Wednesday, December 19, 2012

Hari Ini Hujan

Sejak seminggu ini, hujan selalu turun. Tak tentu turunnya. Kadang malam, kadang pagi. Kadang petang. Cuaca tidak menentu. Ah, macam mood orang yang berdepan dengan keyboard ini jugak. Huk! Sebulan ini, saya sangat malas nak keluar. Keluar makan, keluar lah mana-mana [apabila di pejabat]. Lebih suka terperap di depan pc, berdepan dengan fail. Lebih gemar makan di pantry. Ya, sejak sebulan ini lah.

Lebih gemar juga memesan makanan kepada sesiapa sahaja yang saya mangsakan untuk membeli. Apabila muka telah berubah menjadi segan, maka saya akan keluar dari kepompong memesan itu. Lalu berterbangan seketika dan akan kembali ke sarang semula. Sindrom apakah ini?

Ini sindrom kehilangan seketika kakak yang best. Hilang di sini adalah bererti dia bercuti selama 3 bulan kerana masih dalam tempoh berpantang. 3 bulan terasa terlalu lama lah sis. Terlalu panjang perjalanan masanya. Terlalu blerghhh untuk dihadapi. HAHAHA. Ayat emo tak boleh blah. Tapi betul, saya terasa kosong seperti tajuk lagu anak Pak Latif tu. Kosong sebab teman nak bercerita masih di dalam fasa kuarantin. 

Padahal sebelum dia bersalin itu hari, dia dah pesan. Lambat lagi ni kita nak jumpa. InsyaAllah bulan Februari 2013 nanti [eh ke bulan Mac??? NOOOO!!!].

Bertambah-tambah merana la daku di sini. Alhamdulillah, teman yang lain memang senantiasa ada di sisi. Cakap sahaja mau pergi mana. InsyaAllah mereka sedia mengikuti atau apa-apa. Namun, saya nak akak juga. HAHAHA. Mengada-ngada!

Okay, sekarang pejabat sudah tiada kelibat manusia kecuali saya. Semua orang berpusu-pusu mengisi perut di merata-rata kedai. Saya? Lebih selesa memilih untuk tidak 'berkawan' dengan sesiapa. HAHAHA. Kedengaran you are alone beb! Tak mungapa, sebab ini pilihan saya. Sebab apa? Sebab seperti yang ditulis di atas tu ha.

Oh ya, sebenarnya saya ingin menceritakan kisah sedih malam tadi. Lebih kepada terharu sebenarnya, eh ada jugaklah sedikit sedih. Bercampur gaul macam rojak perasaan ini. Eceh!

Afiq masa kecil, suka hisap jari/tangan. Jadi saya hukumkan dia letak tangan kat dalam seluar. KEJAM! 
Siapa sangka, budak kecil montel ini sudah pandai mengalirkan airmata kesedihan apabila ditinggalkan. Bukan tinggal dia pun, malam semalam kebetulan kawan lama turun KT. Jadi saya memang dah berjanji nak temankan dia tidur kat hotel. Jadi lepas Isyak, saya siap-siap dan turun ke kereta. Barang-barang keperluan saya masukkan dalam kereta, sambil tu saya jemur pakaian. Tiba-tiba kedengaran budak menangis. Afiq lah tu. Rupanya dia cari makcik dia tu ha. Saya dengar, tapi saya buat derk je. Anak-anak buah lain yang kebetulan balik kampung petang tadi turut keluar kat luar rumah [beranda]. Afiq menangis dan menangis kat luar beranda tu. Saya tahu dia cari saya la tu [perasan!]. Tapi betul la. Dia cari saya. Tak tipu. Padahal sebelum tu, dia sibuk duk dengar lagu dengan kakak dan abang saya. Dengar lagu sambil head banging. HAHAHA. Kelakar giler, sebab tak pernah dia buat macam tu.

Terkejut pun ada. Saya cakap kat kakak 2 saya. Biasa Afiq dengar zikir-zikir je, ini hari dia dengan lagu aneh lagi pelik. Itu pasal jadi macam tu. LOL. Naik takut tengok gaya dia. Yelah, dahlah pakai pampers aje, kepala botak. Tiba-tiba terkeluar gaya di luar alam macam tu. Memang nak tergelak terkejut. 

Eh, sambung balik cerita tadi. Tangisan dia masih berterusan macam tu, saya masuk kereta. Tangisan tidak lagi kedengaran sebab saya masuk kereta. EHEHE. Ayat apakah ini aida??

Nak tahu tak? Apa??? Tak nak tahu? Tak pedulik arh! Nak tulis jugek. Hari tu pun sama. Masa adik 3 balik kampung, kami nak keluar makan secara beramai-ramai. Dia tengok kita dah siap-siap pakai tudung apa semua. Mulalah resah gelisah, lantas buat muka comel. Datang dekat kita. Buat ayat-ayat comel. Entah apa ayat entah. Bahasa dia. Bahasa planet. Senyum comel-comel. Semua comel lah. Dengan erti kata semakna dengannya, 'Afiq nak ikut juga nih'. Memang kita akan ajak dia pun.

Eh, time kami semua berpecah nak  naik kereta. Eh eh dia menangis, sebab saya nak naik kereta adik 3. Rupanya dia ingat saya nak tinggalkan dia. Padahal kami pergi tempat sama je pun, kereta je yang berbeza. Nak tak nak, terpaksa la naik kereta Afiq. Kena dukung dia kat belakang. Dahlah berat. Barulah dia diam. Haishh! Afiq Afiq. 

Tu la kakak saya bilang malam tadi, Afiq ni kawan baik saya. Ececeh! Buah hati kita la nih kan Afiq kan?



2 comments:

  1. alolo..syahdunyer.....pandai afiq tu nk awek cun je....hihihihi...cumel btul...geram ppinyer....

    ReplyDelete
  2. UMMI KHALISH:
    hahaha, dia tak kira. janji tengok pakai tudung, haa siaplah korang ;) mesti nak ikut jugak.

    dila, dia memang debab, tapi tak kisah. janji sihat

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.