u mobile, ala yang last tu ada lelaki menangis tengok cite apa ntah. Haa, iklan tu memang iklan peberet dia la nak mengutuk kat aku. Bila iklan tu keluar cepat-cepat dia akan cakap 'tu pakwe mu, body katang [sasa] tapi nangis tengok cite'. ha ha ha. Aku pun tergelak sama. Nak marah, tapi lucu giler. Kadang-kadang dia dah tahu aku geli pada ula*, haa.. time ula* ditunjukkan kat tv, mula dia cakap 'eh ce tengok tu'. Saje la tu nak kasi kite geli. Dia suka tengok national geographic, cite-cite haiwan, atau masak-masak, tapi aku tak berapa suka pada kisah haiwan-haiwan ni. Geli. hu hu hu. Kalau kami berdua tengok tv, kadang-kadang terpaksa mengalah jugak.

Tapi tadi kan, tengok cite Soffiya, eh dia tengok jugak. Aku tanya la [sebab tak tahu kan, mungkin miss episod]. Mana Kak Ton? Adik aku jawab, 'dah mati la, kene tikam dengan Soffiya'. Hoo, kelas gitu. ha ha ha. Dia pulak yang tahu jalan cerita dia. Biasanya adik-adik lelaki aku tak berapa suka sangat dengan drama-drama nih. Katanya kalau nak tengok drama, pergi tengok rumah mak cik aku kat sebelah. Hambooiii.

Adik ini jugaklah yang selalu curi susu nespray aku [macam aku tulis kat atas tadi]. Mula-mula tak tahu, tapi naik hairan sebab susu yang dibeli cepat benar surutnya. Ada satu hari tu kan, masa masuk dapur, eh he, tengok dia seronoknya tengah kacau air susu. Bila aku cakap 'hooo, amik susu aku eh?'. Dia gelak je. Lepas tu siap pesan, beli susu lagi eh. Ceh! Aku beli susu untuk diri sendiri, bukan untuk dia. Ah! Saya tetap sayang dia :)

Kalau beli apa jua makanan, mesti teringat kat dia. Kadang-kadang kalau hari geram, aku tak beli apa pun untuk dia. Tapi dia rembat jugak makanan aku. 'Nok sikit, aku lapar nih'. Kesian kan dengar? Ni dialog biasa dia. Dah boleh hafal dah. Eh, aku kenkadang geram dengan dia. 'Mu kan ada duit, gi la beli sendiri'. Tapi aku bagi jugak makanan kat dia. Urmm, percaya tak, di umur 23 tahun ni kan, dia masih menantikan makanan apa yang aku bawak balik. Dulu masa kecik-kecik, urmm dia dalam umur darjah-darjah kot, time tu aku dah study kat U. Bila balik cuti semester, mesti dia akan cari makanan kat dalam beg aku. Sekarang pun sama. Kadang-kadang aku letak makanan ringan kat atas rak dalam bilik. Nanti kan ada la dia cakap 'bila nak buka makanan mu tu? bagi ke aku ah'. Urmm, nampak sangat masuk bilik aku dan dah berniat nak rembat makanan tu. ha ha ha. Dah biasa sangat dia tu.

Dia pandai masak. Sedaplah jugak kalau nak dibandingkan dengan aku nih. Yang paling dia pandai, buat sate, buat ikan bakar. Kalau buat cekodok/jemput-jemput urmmm.. kadang-kadang masin, kadang-kadang ok. Yang aku geram, kalau masin bagi aku makan. Kalau sedap, makan sorang-sorang. ha ha ha. Bertuah punye adikkkk!!

Dia jugak pandai main gitar. Tapi takdelah terel mana. Boleh la. Tapi arwah mak dulu marah dia main gitar. Jadi dia simpan gitar tu kat umah mak cik aku kat sebelah. Bila dia nak main, dia pergi umah mak cik aku. Gitar dia tu, dia sorok bawah katil dia. Sekarang ni tak tahulah kat mana dia simpan gitar tu. Gitar kapak jer.

Sebab tu la saya sayang adik 4 saya ni. Kami boleh gurau-gurau, mengutuk kemudian berbaik balik.

