Saturday, February 18, 2012

Rezeki

Janganlah berkira dengan rezeki kita, kerana Allah sendiri tidak berkira dengan kita.

Bila ingat quote ini, terasa malu sendiri.
Padahal rezeki semuanya datang dari Allah.
Definisi rezeki itu luas, bukan tertakluk kepada wang ringgit sahaja. Ianya terpulang kepada tafsiran kita sendiri untuk meletakkan 'rezeki' itu ditafsiran yang sesuai dengan diri kita.

Tapi bila bernama manusia, sedikit sebanyak perasaan 'memiliki' agak menebal. 

Contoh perasaan ingin memiliki :
Dalam kelas, kita duduk di kerusi depan, bila time rehat kan, eh eh dah ada orang ambil tempat kita. Mana boleh macam tu. Terus rasa geram. Padahal kerusi tu, takde pun nama kita. Tetapi kerana dalam hati kita, terlalu banyak perasaan ingin memiliki, maka secara spontan perasaan geram tu hadir.

Contoh lain: 
Kita ada dua batang pen, dua-dua pen tu kita sayang. Bila ada orang mintak pen kita tu kan, perasaan sayang kepada pen itu akan meningkat dengan mendadak secara tiba-tiba. Timbul rasa sayangnye, ruginye kalau bagi kat orang yang mintak tu. Nanti itu nanti ini lah... Hati berbicara memujuk supaya mengikut nafsu. Padahal kita lupa ianya bukan hak milik mutlak kita. Kalau Allah takdirkan pen itu hilang, ianya akan hilang.

Banyak contoh lagi yang boleh kita ambil sebenarnya. Tak kira dari segi barang-barang yang kita ada, urmm dari segi apa sahaja lah.

Begitulah dengan kehidupan kita, apa yang kita sayang belum tentu hak kita. 

Sebab itu lah, ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.

[sorry entry ni spontan, dapat tulis ni pun dah cukup baik. line masih betak]




1 comment:

  1. Jangan lupa bersyukur bila dapat rezeki :)

    bersyukur bukan saja dlm bentuk ucapan " alhamdulilah"

    tapi sebaik-baiknya dgn perbuatan,
    kongsikan rezeki itu dgn orang lain, kesyukuran itu membawa kegembiraan buat ramai org :)

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.