Monday, December 24, 2012

Mendung Berarak Hujan

Seminggu dua ni, banyak cerita sedih yang saya baca. Pasal budak-budak kena dera lah, mati kena dera lah, bayi kena buang la. Macam-macam cerita yang menunjukkan betapa rendahnya nilai kemanusiaan sekarang nih. Sebenarnya, saya tak nak baca kalau bab-bab sedih macam tu. Nanti kita jadi sedih. Eh, memang lah kalau baca cerita sedih akan jadikan kita sedih. Tak suka sebab sedih tu akan menyelubungi hati kita, walau untuk seketika ianya tetap bernama sedih.

Saya baru selesai membaca kisah 4 rentung ni. 4 beranak yang baru pulang dari Kuala Lumpur yang terbabit dengan nahas. Bacalah sendiri, sebab nak cerita pun saya rasa tak sanggup.

Meh la saya cerita pasal benda lain. Pasal banjir eh. Semalam masa petang kan, kat pejabat dah bising-bising pasal air dah naik kat pintu depan. Cuma tak tahu lah macam mana keadaan dia. Lepas aje 4.45 pm. Laju je masing-masing nak balik rumah. Time tu hujan masih turun. Dah seminggu lebih sebenarnya hujan turun. Kadang-kadang berhenti kejap, lepas tu hujan balik.


Kami dah dinasihatkan supaya guna jalan belakang, sebab takut jalan depan dipenuhi dengan air. Time ni, saya dah melepasi satu kawasan air. Boleh tahan juga. Nasib enjin kereta tak mati. Musim-musim macam ni, kena perlu lebih berhati-hati. Sebab jalan banyak yang rosak, jalan licin, kat sana lopak-kat sini lopak. Kalau nampak air bertakung, mulalah risau nak lalu. Sebab bimbang ada lopak air yang kita tak nampak. Itu bahaya juga oo. Lepas tu, time kita lalu bawah pokok. Ngeri juga. Sebab banyak pokok-pokok yang dah macam kering, ranting atau dahan dia pun menghala atas jalan. Memang bimbang sikitlah lebih lagi kalau time angin kencang. Kalau daun luruh itu biasa lah kan, tapi kalau dahan ke apa yang patah. Fuhh! 


Laluan air ketiga yang diredah. Kat sini agak teruk sikit la keadaan dia. Air memang agak dalam kat sini.


Pagi tadi, masuk office buka emel. Nampak la 4 keping gambar yang sempat di ambil oleh jurugambar kat tempat kerja. Ini pintu depan, memang dah ditutup kepada semua kenderaan. Kat sini memang biasa banjir pun, sebab tanah rendah kot. Atau juga air tak boleh nak mengalir dengan baik. Eheh, apa nak tulis ni. Dulu, masa 2008 dah pernah banjir tau kampus ni. Sekarang ianya terjadi lagi. 


Kat depan bangunan ni pun sama. Tak boleh nak lalu kat sini. Jadi semua kena pandai-pandai cari jalan pulang. HEHEHE.

Semoga kita semua lebih berhati-hati di musim tengkujuh macam sekarang ni, dan juga di lain-lain masa. Sentiasa lah berhati-hati [remind kat diri sendiri jugak ni].


2 comments:

  1. salam kenal dari deutschland...time kasih atas ucapan takziah tu...:)

    ReplyDelete
  2. musim ujan kan Aida.. kat sabah pun manjang ujan.. tadi kat sana banjir kabarnya... moga-moga kat tempat Aida baik-baik saja.

    tak snggup a.. baca pasal rentung tu.. takut nanti nanes pula jadinya

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.