Saturday, April 28, 2012

Fokus Kurang

Fokus untuk memblog agak merudum buat masa sekarang. Masih banyak benda yang perlu dilangsaikan. Hari Jumaat Sabtu seperti hari-hari biasa. Masih perlu ke tempat kerja untuk melaksanakan tanggungjawab di atas bahu. Huk! Tetiba terasa berat macam pikul beras 50kg. 

Fokus saya sekarang pada 'jadual'. 



Jarang-jarang orang mahu share pasal kerja mereka bukan? Oleh kerana MPS ni dah macam diari online saya, maka saya nak catatkan memori indah ini [macam tak ikhlas je bunyi nya. hi hi hi]. Untuk siapkan satu jadual kuliah bagi pelajar rupanya bukan mengambil masa yang sekejap. Bukan sehari, bukan dua hari. Tetapi berbulan lamanya. Hampir 2 bulan lebih. Proses dah bermula sejak 26 Februari 2012 yang lalu.

Lama kan? Hampir setahun di sini, banyak benda yang saya dah belajar. Ketepatan masa untuk memberi maklum balas AMATLAH PENTING, kalau tak banyak kerja TERTANGGUH. Namun begitu, masih ada segelintir yang memandang enteng benda penting ni.

Contoh: nak buat nasi lemak. kita order ikan bilis, sotong, ikan tongkol = ikan aya sebagai lauknya. namun demikian, yang tiba hanyalah sotong. ikan bilis tiba lewat seminggu, ikan tongkol tibanya lewat 4 hari. Akibat dia?? Yang nak buat nasi lemak la yang menanggungnya. Padahal yang nak makannya, semua orang. Wah wah! badan penat kencang la saya membebel. ha ha ha.

Kerjasama yang tinggi amat diperlukan oleh semua pihak. Katakan maklumat yang diberikan tak lengkap, sangat membuang masa. Perlu follow up semula, kalau yang senang bagi kerjasama ok lah, ini ada yang 'kerek' semacam je. Sorry, berkata benar adalah pahit untuk diterima kan?

Saya juga belajar tentang KETELITIAN. Owh! Dalam meneliti masih ada lagi yang terkurang. Masih kena belajar lagi dan lagi. Ini diri sendiri lah.




Ini semasa pra-jadual. Boleh la dikatakan jadual awal untuk semakan semua. Kalau ada silap, kena betulkan semula. Perlu di fotokopi sebanyak 50 salinan. Jangkamasa untuk menyiapkan ini semua [fotokopi, cop mengecop hingga siap di letakkan dalam envelope] ialah hampir 3 jam setengah. Sebolehnya lagi cepat lagi baik, dan sebolehnya jugak janganlah sampai 4 jam. Jenuh!



Kertas yang digunakan memang sangat banyak. Hampir satu kotak A4. Sangat banyak penggunaan kertas. Sebab tu perlu guna troli untuk angkut kertas-kertas ni semua. Sangat bernasib baik sebabnya, mesin fotostat kat sini tak meragam, jadinya kertas takdelah melekat ke hape. Kerja pun smooth je. 

Apa lagi eh nak cakap? nak menulis? Sementara nak balik ni, dah lewat. hu hu hu. Dah penatlah rasanya, masa pun dah nak maghrib. 

Pulang dulu. Daaaa~~~ <3



2 comments:

  1. wah.. mcm nak buat nasi lemak kah? hehehe..

    tetiba teringin mkn nasi lemak :D

    ReplyDelete
  2. NONG ANDY :

    hahaha..lagi best kalau nasi lemak panas2 dengan macam-macam lauk. eh eh, dah terpesong ke mana nih? hikhikhik

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.