Sunday, September 16, 2012

Perjalanan Afiq #2

Entry Perjalanan Afiq #1 dah lama dibuat iaitu pada Julai lepas. Dan sekarang dah bulan 9 barulah nak dibuat kesinambungan kedua. HEHEHE. Ya ya, saya tahu. Saya bukan seorang yang bagus untuk menulis cerita yang punyai kesinambungan. Agak slow bab-bab nak menyambung cerita. Lebih suka menulis secara random macam tu aje. Tapi entry ni memang perlu kesinambungan sebab cerita tak habis lagi.

Perjalanan Afiq #1 sekarang kita ke Perjalanan Afiq #2 pula. Dan inilah dia ..


28.11.2011
Tak sure gambar ni dah di upload ke belum masa entry 1 hari tu. Sepatutnya untuk entry 2 ni, untuk gambar 2012 aje, tapi tak apalah. Dah lama sangat macam ni la jadinya. Kalau tak silap, ini masa saya balik kerja. Afiq datang dengan walker dia. Tak pandai berjalan lagi. Kiranya walker ni latihan la untuk Afiq berjalan nanti.


10.02.2012
Sangat rapat dengan kucing. Kiranya ini geng dia la. Dia selalu main-main dengan kucing. Bagi kucing makan la apa la. Bukan setakat makan, kucing tu dibulinya sekali. Tapi kami selalu la larang [marah] jangan buat macam tu kat kucing. Kesian bila tengok si kucing yang tak ada respon macam tu. Nanti lunyai, matilah engkau kucing. Tak pasal-pasal dapat doa.

10.2.2012
Di petang hari keluar jalan-jalan kat tepi rumah.


11.02.2012
Rasanya dah pernah cerita pasal gambar ni dalam satu entry dulu. Tak sure sangat la, rasanya [lagi] si Afiq masuk bilik nak mengacau. Jadi kita ambil gambar pesalah ni.


11.02.2012
Afiq dan si kucing lagi.

15.02.2012
Macam biasa, ada aje benda yang dicarinya. Handbag kita diselongkarnya. Bukan ada apa-apa pun, kadang-kadang dapat kunci kereta. Itu pun dah cukup bagi dia. Main lambung-lambung. Afiiiiqqqqq~~! 


24.02.2012
Sengih-sengih masa kami makan kat kedai itu hari. Lepas tu, main ketuk-ketuk meja. Bingit je. Orang sebelah pandang je. HUHUHU. Makanan kat sini sedap, boleh tahanlah. Makanan laut dia agak menjadi. Kerang goreng eh ke kerang bakar, air pencicah dia sangat sedap. Ada rezki nak datang sini lagi, dah lama tak pergi. Biasanya kalau terasa nak makan benda-benda best, kat sini lah kami datang. Harga dia pun tak mahal.


02.03.2012
Perasan tak macam mana Afiq merangkak? Kaki kiri ke atas kan? Kalau nak tahu, time ni kaki dia ditumbuhi ketulan-ketulan kecil yang berair. Ketulan [gelembung] ni disekeliling lutut dia. Memang kasihan sangat. Bila dia nak merangkak tu, dia akan angkat kaki kiri dia. Merangkak tetap maintain. Tapi tu la kan, akal budak kecil. Dia tahu lutut dia sakit, sangat pandai dia ikhtiar untuk merangkak. Subhanallah. Padahal tak ada yang ajar suruh dia buat macam tu.


06.03.2012
Ini kereta yang mak cik dia hadiahkan. Makcik sebelah mak dia. HAHAHA. Tak tahu apa pangkat. Eh tahu tahu, mak sedara dia. HEHEHE. Baru terfikir. Dah bosan dia naik pusing-pusing dengan kereta ni. Dia lingkupkan, main pomen-pomen pulak. Pusing tayar, ketuk-ketuk body. Lepas tu mulut membebel.

Eh, sorry la ye. Entry ni memang penuh dengan gambar. Sebab ini entry last pasal perjalanan Afiq. Dua episod aje, banyak-banyak nanti muntah nak menulis.


