Friday, September 28, 2012

Oh Friday!

Hari Jumaat, penghulu segala hari. Pagi tadi, kira-kira dalam jam 7.15 pagi. Siap-siap terus ke pasar borong yang letaknya hampir err beberapa kilometer la. Perkiraan masa pulak, adalah dalam 15 minit aje dari rumah. 15 minit? Dekat kan? 15 minit aje sebab kalau pagi-pagi, jalan tak sesak. Lancar dan cepat sampai. 

Setibanya kat pasar borong tu, orang dah penuh sesak. Parking semua full. Saya lewati parking, namun hampa! Tak ada langsung kelibat parking akan kosong. Lantas keputusan di ambil untuk meletakkan kereta di seberang jalan sahaja. Selebihnya, saya menapak hingga ke dalam pasar yang menjual sayur-sayuran.

Pergi ke pasar borong bukannya nak beli barang sepenuh tangan sampai beratnya berkilo-kilo. Bukan lah sampai macam tu. Nak beli satu barang penting aje. Sampai kat sana dah jam 7.30 pagi. Melilau mencari barang yang dikehendaki tu. Dah nampak, tapi saja je jalan-jalan lagi bajet nak cari yang lebih ok lah. Lepas tu bila dah beli. Saya beli lagi benda-benda yang berkenan kat mata. Beli jering rebus [best!], beli ubi keladi yang dah direbus [nampak sedap], beli serai, beli kacang botor ke botol?, beli limau. HEHEHE. Terlebih rajin, semua benda yang dibeli nak ditulis.

Nak dijadikan cerita, mood saya yang baik dipermulaan hari yang baik telah diporak perandakan sedikit oleh sikap orang kita. Seorang mak cik. Saya singgah ke tapak jualan dia. Lepas tu bagitahu la, saya nak beli ini RM1. Lepas tu makcik tu pun cakap, ambiklah. Saya tercengang, sebab macam mana nak ambil ye. Itu aje yang ada dalam fikiran saya. Saya pandang mak cik tu. Bagitau lagi, nak beli ini RM1. Duit saya hulurkan pada dia. Dia ambil. Sekali lagi dia cakap, ambil la letak dalam plastik tu [sambil mata dan mulut membuat arah ke plastik yang ada kat dalam tangan saya. Plastik yang berisi barang-barang yang saya beli kat tapak jualan lain]. HAAA?? Ya Allah, langsung saya tak terfikir plastik yang ada kat dalam tangan nih. Saya agak mudah naik hangin apabila berdepan dengan situasi macam nih. 

Boleh tak kalau nak berniaga, berniaga betul-betul [dah start membebel siaplah korang. HAHAHA]. Bila dah ada orang membeli kat kedai/tapak jualan kita. Katakan barang yang dibeli tu cili padi. Apa salahnya kita bagi plastik. Bukannya tiba-tiba main cakap aje, ambil lah, letak dalam plastik tu. Amboi, nak senang aje kerjanya. Nak untung, nak berniaga tapi buat macam nih. 

Saya sebenarnya bukanlah berkira sangat bab-bab macam ni. Perkara kecil la kita cakap. Tapi saya PALING TAK SUKA KALAU ORANG BUAT MACAM TU. Saya mudah sentap pada benda yang kecil di mata orang lain, tapi sangat BESAR pada diri saya.

Apa salahnya dia tanya dulu 'nak plastik ke tak?' Walaupun soalan ni paling saya tak gemar sebenarnya. Bila kita membeli sesuatu benda, mestilah kita sebagai pelanggan nak plastik. Tak kan kita nak pegang macam tu je. Kepit kat celah ketiak. Agak-agak ar. Tapi jikalau mak cik tu tanya soalan macam tu, saya akan consider letakkan barang yang saya beli dengan dia tu, letak kat dalam plastik yang ada. Itu pun kalau ruangan masih mencukupi. 

Lepas saya bagi duit tu, bila lihat muka dia yang endah tak endah duk pandang keliling macam tu, saya terus cakap tak jadi ar makcik. Terus angkat kaki dari tapak jualan dia. Yang buat saya menggeleng kepala, apabila melihat dia langsung tak pandang pelanggan dia [dalam bahasa sebenar ikut mung ar, dok rugi aku dok beli kat mung. Sorry bahasa saya memang kasar kalau di pot petkan] Ya Allah, dah banyak kali saya perhatikan peniaga-peniaga walaupun tak semua la kan. Tak kira la kat mana sekali pun. Sikap dan adab. Urmm. Malas ar nak komen lebih-lebih. Bukan nak mintak mereka hormatkan kita beria. Bukan macam tu. Bagi saya MEMANISKAN WAJAH tak kira ar fake ke tak ke, ITU SUDAH CUKUP BAGI SAYA.

Bila dah tak jadi beli dengan mak cik tu, saya ke tapak jualan sebelah. Alhamdulillah, pak cik tu sangat ok. Gembira sangat bila berurusniaga dengan pak cik nih. 

Lepas tu terus balikkkk! Sebab perlu mengikuti kejohanan ping pong kat pejabat. HEHEHE



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.