Kalau diikutkan hati, banyak lagi yang nak dikongsikan. Tapi dah lewat sangat ni. Jam hampir 1 pagi nih. Nak kena buat apa yang patut. Gosok gigi and tidurrrrrr ZZZZZZ

Esok Jumaat cutiiii :) Plan nak makan sotong celup tepung, dah bagitau kat ayah tadi. Harapnya menjadi, sebab dah lama tak keluar sama-sama, rindu tau ;)






Tuesday, October 18, 2011

Sahabat Sejati


Judul post macam lagu Sheila On 7 jer. Tak disengajakan. Masa bulan Syawal dahulu [ye tau, Syawal dah laaamaaa berlalu]. Kami semua plan nak jumpa. Lepas dah ber sms sesama kawan-kawan, kata putus dibuat untuk jumpa kat satu kedai peberet yang sorang nih :)

Dorang semua masih dalam mood bercutian raya, hanya saya sorang je yang dah masuk keje. Lepas opis hour terus ke warung yang ditetapkan. Jadi berbaju kurung la saya sensorang tanpa ada geng kurung. Tak kisah pun sebenarnya. Janji dapat jumpa dorang semua.




Suasana warung.. [urmm, kedai la lagi best untuk disebut]. Tukang amik order dah kenal sangat dengan kawan saya nih. Jadi mereka sangat mengalukan kedatangan kami. Wah~! terharu beb [tapi tak nangis tau]. Makanan biasa adalah bihun sup. Nak cakap sedap? Boleh la, sebab ada lagi tempat yang lagi sedap [tapi tak berkesempatan lagi nak bawak korang semua pergi]. Sorry sebab bab-bab bihun sup, saya suke menjelajah sikit. Mana yang sedap, kami pergi la try. Kalau yang biasa-biasa, tak ada dalam list la nampaknya. Oh ye, gambar ni semua di amik oleh si suami Ziela Bakarin. Sporting suami dia, tengkiyu noo.

Kami makan, borak-borak, gelak-gelak. Brpppp! Alhamdulillah kenyang sangat. 




Bergambar wajib kat depan jalan ni, saje la nak promote kedai ni. Last year, macam ni jugak kami bergambar. Mungkin boleh dijadikan agenda tahunan wajib kami [tengah plan something ni. syhh!]

Kalau nak tahu, kami ni semua kenal dari sekolah rendah lagi. Alhamdulillah, ukhwah yang terjalin masih lagi dapat kami pertahankan [amboi macam nak pergi perang aje nadanya]. Sekarang, semua dah merantau ke negeri orang dan si baju kurung tu jer yang duduk di negeri sendiri. Rezeki kerja di sini :) 

Saya sayang sangat kat kamu semuaaaaa [kalau tak terharu tak tau ar nih, ha ha ha. bajet dorang baca, padahal tak ponggg]

Hargailah sahabat yang kita ada : xoxo 

Dah-dah, nak sambung tengok bola pulak. Wink!




Monday, October 17, 2011

Rahsia

Terasa nak bercerita sesuatu yang penting. Kononnya rahsia la. Walaupun kawan di kiri dan kanan ramai, ianya tak kan sama dengan orang yang dekat dengan diri kita.

Usai Asar tadi, rindu menjengah kat hati ni. Eww! he he he. Rindu pada arwah mak, rasa macam nak kongsi sesuatu nak tanya pendapat dia [banyak sangat kita].

Semoga kerja-kerja pejabat berjalan dengan sempurna dan akan menemui penamat yang baik [mana mungkin sempurna 100%, tapi kita perlu berusaha untuk buat yang terbaik kan?]


[Allah sentiasa merindui rintihan hamba-hambaNya kan?]






Sunday, October 16, 2011

Jiran Tetangga


Tadi kira-kira jam 8 lebih-lebih sikit, terdengar bunyi orang bagi salam kat luar rumah. Akak ipar pergi jengukkan sebab dia kat luar. he he he.

Macam biasa, jiran kat depan rumah bagi makanan. Banyak, macam-macam ada. Alhamdulillah, syukur sangat-sangat sebab masih ada jiran yang prihatin macam ni [ini puji bukan sebab dapat makanan tau].

