Sunday, September 23, 2012

Lahir Akibat Kerana Terpaksa

Kata orang bila kita takut, semua boleh jadi. Tak pandai berenang pun, boleh pandai berenang. Bila dikejar orang gila, tak lari laju pun, eh tiba-tiba boleh lari dengan laju yang lebih dari laju, mengalahkan Usain Bolt. Itu la kuasa tekanan kepada kita dan kehidupan. Tekanan adakala menghasilkan output yang positif. Yang negatif, saya tak mau bercerita aa. 

Di suatu tengahari yang panas tak ada lah panas sangat, tapi boleh la tahan hangatnya. Hari minggu, biasalah banyak masa sikit nak rilekskan diri. Selepas mengemas rumah. Memasak nasi semua. Rileks lagi sambil menonton tv dan melayan si lappy. Jam dah menunjukkan pukul 1230 pm. Hati mula gelisah. Mata melihat screen lappy, tetapi hati duk berkata-kata. Yelah, dah jam hampir 1 tengahari. Sepatutnya lauk pauk dah perlu disiapkan. Sebab nanti bila orang dah balik solat Jumaat. Makan time! Jadi, kalau lauk pauk masih tak siap. Nak makan apa? Makan nasi berulamkan pandangan? Sambil makan, sambil engkau pandang aku, aku pandang engkau? Macam tu? Eh tak boleh jadi, tak boleh jadi. Kepala otak pulas memulas idea. Entah apa la yang aku nak buat. Bapakanda ada belikan ayam pencen/kampung. Tapi siapa la yang nak masakkan. Kakak ipar pergi kebun sama-sama abang 2 dan adik 2. Jadi, saya terkulat-kulat seorang diri. Detik semakin berdetik, satu langkah pun masih tak di ambil.

Lantas, selepas masa dah semakin suntuk. Dah memang tak tahu. Dah memang mati kutu. Cari la resepi Ayam Gulai eh. bukan bukan. Gulai Ayam Kampung. Haa, ini barulah tajuk yang betul. Cepat-cepat cari resepi. Yang tak bestnya, resepi tu ada cakap kena masukkan buah keras. Adoii! Lemah betul la. Mana nak cari buah keras di masa-masa yang mencengkam macam ni. 

TENSION! Memang stress masa tu. Saya memang tak reti nak buat. Nak menangis pun ada. Serabut gilerrr!!! 

Baca resepi, dia cakap kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih lebih kurang macam tu la. Lepas tu kena ada rempah. Dah la tak sure berapa sukatan dia. Jadi memang agak grrr! Resepi-resepi yang guna banyak bahan. Memang ditolak mentah-mentah, aku tak nak buang masa dan menensionkan diri. 

Masuk dapur, buka peti. Kebetulan dah ada bawang yang dah siap di blend. Jadi ambik aje bawang kisar tu. Nampak macam boleh la tahan banyaknya. Kira ok la untuk satu hidangan.

Lepas tu masukkan minyak masak dalam 3 sudu besar kat dalam kuali. Ok, aku bagi resepi yang elok-elok. Boleh la orang lain gunakan sebagai panduan [itupun kalau nak jadikan panduan la eh. HEHEHE]

Gulai Ayam Kampung versi Terengganu [Errr.. versi hentam keromo]

Bahan-bahan:
Bawang besar 1 biji
Bawang putih 3 biji 
[yang ni main agak aje, sebab aku gunakan bawang yang dah sedia ada. tak tahu berapa biji sebenarnya yang dah di blend]
Kulit kayu manis
Bunga cengkih
Lepas tu yang bentuk macam tapak sulaiman tu ar, yang macam star tu la .. bunga lawang eh 
[senang cerita, orang panggil rempah ke apa 3 beradik. HAHAHA. malas eh nak google nama sebenar dia]
Minyak masak 3 sudu untuk menumis
Santan yang berharga RM2 adalah dalam 200gm
Ayam pencen/kampung 3/4 ekor
Oh ya rempah juga perlu eh

Inilah rupa ayam kampung tu. Kalau nak tahu, kat kampung kita ni kan, ayam yang dijual masih macam dulu-dulu lagi lah. Mereka layur siap-siap ayam tu. Tak kira la ayam bandar ke, ayam kampung ke. Bau nya pun tak hanyir, tapi BEST & HARUM ;)
Oh ya, bagi yang tak faham. Layur tu maksudnya mereka lalukan/salai badan ayam tu dengan api sampai nampak macam kat dalam gambar tu la. HAHAHA. Nak explain sangat, tapi tak reti. Banyak sorry la der :)


Ini lah rempah yang saya gunakan. Mula-mula tak tahu nak guna rempah apa. Geledah peti, nampak rempah ni. Cium bau rempah. Tapi tak kuat sangat bau dia. Bila tengok kat plastik cakap untuk gulai ayam, daging. Kira ok la ni. Ambil aje lah.

Cara-cara membuatnya:

Mula-mula kita panaskan minyak. Eh tadi dah cakap eh. HEHEHE. Masukkan bawang yang dah diblend. Masak dulu sampai naik bau. Saya kalut, bila nampak bawang macam nak kering je. Saya masukkan lagi minyak hampir 2 sudu. Duhh! Lepas tu, saya ambil rempah. Campur air, kacau-kacau. Rempah pulak tak tahu nak sukat macam mana. Jadi saya hentam aje, agak-agak dalam 7 sudu kot. Saya tuang macam tu je dalam mangkuk, campur air. Kacau. Lepas tu terus masukkan kat dalam periuk. Macam tak berapa nak menjadi je. Kalut lagi, jadi saya masukkan cili boh. HAHAHA. Mengarut betul la. Masuk cili boh 2 sudu.
[sorry, lepas masuk minyak masukkan kulit kayu manis and the gang tu]


Dah kacau semua sekali, masukkan ayam. Saya tak confident nak buat seekor ayam, jadi saya buat 3/4 aje. Baki ayam saya simpan.


Saya biarkan ayam ni dalam periuk sebab nak kasi empuk. Lama tau nak empukkan ayam ni. Liat dan liat. HUHUHU. Jenuh menunggu. Kalau nak elok, kita biarkan ayam ni 2 jam/1 jam setengah sebelum kita masukkan santan. Bukan apa, biar daging dia betul-betul lembut barulah senang kerja kita.


Selepas tu, masukkan santan. Nak kuah banyak, tambah air sikit. Pandai-pandai la. Garam mengikut rasa la. Rupa masakan KESUKAAN saya. Nampak tak kulit tu?? Arghhh! SANGAT SUKA KULIT AYAM KAMPUNG! 

Alhamdulillah, akhirnya ayam ni siap dimasak. Walaupun agak tergagau-gagau memasak, tapi pengakhiran dia sangat la mengembirakan hati sendiri. HAHAHA.

Berjaya juga siapkan gulai ni akibat kerana terpaksa. HAHAHA. Tak ada orang nak tolong masakkan. Nah rasakan. Mula-mula kan, rasanya masin sikit la. Tapi bila dah ubahsuai barulah rasa dia kembali ke landasan yang sebenar. 

Alhamdulillah. Syukur, banyak nikmat yang Allah bagi kat diri ni. Tak reti tapi terhasil juga gulai ni. Rasa terharu dengan diri sendiri. HAHAHA.

Selepas ni, tak perlu la nak harapkan orang lain untuk makan gulai ayam kampung ni. Boleh masak sendiri nantiiiiiiiiiii! Yeay eyhh! HIHIHI



2 comments:

  1. yeah.. kamu hebat! clap..clap...clap..

    hehehe....

    baik.. nanti free2 akak try kat rumah!

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.