09.04.2012
Masuk bilik Chuda dan ditangkap lagi dan lagi. Buat muka tak ada perasaan :)


14.04.2012
Demam dan nak juga ikut walid letak straw kat dalam mulut. Masa ni Afiq agak 50/50 monyoknya. Muka nampak macam monyok, tapi pergerakan tak berapa nak monyok. Macam mana tu?


15.04.2012
Demam tapi masih lagi dengan kereta batman dia tu. Tahan lasak giler ar kereta ni. Dihentak berkali-kali ke lantai, tapi masih utuh. Kereta ni boleh menampung berat orang dewasa tau. Fuhhh! Punyalah tahan kereta ni. Padahal bukanlah mahal mana pun, mungkin RM50 kot. Eh eh pandai-pandai aku pulak cakap macam tu. HAHAHA.


05.05.2012
Afiq dah bertukar angka kepada SATU TAHUN. Ni masa kami sambut birthday dia. Simple aje. Boleh la refer previous entry. Dah berumur setahun tapi masih belum dapat berjalan lagi. Tak apa Afiq, step by step. Biasala tu, ada orang cepat ada orang lambat :)


19.05.2012
Bermain dengan mainan yang dia dapat masa birthday itu hari. Kalau tak silap, masa ni Afiq SUDAH ATAU BELUM pandai berjalan.


03.06.2012
SEEEE!  Seronok bukan main bila tengok Afiq berjalan. Sebab badan Afiq agak debab. HEHEHE. Jadi kami selalu la cakap, tak reti lagi berjalan sebab imbangan badan tak berapa nak stabil. Badan Afiq berat sangat. Nah dia buktikan bahawa dia boleh :) Gambar blur, dia tengah menangis sambil pegang dua doorgift yang kami dapat masa kenduri. 


07.07.2012
Nyenyak tidur kat dalam buaian bawah rumah Tok Su. Bola baru digantung. Lagi la lena tidur si Afiq. Gantung eh, padahal 'tak dok orang nak ambik eh bola Afiq'. 


14.07.2012
Afiq dan kucing sedang bergurau senda. Err lebih kepada pembulian kepada kucing. Tapi si kucing tu buat derk aje. Mentang-mentanglah mereka ni kawan baik.


22.07.2012
Terpegun bila melihat satu patung kanak-kanak digantung terbalik macam tu. HAHAHA. Kelakar giler masa ni, terlopong si Afiq melihatnya. Mungkin dia ingat budak tu kena dera sampai macam tu. Sapa la punya kerja tu eh. 

Perjalanan Afiq terhenti setakat ini sahaja. Kenapa saya tulis tentang semua ini?? Kerana pada satu petang tu kan, saya balik dari kerja. Kat rumah kami ada durian. Saya pulak duduk agak jauh dari mereka [ayah, kakak ipar dan abang 2] yang sedang makan-makan durian. Tak terasa lagi nak makan durian, tu sebab saya tercongok depan tv aje. Tengah-tengah tengok tv tu kan, Afiq datang suapkan durian. HAAAAA???? Terkejut terharu. 1st time Afiq buat macam tu. Memang speechless, terus ngap durian dari tangan Afiq. Durian dah la manis. Sedap. Lepas tu dia terkedek kedek lari sambil ketawa kecil. Afiiiqqqq Cikda sayang Afiq xoxo

Kerana itu la saya menulis perjalanan ini, semuanya tentang si Afiq yang debab geram tau dengan dia. Sebab dia la satu-satunya anak buah yang tinggal sama-sama. Jadi, boleh la tengok perkembangan dia dari meniarap kepada merangkak, merangkak kepada berjalan. Dari berjalan kepada jalan laju-laju dengan langkah yang berterabur. Lepas tu, dah pandai mengamuk, buat-buat pengsan HAHAHA. Serius kelakar. Pandai berlakon. Pandai sepahkan barang kat dalam bilik aku. Makin kita larang, makin dia capai cepat-cepat barang yang ada. Ishhhh! Dari tak ada gigi sampai la dah tumbuh gigi. Semuanya manis untuk diingat. 



1 comment:

Terima kasih atas pandangan.