Kalau nak tahu, rumah jiran ni kan, arwah mak dulu biasa pergi upah mesin kelapa. Lepas tu upah anak-anak dia dalam 50 sen atau seringgit. hi hi hi. Biasa tukar-tukar juadah, sembang-sembang, kalau kami ada buat makan untuk budak-budak [dah lama tak buat, dah bertahun-tahun dah], dia akan datang bawak anak-anak sekali. Seronok. Jiran ni kan, anaknya ramai. Kalau anak-anak dia nangis, kami dah tahu dah yang mana punye suara. Anak lelaki dia la tu. Kalau kami cakap 'nangis sokmo kan anak-anak dia'. Arwah mak dan ayah sokmo cakap 'sama je semua, masa kecil semua suke nangis termasuklah rumah kita [maksud dia, kami ni semua la]'. Kami takde niat apa pun cuma kadang kala hairan kenapa la asyik nangis. Tapi anak lelaki dia yang suka nangis la rajin jadi mat despatch. Datang rumah hantarkan kelapa yang dah dimesin, kuih yang mak dia pesan bagi kat kami semua. Lepas tu berlari laju-laju balik rumah dia. Kami pulak, sengih-gumbira dapat makanan. he he he. Eee, apalah ni. Buat malu je kat budak 5 tahun tu.

Boleh dikatakan jiran-jiran yang ada berhampiran rumah ni, datang bagi makanan tak kira masa. Ada malam, siang, petang, tak kira bulan Ramadan ke tak. Kami biasanya berbalas juadah jugak. Tapi biasanya saya beli je kat pasar. Almaklumlah, nak buat tak reti. Makan reti la kami. 

Cakap pasal jiran, teringat kat lagu yang sering dimainkan kat dalam radio. 

[tak rugi berbuat baik dengan jiran-jiran dan semoga ukhwah yang terjalin dan budi baik mereka diberkati Allah]



Ni lirik dia yang penuh :)

Nyanyian : Mestica | Sendu Sendawa

Tidak sempurna iman
Jika kau tidur dalam kekenyangan
Sedang jiran tetanggamu
Menangis kerana kelaparan
[Al-hadis]

Dua kata yang berbeza
Dicantum menjadi satu
Tetap tidak kan sama maksudnya
Berlain sifatnya, nilainya, nikmatnya
Sendu dan sendawa

Adakah kau tahu
Siapakah mereka jiran tetanggamu
[selalu dengar kat dalam radio tang lirik nih :) ]

Pernahkah engkau melihat 
Apakah dalam sendu atau sendawa
Kenalilah dan bertegurlah sapa
Dengan akhlak yang mulia
Hidup berjiran susah dan senang
Suka duka dirasa bersama

Hak tetangga berkenal bermesra
Hak tetangga menggembirakannya
Hak tetangga bertanya khabarnya
Makan minumnya semua

Kenalilah jiran kita
Hormatilah kita sesama kita
Hormatilah jiran kita, bersaudara

Hak tetangga menutup aibnya
Hak tetangga doakan mereka
Hak tetangga menjaga hartanya
Sakit demamnya

Hormatilah jiran kita
Kita sesama kita

Bersaudara ibarat pohon tumbuh merendang
Jadi teduhan musafir lalu
Hujan dan panasnya

Bersaudara ibarat tubuh manusia
Satu anggota terasa sakitnya
Sakitlah seluruh anggotanya







Saturday, October 15, 2011

Panas! - Terengganu vs Kelantan

Hajat di hati nak aje tulis manyak-manyak malam tadi, tapi M agak beraja di hati. Jadi tak bukak lappy sendiri. Curi-curi on yang adik punye. Bila dah nama curi-curi bukak, takkan berani lagi nak buat macam harta sendiri. Mau kene marah nanti. 

Malam tadi kan ada game Terengganu vs Kelantan. Memang tersangatlah PANAS~!! Kat umah, semua family tengok bola, kebetulan adik 1 datang tidur rumah. Memang bersemangat sungguh. Nasib adik ipar takde, kalau tak mesti panas telinga dia. Almaklumlah dia orang kelantan. he he he. Family kami memang minat bola [KLIK SINI] . Bukak tv pun asyik boooolaaaa aje. Bosan. Kalau yang lelaki tu kan, time ada game bola je, kalau ada kelapangan pergi stadium la jawabnya. Bagi aku, kalau time boleh tengok cite lain, bukak la channel lain, ini tak, pagi petang siang malam [perumpaan la nih] asyik bola jer. Ish! Berpada-pada la.

