Wednesday, January 4, 2012

Api Mapuh

Tengoh-tengoh basuh baju tudung, api pulok mapuh tibe-tibe. Nak berenti sayang sebab banyok doh basuh. Jadi doh alang-alang basuh, teruskan je lah eh. Benornya dari malam mareng agi nak basuh baju. Tapi dok jadi, yang jadinya malam mareng basuh baju dengan mesin basuh dan malam ni turn basuh tudung pulok. Dok leh basuh sama-sama. 

Tudung kena basuh dengan kudrat tangan je. Kalo basuh tudung dengan mesin, ekgi habis cabut manik ye, cabut corok-corok yang ada kat tudung tu. Dan manik jatuh payoh doh nok beki. Jatuh sekelip mata je, nok leh ke beki berkelip-kelip mata. Lagipun bila manik cabut, dok lawo ar ekgi tudung tu. Sayang ke tudung biar muroh je pom. 

Mok Su jadi tukang cek api. Ye gi tengok, bukan gi tengok dekat, tengok dari dalam rumah ye je. Ye kata rumah kita dok sama line dengan rumah jiran A, jadi adok api ar. 

Rumoh aku ada api dok? - soalan aku keluar gini
Rumoh mu adok gok api - mok su balas
Biar ar gelap pun, aku nak basuh gok ar - aku berkata lagi
Mu nampok dok? - mok su prihatin jugok rupanya
Nampok, atap rumoh mu jadi terang bilik air nih. he he he - macam aku jek ke ye kan? tapi dok pun benornya, sungguh.
Ceroh? :)) Baru letak - tanya mok su mula sambil senyum, err benornya aku dok nampak pun mok su senyum ke dok sebab gelap, tapi aku boleh rasa mok su suke dengan pujian aku tu. instinct aku jenis kuat sket. biasa betul, biasa dok. ha ha ha

Aku tetap dok weti basuh tudung, mok su mari teman. Ye bawak lampu suluh. Ye tukang suluh kat tempat aku basuh tu. Aku dok kisoh pun benornya, gelap ke cerah. Angin aku tengah semangat tadi. Jadi sungguh pulak basuh, kire aku hari ini dalam sejaroh ar. Basuh tudung dalam gelap. ha ha ha. Ngarut sungguh ar. 

Benornya tadi masa duk basuh, masa api ada agi. Duk sibuk tanya mok su pukul berapa doh nih? Sebab aku dalam hati duk kire-kire doh, aku nak tengok MasterChef dengan Vanila Coklat. Betul ke dok au tajuk cite kat TV3 tu. Tapi lebih kurang ar, ada vanila vanila gitu. Sebut vanila ingat pulok ke aiskrem. Sedap pulok rasa.

Bila adok api gini, ye jadi mangat pelik basuh tudung. Lepas se se aku amik basuh. Dok ingat doh ke cerita. Asyik ngat basuh tu. ha ha ha. Sambil-sambil tu, Mok Su sembang ngan aku. Duk cakap macam-macam topik. Topik dok biasa sembang, minggu ni mah muroh ke mahal? Naik ke dok? Harga kain sutera kat pasor hok ane se hok mahal? Aku nok gi beli lalu esok. ha ha ha. Gane kalau sembang topik hok mahaluarbiasa nih? Aku dok tau sebab dok rajin tek. Kami duk cakap pasal hal semasa je tadi. Pasal orang kampung yang kematian mok ye. Sian pulok. Mati beberapa bulan doh. Tapi gitu ar, sian sebab anak-anak ye ada agi yang sekoloh. Jadi sian ar. Cuma anok-anok ye kene kuat semangat. Doa banyok-banyok ke mok ye, moga Allah bagi rahmat dan tempatkan tempat yang terbaik untuk mok dia. Allah dengor nape pun doa kita. Jangan kedekut nok doa, mintak dengan Allah, Allah dok kata. Mintak dengan manusia, lama-lama kene kutuk gok. Yakin gitu ar, ada hikmah setiap kejadian tu. Adik 4 aku ada gok gi bagi nasihat hok setakat ye mampu. Selebihnya kena berserah kepada Allah, janji usaha buat yang terbaik. Panjang pulok ulas bab nih.

Sambil tu, aku dengan mok su tadi, banyok sembang pasal arwoh mok aku. Dok au ar, topik pasal arwoh mok aku adalah satu topik yang dok basi. Dengan sepupu kadang-kadang kuor gok topik nih, dengan adik beradik rajin gok keluar. Biasa ar tu kan, mok kita :) Ada ke adok ke, tetap kita ingat. Doa je ar hok mampu diberi, nok bagi benda lain dok gune doh. 

Lepas siap basuh, balik rumoh. 

Bilik ayoh aku terang je. Heran gok benornya. Tanya ye, ayoh aku kata abang 2 aku pasang lampu. Lampu henset je. he he he. Dengar enjin kete. Abang 2 aku kuor, dok au gi mana. Aku dok perasan pulok bila masa ye kuor. Ish ish.

Aku pulok? Urmm, duk lepak je dalam kegelapan sambil bersihkan mesej-mesej hok ada dalam henpong aku. Sebab mesej baru dok leh masuk. FULL.

Abang aku balik.



Ye gi beli lilin rupanya. Sungguh amik gambor lilin ni. Abang aku letak atas kusi je. Lama dok tengok lilin putih gini. Dulu sokmo wak main gini. Lilin tu kan ye cair kan, hok cair dia tu, sokmo letak atas tangan. ha ha ha. Sakit, pedih nak nangis rasa. Eish, tetap main biar sakit pun. Rela tadah tangan, lepas titik atas tangan air lilin tu, biar ye keras. Lepas tu kikis. ha ha ha. Yang lemoh akan ditindas, yang kuat akan bertakhta. ha ha ha. 

Lilin ni harga ye 80 sen je. Dok sapa singgit pom. Kire ok ar. Keras giler. Tapi se je, tadi kan bile try titik air lilin tu kan. Ye dok macam lilin dulu doh. Ye cepat sejuk, pas tu ye dok keras sangat doh. Dok au nok kabo gane. Susoh nok terang benda-benda bijok gini. 

Sebab api mapuh kat sejam lebih gok tadi, maka aku rasa lancor nulis dalam bahasa Teganu. Rasa lawas je. he he he. Kalo dok faham tu, dakpe ar. Adok benda pom aku tulis nih. Saje nok bercerita, aku kan suka je nulis biar ngarut pom.  Masa nulis nih, ada doh api, kalo dok, dok leh nulis agi nih. Nok cocoh plug mana kalo adok api. Dok gune ada lappy andai apinya tiada. Umpama duduk dalam kete tapi stereng adok. 

Ok ar, rasa ngantuk doh. Sekian terime kasih. Ada cerita kite jumpa lagi. Banyok aku nok cite, tapi ada sokmo cerita hok kena potong. Macam gini, kita duk beratur molek doh, tiba-tiba ada orang mari potong barisan kita. Gitu jugoklah dengan aku. Nok cerita A dulu, tapi bile bukak blogger.com ni kan, jadi cerita pasal B dulu. Mujor A dok maroh. Sebab A dok leh cakap. ha ha ha.

Oh ye, api mapuh tu sama erti je dengan blackout. Sian gok kalau dok paham makna api mapuh. Mapuh dari ayat baku mampus. Tapi dok ar guna api mampus. Pelik pulok dengor. ha ha ha. Air kotak satu kotak, air nyor satu rajuk ar ekgi jadi. ha ha ha.

Ok, jumpe mula ar eh.

Tata

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.