Sunday, April 15, 2012

Laman Sosial

2006 
Mempunyai akaun Tagged. ha ha ha. Tak tahu macam mana boleh tahu kewujudan laman sosial ni. Sampai sekarang aku masih log in dalam Tagged secara sekali dan sekala. Nasib baik masih ingat password. Menggunakan nama anak sedara je. Dalam proses nak menyah + nak mendelete + nak menghapuskan + nak mematikan ini Tagged. Kenapa? Aku takde la aktif mana dalam tagged ni. Lagi satu, bukannya kite kenal pun. Kawan-kawan adalah dalam 80 lebih orang kot. Memang ada jugak kawan-kawan rapat, family kat dalam tu. Gambar yang di upload adalah dalam 8 keping je kot. ha ha ha. Aku jenis tak berani nak upload gambar sebarangan macam tu. Nak-nak dalam laman sosial yang kita tak yakin. Oh ya, gambar yang di upload hanyalah gambar kasut, bangunan yang mana tidak memaparkan identiti. Entahlah, rasanya tak tahu di mana kebaikan laman nih. Eh bukan, laman sosial ni tak salah. Yang salah jemari kita. Manusia yang macam-macam ragam yang aneh-aneh. Menakutkan + nampak macam mengarut pun ada [patut cakap dalam hati nih]. Oh sorry sebab terjujur dalam menulis di malam ini. Tapi TAK SEMUA la macam tu. Jadinya baik kita tutup aje laman ni, tapi sayang jugak sebab ada family kat dalam tu. Tengok la, 1 hari yang indah nanti.

2007 lebih kurang la.

Mempunyai akaun Friendster. Bilangan friends dalam FS tu adalah dalam 100 lebih aje kot. Menggunakan nama Aiydalela. Saje tambah Y. Kadang-kadang tukar nama. Tapi tak pernah guna nama penuh. Seronok jugak kat dalam FS tu, sebab kawan-kawan terdekat aje. Boleh jugak tulis status. Tapi kawan-kawan biasanya tak boleh LIKE atau apa. Mereka boleh komen aje kat box yang kita ada tu. Lepas tu takde la sampai lawan-lawan komen berderet. Sikit-sikit aje, yang mana penting dan yang mana yang kita rasa nak. Dalam FS ni jugak, tak add sebarangan orang. Biasanya yang betul-betul close aje. 

Kalau nak upload gambar, mak aiii punyalah lambat. Memang bengang jugak. Lepas tu ada kawan yang suggest, cubalah Facebook. Wah, masa tu kan, FB tak glamer pun lagi. Aku pun tak pandang mana pun FB ni eyh. Lepas tu, he he he cite panjang lagi ni tau. Lepas tu untuk kali kedua di ulang, FS ni macam vengong je. Banyak sangat spam yang mengarut-ngarut. Ianya menghiasi kotak komen tak kira sesiapa saje. Memang sangat berleluasa. 

Satu tahap, tak berapa sangat melayan si fs nih. Jadinya, agak terabai la si FS. Tak ingat la pulak sebab musabab yang utama pengabaian kepada FS. 

Lama kelamaan entah macam mana boleh memiliki akaun Facebook. Ah sudah. Ada macam tiada.

2008 kot, atau 2009 entah la, tak pasti

Memiliki akaun FB. Mulanya memang agak terperanjat, sebabnya akaun ni kan MAJORITI akan gunakan nama betul mereka. Nama yang ada dalam ic ok. Aku lebih gemar gunakan nama singkatan aku. Masa tu macam kejutan la jugak, rasa shock. Eh peliknya fb ni. Kelakar pun ada jugak, sebabnya semasa adanya FB ni kan, aku tak reti nak guna. Rasa macam susah jerk. Lepas tu masih lagi ON dengan si FS. Jadi terabai jugak si FB ni. Ala masa tu takde glamer mana pun si FB ni. 

Bagi aku wujud ke tak fb ni [tak tahu apa pasal aku kene HURUF BESARKAN fb tu] tak de hal. Ianya tak penting mana. Jadi fs dan fb ni terabai, sibuk dengan life yang realiti.

Paling kelakar kan, masa di fb. Ada terdapat wall, yang mana kita boleh sesuka hati menulis. Jadinya aku yang tak tahu pape ni, pergilah menulis. Entah pape status, takde la kerap sangat menukar status sebab tak berapa menghayati fb ni macam mana.

Antara status yang aku ingat 'layan spa-q kat dalam bilik'. Masa ni kat dalam resort, kebetulan ada kursus. Tulis pasal lupa password fb la + macam-macam hal yang simple aje. ha ha ha. Rupanya status kita tu dapat dibaca oleh ORANG LAIN. LOL!! Sedar bila orang komen apa yang kita tulis tu, dan barulah tahu fungsi home. Adoii. Kelakar sangat bile ingat. Tapi takpe, time tu kawan-kawan tak ramai. Tak add orang pun, hanya accept aje memanjang. Sebab tu sampai sekarang, masih ada friends yang aku tak kenal pun kat dalam fb tu. Niat di hati nak aje unfriend, tapi tak sampei eti la. Pernah bebaru ni, aku dalam proses pembaikpulih + pembersihan friends list. Ringan je tangan nak tekan unfriend, tapi tak. Tengoklah nanti, memang aku akan unfriend mereka yang tiada kena mengena dengan diri aku. 

Sekarang dah reti sikit-sikit, dah mula add orang yang aku kenal [kadang-kadang la] dan yang nampak boleh memberi aku ilmu. Macam tu la lebih kurang, namun aku kurang gemar untuk add mereka yang aku tak kenal.

Dalam sibuk-sibuk dengan fb, rupa-rupanya fs dah terkubur. Tak tahulah bila kali akhir fs terkubur. Semua gambar kat dalam ni tak tahulah pergi mana. Kat dalam ni adalah beberapa album yang terhasil, royalti je yang tak dapat-dapat. ha ha ha. 

Manakala si fb yang aku start aktif akhir 2009 atau awal tahun 2010 tu, banyak jugak aku hasilkan album. Dah capai tahap platinum. hik hik. Tapi tahun ni dah banyak aku privatekan album-album tu. Rasanya macam tiada keperluan untuk dipaparkan. Kalau tanya pada hati, jawapan aku 'sebab segan + malu'. Kadang-kadang ada jugak aku upload gambar sendiri, saje lepas perasaan. ha ha ha. Kan best kalau dalam tu semua family + kawan-kawan rapat kita aje kan ;p

Sekarang, yang ada hanyalah fb. Eh lupa ada jugak si twitter. Dah lama tak log in. Tak jenguk sebab tak reti nak guna. hu hu hu. Pernah tweet beberapa status. Macam best je, sebab macam kelakar. Kat dalam tu takde friend kot. Ke ada sorang dua? Entah tak ingat la, sebab tak berapa nak mencakna.

Oklah, dah tu je nak bebel-conteng-taip malam ni. Nak upload gambar tapi line slow. Jadi sebab tu la saje bercerita sejarah laman sosial ni. Apa yang penting, kita perlu tahu bawa dan jaga diri kita tak kira di mana kita berada [pesanan untuk diri sendiri]. Kena pandai cari kebaikan untuk baiki dan baiki diri kita. Err, banyak-banyak tempat aku rasa MPS ni boleh aku menceceh ikut rasa hati :), boleh lepak-lepak.

Ok lah, lat ta li lam, ta li li taplong [padahal nak cakap tata je, teringat pulak lirik permainan ni, main taram je].




2 comments:

Terima kasih atas pandangan.