Cuma malam tadi kan, Kelantan suka sangat la main jahat. Main jahat ni membawa maksud, petehkan kaki lawan, lepas tu sesedap hati tarik baju lawan bila keadaan dah memaksa. Masa itu hari pun, time Kelantan bertandang ke Terengganu, semua heboh kan pasal layangan kad kuning dengan kad merah yang bertalu-talu dikeluarkan oleh pengadil. Sampaikan Astro Arena buat perbincangan tentang hal nih.

Baru la tahu yang ayah pemain player Terengganu, Manaf Mamat meninggal [bila tanya kat abang tadi]. Patutla pengulas cakap, Manaf tetap meneruskan permainan walaupun bla bla bla. Sedih kan, sebab time tu dia kat Kelantan.

Memang tak dinafikan Kelantan dan Terengganu ni macam tak boleh bertemu, ada aje gaduhnya. Macam musuh tradisi. Dulu [lupa plak tahun bila], ada bas rosak dikerjakan oleh penyokong, ni la akibat sikap penyokong yang tak nak fikir panjang, banyak kerosakan harta benda yang jadi mangsa. Bagi aku, setakat kata-kata jer, itu tak jadi hal [merujuk kata-kata yang biasa aku keluarkan aje tau. Sebab kosa kata aku tak banyak. Kalau korang aku tak tahu la. Sebab aku tak suke sumpah seranah yang melampau]

sayat yang biasa dikeluarkan [tiap kali tengok game. ha ha ha]

: bongok sungguh main, hok gitu dok leh nak wak gol
: tidur ar tu, sebab tu lepas bola
: geram aku tengok teganung main, dok tau benda
: bollok ar main malam nih
: hooo, memang jahat ar main gitu [biasa refer pasukan yang Terengganu lawan, tak kira ar Kelantan ke, Nogori ke]
: tengok, start lempor ngecung, botol air doh. adok keje lain [tak kira penyokong dari mana-mana pasukan termasuk terengganu tau]
: hok gitu dok bagi kad pulak [sometimes pengadil ni manusia biasa, kadang-kadang dorang pun tak sempat nak tengok betul-betul apa yang terjadi pada sesetengah player, kita yang kat luar ni, memang la, lebih dari pengadil koo]
: kalau aku, aku passing bola tepi tu, banyak agi ruang. yang nak tamak nak sumbat gol tu, bakpe?? [geram bila tengok pemain yang adakala macam nak bolot sensorang je goal, padahal main bola bukan main sorang-sorang, kena main secara satu team, lepas tu mula ar bercakap bajet macam coach yang hebat. tampal jugak mulut ni dengan salotep karang. hi hi hi]
Ayah aku selalu cakap 'hok main dalam padang tu, leloh doho doh, cuba kite gi main sekali rasa gak gane'. he he he 

Sebab tu bagi aku, kata-kata tu takde la sangat. Cuma ye lah kan, ada orang ni emo terlebih-lebih, mulalah angkara bola bertukar jadi perang mulut, lepas tu gaduh. Urmm, tak suka la aku macam tu. Lepas tu, yang kurang aku suka, yang jenis 'eh lelebih dia nih. melarat-larat pulak emo'. ha ha ha. Bagi kami semua, malam menonton game tu aje kami pot pet pot pet. Lepas tu takde dah. Lepas tu, bila tengok game seterusnya, kami akan compare semula dengan game yang sebelum ni. Macam tu la, tapi takde simpan dalam hati. Sebab kami bukan player cuma penyokong yang bersemangat tak tau apa. ha ha ha.

Berbalik pada game malam tadi. Dalam tv sebelum game berlangsung kan, dah siap awal-awal bagitau sepasukan anggota polis telah disediakan untuk mengawal keadaan. Hamboi macam tu sekali noo. Macam nak pergi mana, padahal nak pergi tengok sukan je. Tapi yelah kan, bila dah banyak rekod berlakunya pergaduhan, itu ini, memang la perlu persediaan dan pengawasan yang rapi daripada pihak-pihak tertentu.

Cuma yang hairannya la kan, kenapa la suka sangat baling botol air kat pemain, sampai masuk padang botol-botol tu semua. Dahla tu, ada yang baling mercun. Ntahpape. Bila difikirkan, mesti dorang dah bawak awal-awal dan apa niat mereka, mereka je yang tahu. Pelik sungguh, pergi tengok bola, tapi bawak mercun. Alangkah baik kalau mereka baling mercun pada orang-orang yang  buat jahat, contoh merompak ker, mencuri ke. Lain la kan? [pendapat boleh pakai ke tak nih??]

