Thursday, November 29, 2012

Hutang Perlu Dilunaskan

Pagi tadi kat pejabat, memang dah buka blogger.com. Dari satu minit ke satu minit, ke berpuluh-puluh minit, ke berjam-jam berlalu. Ya, masa sudah serta telah selamat berlalu. Satu apa pun saya tak tulis. Duk ralit membaca paper, duk ralit duk fikir apa kerja yang masih saya belum selesaikan lagi.

Gambar saya dah upload siap-siap malam tadi, tapi disebabkan simkad saya berada di dalam handphone. Jadinya, saya tak meneruskan niat untuk menulis. Mana best menulis pakai keypad yang kecik macam tu. Nanti banyak pulak saya silap time menaip tu. Yelah, saya tak terel nak menaip tangkas macam tu kat handphone yang comel-comel aje bentuknya.

Dah banyak hari saya fikir pasal benda ni. Kebetulan masa UPSR hari tu. Ada terbaca pasal UPSR kat dalam blog Saifulislam. Bila dah baca, terus kat dalam kepala, lebih kurang aja dengan apa yang saya fikirkan. Rasanya, saya akan menulis mengikut pemikiran saya.

Dan tentunya entry ini saya khaskan kepada kesayangan saya : Nur Alya Imanina 

Adik dan Biha,  ❤   semuanya kesayangan Cikda juga. 

Sebenarnya, saya dah berhutang entry dengan Nina. Jadi ianya perlu dilunaskan. Hari tu memang idea sangat banyak nak menulis, tapi tertangguh. Kerja dan kebetulan majlis konvokesyen berebut-rebut nak berlangsung. Jadinya, saya utamakan yang utama dahulu.

Sebenarnya, segan tau bila ada orang admit baca blog kita. HAHAHA. Benda yang paling saya TAK SUKA. Segannyerrr. Tapi buat cool aje lah. Ngee!

Nina viber-ing saya untuk saya tuliskan pasal UPSR dia.
Saya sanggup berjanji nak buat, tapi saya tak buat ;( Sorrrryyyy!

Pada satu petang tu, Nina whatsapp-ing pulak. Time ni dah rasa serba salah. Jadinya terpaksa lah saya langgar perjanjian. HEHEHE. Sorrryy! ;)

Ke hadapan Nina yang Cikda sayangi :)

Cikda juga pernah melalui UPSR. Menduduki peperiksaan UPSR, mengambil keputusan UPSR. Cuma seingat Cikda, masa Cikda pergi melihat result pada waktu petang. Pergi sendiri dengan sepupu-sepupu aje. Dapat result pun lebih kurang macam Kakak juga. Itu pun ayah Kakak dah kasi hadiah kat Cikda :) Suka giler time dapat hadiah tu. Urmm, sebenarnya orang lain pun dapat hadiah juga. Time tu ayah Kakak masih belajar lagi.

Ok, kita cutkan cerita. Nanti meleret-leret.

Kakak bagitahu Cikda, Kakak tak takut nak pergi ambil result sebab Kakak kan macho! HAHAHA. Banyaklah kakak punya macho. Mana datang tagline tu pun, entahlah. Tak boleh nak fikir. 

Sebenarnya, bukan keputusan yang terhasil yang hendak cikda utamakan dalam penulisan ini. Bagi cikda, perjalanan kita sebagai hamba Allah tidak akan terhenti setakat UPSR, PMR,SPM, STPM, Diploma, Ijazah, Sarjana, PhD. TIDAK! Ianya bukan sebegitu. Setiap fasa kehidupan yang kita lalui sebenarnya adalah 'peperiksaan' 'ujian' untuk kita.

5A bukan penamat perjalanan kehidupan. Ini kerana, masih banyak fasa-fasa yang perlu kita lalui. Mungkin kita hanya mengimaginasikan yang indah, yang hebat-hebat aja. Sedangkan kehidupan tidak begitu. Ianya penuh dengan misteri. Ianya penuh dengan teka-teki yang kita sendiri tidak tahu.

Rasanya, cikda ada tulis berkenaan kehidupan di sini. Kehidupan Itu Rahsia Allah. Jadinya boleh baca jikalau terlupa. Bila fikir-fikir, acap kali sangat entry lama dengan entry baru, ianya berkait. KEBETULAN. Dan bagi cikda, kebetulan itu manis :)

Bagi cikda, apa yang telah kakak hasilkan. Itu adalah yang TERBAIK. Terbaik untuk diri kakak. Dan di masa akan datang, cikda yakin, kakak akan terus buat yang terbaik. InsyaAllah.

Kakak masih muda dan mentah, HEHEHE. UPSR hanyalah 1/50 yang telah kakak lalui. Masih banyakkkk lagi benda yang perlu kakak lalui. Nanti dah besar, kakak akan faham dengan kata-kata cikda ni. 

Ramai kawan-kawan cikda, sangat bagus ketika di sekolah. Sangat bagus. Tapi selepas habis sekolah, mereka bertukar menjadi power rangers hanya biasa-biasa aja. Dan ada seorang kawan cikda, semasa kat sekolah dia biasa-biasa aja. Lebih kurang cikda je. Tapi rezeki dia, sampai ke tahap Master dia lanjutkan pelajaran. Urmmm, mungkin dia yang paling tinggi tahap akademik di kalangan kami semua [yang perempuan la, kalau lelaki sampai ke tahap PhD lah]. 

Itu lah yang cikda nak sampaikan. UPSR hanyalah permulaan satu langkah kepada beribu-ribu langkah. Jangan bimbang, jangan gusar. Buat lah yang terbaik, selebihnya serahkan kepada Yang Maha Esa.

Rasanya, cukuplah setakat ini yang cikda perlu tulis. Harap mudah untuk difahami.

Dan untuk kakak, boleh klik link ni : UPSR: Teruskan Perjalanan Sebagai Hamba Allah Yang Berusaha

Apapun, TAHNIAH untuk kakak dan juga adik-adik yang lain, tahniah tau :)

❤ ❤

1 comment:

  1. bestlah org ada smart fon :D


    aku tak suka kawan realiti baca blog aku kikiki... kawan alam maya boleh la.. tak tau napa rasa segan sangat :D

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.