Malam tadi, macam biasa, game kat dalam tv, kami kat luar sibuk buat alasan. Player jugak yang berpenat lelah mengejar bola. Ish ish, tak patut sungguh kan? Aku suke dengar abang dan adik aku buat ulasan sebab lelaki ni kan, lagi terer dan tau pasal bola. Macam semalam, dorang cakap Kelantan tak masukkan pemain yang lincah dan rajin. Tak ingat pulak pemain nombor berapa, tak lama lepas buat ulasan tu. Coach Kelantan masukkan budak tu keluarkan pemain yang lain. Lincah la jugak aku tengok [sebab nampak asyik berlari jer. nama pun main bola] Kelincahan sebenar tak dapat dipastikan sebab tak kenal dia.

Oleh sebab terlalu suspen game malam tadi, abang aku cakap 'debor eh, kalau debor kite kene makan' [sambil makan roti]. ha ha ha

Alhamdulillah Terengganu berjaya jugak mara ke semi final dengan kemenangan 2-2 dan kelebihan aggregat 5-3 [kalau tak silap la kan, kalau silap sorry]. Nanti bertemu dengan Selangor kalau tak silap [....lagi].

Urmm, menang kalah adat permainan. Tak kiralah bola ke apa ke, memang akan ada menang dan kalah. Ada jugak kalah bermaruah, ada jugak menang dengan tidak bermaruah. Semua tu biasa la dalam dunia sukan. 

Tak sabar pulak nak tengok game seterusnya nanti. Macam mana la gamaknya kan?

Aih kalau tengok bola mesti teringat kat kata-kata arwah mak aku kat adik-adik aku. 'Kalau nak tengok bola, semangat sungguh. Kan molek kalau nak semayang pun semangat gittu jugak'. Terasa weyh :)






Tuesday, October 11, 2011

Jey Ti Di Bi

Sila baca peringatan ini sebelum ke perenggan seterusnya. ENTRI NI PENDEK JE TAU :)

Tadi masa kat pejabat, try cari dan google satu artikel ni, tapi tak jumpa-jumpa. Jenuh duk memikir apa ayat yang agak-agak aku boleh ingatla kan. Try lagi dan lagi menggugel, tak dapat-dapat jugak. Urmm, dah naik bosan, eh sebenarnya bukan bosan, tapi tak boleh nak bersemangat mencari kerana kerja pejabat menanti sambil lambai-lambai kat atas meja tu ha. Jadi pencarian terpaksa dihentikan seketika. Seketika jer, sebab dah plan dalam kepala nak balik menggugel ini malam la.

Sakni kan [sakni = baru je sekejap tadi], bukak fb, lepas tu type satu nama ni. Terus klik pada link entri dia, baca-baca, main-main kekikus kwek kwek mambo, YESSS! dah jumpe artikel tu.

Bukan main senang lagi jumpa, tadi siang payah kemain lagi.

Tu la kan, dalam hidup kita, ada benda yang senang kita dapat, dan adakala payah sangat kita dapat walaupun kita dah berusaha.

Ok la, see you later later la eh. he he he






Sunday, October 9, 2011

Percaya Padaku - Ungu


Ada hari tu kan. YM dalam keadaan online. Masuk satu mesej.

BUZZZ!
aku lawan balik
BUZZZ!

lepas tu muncul satu soalan

Aida takde lagu indon ke?
Aida kan suka lagu indon.

Ha ha ha  jawab aku

[mati malu kalau si polan itu terbaca pasal ni kat sini, aku saje tulis sebab memang nak tergelak]

Ada lagi perbualan tapi aku off kan lah.

Sebab kelakar, mula la dalam hati cakap.

Kalau tanya aida ada lagu nasyid tak? hi hi hi. Bunyi dia kan lain. Nampak sejuk sikit. ha ha ha.

Sungguh, dah lama tak melayan lagu-lagu sebegini kat dalam kereta.

Sapa yang naik kereta dengan aku, tahu la apa yang aku suka pasang ;)

Tapi malam ni, saje nak melayan lagu ni.




Percayalah Padaku by Ungu

Saje pilih video klip ni sebab nampak comey je.

Ah sudah sudah, jom kita layan aje

xoxo

eh choppp! date hari ni cantik

9.10.11

woww! boleh buat date kawin nih.







Saturday, October 8, 2011

Hari Minggu

Jumaat

Cuti macam biasa. Rileks kat umah sambil membaca novel. ha ha ha. Satu novel mau berminggu-minggu untuk ditamatkan. Mungkin dah bosan nak mengadap internet, lalu novel dijadikan santapan. Ala, novel yang dibaca tu kan, bukan beli pun. Novel pinjam je. Mungkin sebab diri ni bukanlah kaki novel, tapi kalau dah bosan, boleh jadi kaki baca la jugak. Tapi pembacaan memang agak slow macam siput dabi la.

Aktiviti lain, takde. Tidur je kejenya, lama-lama terasa beku je otak ni. Macam lembap semacam je. Tu la kan, orang cakap tidur ni, tak boleh lelama sangat. Nanti badan tak cergas, otak lemau. Uh!

Sabtu

Dah lama plan nak pergi rumah my bff. Hajat terlaksana tadi petang. Lepas appointment dengan Dr. Ahmad, terus ke Giant beli barang baby. Lepas beli barang baby, terus pecut ke rumah Zizzie. Owh~! giler lama tak pergi rumah dia. Hampir SETAHUN tak pergi. Di ulang, SETAHUN. Dah la kawin dia, aku tak pergi. Raya bebaru ni pun tak pergi. Ishhh~! sahabat yang agak teruk di situ. Tapi semuanya bersebab tau. Takde la nak sesaje tak nak pergi.

Sampai kat rumah dia, disambut oleh adik perempuan dia. Sembang-sembang, salam-salam dengan Zizzie. Lepak aku bermula di rumahnya. Best sebenarnya lepak kat umah dia ni. Oh ya, tujuan pergi umah dia nih, alkisahnya Zizzie dah dapat anak pompuan. Cumilllllll. Tapi sori ye, gwa lupe mau ngambil itu fotonya. Ish!

Rambut baby tu lebat, hitam ikal-ikal. Memang cantik sangat rambut dia. Nama dia Batrisyia Sofea. Cantik namanya, secomey tuannya.

Bila tanya kat yayang aku tu kan. "Kau percaya tak kau dah ada anak" Dia jawab "aku pun tak percaya aku ada anak". Ha ha ha.

Sebenarnya aku yang duk fikir lelebih. Aku tengok Zizzie, aku pandang muka anak dia. Muka macam umi dia ni :)

Kami borak-borak, borak jugak dengan ayah dia.

"Hai orang tu, datang sorang je ke? Cik abang mana?"

"ha ha ha. Cik Abang kite simpan kat umah la, nanti kalau nak tengok datang umah ye".

"ha ha ha. Lenkali datang la dengan cik abang".

"nanti-nanti la kite ajak"

Saje je bergurau dengan ayah dia. Ala, ayah dia tu dah macam pakcik-pakcik sedara kite jugak. Boleh di ajak sembang. Tapi kalau aku ni, kadang-kadang merapu sikit bercakap dengan orang tua. he he he. Main hentam je bergurau.

Si adik Zizzie pulak dah masakkan sup ayam. Best :)

Di ajak makan, apa lagi aku memang tak tahu malu sikit dengan family Zizzie nih. Pergi la soru, tambah sekali nasi tu. he he he.

Bila dah nak balik [yelah, berjam-jam duduk kat umah orang, tak rereti nak balik ke cik kiah?]. Eh eh, ayah dia siap tapaukan salak. Lepas tu, mak dia pulak berikan petai. Petai, ah ye lah petai. Sori terkonpius petai dengan jering tadi.

Malu pulak, kite pergi rumah orang dengan tangan kosong. Balik dari rumah orang dengan tangan penuh.

he he he.

Moga Allah murahkan rezeki kita la Zizzie.

Amin amin amin

Dah ni je aktiviti untuk dua hari ni. Takde aktiviti lain dah. 








Thursday, October 6, 2011

Apa ya??

Masih belum punyai waktu yang sesuai untuk membebel dengan penuh perasaan dalam MPS nih.

Masih banyak kerja yang perlu diselesaikan. Ehem~! Ayat nak nampak sibuk aje. Betul la..

[Betul la aku kena lebih pandai uruskan masa]

Hidup ini sukar dimengertikan bukan? Eceh~! terkeluar ayat novel pulak.

Hik hik

Ini aje dulu ya dong. Nanti gwa bebel banyak-banyak lagi.

Take care