Friday, August 31, 2012

Duhai Anak Merdeka!

Macam bunyi sajak la pula tajuk entri ni. Urmm.. apa tajuk yang sesuai agaknya ek? Selamat Datang ke dunia baru duhai anak merdeka. HAHAHA. Panjang tak ingat kalau gunakan tajuk ni. Urmmm, otak sedang ligat berfikir. Bukan pasal entri ni, tapi pasal benda lain. Urmm. Ok, hentikan dulu pemikiran tentang itu. Kita bercerita dan berkongsi kegembiraan ini dahulu ye 0_o


Mari buat cupcake! Tadi ternampak dalam surat khabar lama Berita Harian gambar comel ni. Comel comel jugak, manis nih. Mesti manis, gula berkilo-kilo. 

55 tahun kita sudah merdeka. Namun merdekah kah kita semua? Tadi masa tengok tv, ada bicarakan tentang merdeka. Kesimpulan, selagi fikiran, diri sendiri tak berubah ke jalan yang lebih baik. Rasanya kita belum merdeka sepenuhnya. Merdeka daripada sikap-sikap yang negatif, merdekakan diri kita daripada segenap segi yang merantai diri yang menghalang kita memerdekakan diri. Faham? Tak faham? Tak mengapa. 

Alhamdulillah, hari ini berganda kemeriahan kemerdekaan. Dapat HADIAH! Hadiah ni bukan sebarang hadiah tau. Pagi tadi, handphone menyanyi riang. Ku lihat nama Pak Teh terpampang di atas skrin. Lalu ku angkat-ku angkat suara. Bukan suara Pak Teh, tapi suara anak dia. Najiah. 

'Awak tahu tak Ipah beranak?'
Tak tahu. Bila?
'Pagi tadi. Suka sangat'
Haa.. oo hari ni 31. HAHAHA.

Oh Rayyan dapaattt adikkkkkkkk! Dah jadi abang la eh. 

Hadiah di hari merdeka. Wah dapat anak buah lagiii

Rupanya adik 1 awal-awal lagi dah sms bagitahu berita gembira ni. Dan sepupu sendiri awal-awal tanya samada adik ipar dah bersalin ke belum. SMS ada problem rupanya. Lepas dapat call, barulah tertera 2 messages received. Alahai.

 Kalau rajin sila rujuk lampiran berikut : INGIN BERGELAR NURSE-DOCTOR


Adik Rayyan selamat menjengah ke dunia baru. Assalamualaikum semua :) Saya anak merdeka. Mohon anda semua diam ye, saya nak beradu. Ecewah, nak beradu. Kecik-kecik dah berayatkan beradu eh. Dulu masa bulan 10, adik 2 lahirkan anak dia masa Hari Deepavali. Tapi takde entri rasanya pasal kelahiran tu. HAHAHA. Serius memang sangat oo tak tahu la nak cakap apa. Kami terkejut juga sebetulnya. Yelah lahir pada Hari Deepavali. Cuti umum, semua duk pakat gelak. Yang ini wife adik 1 pula lahirkan anak pada hari merdeka. Ok la tu. Senang nak ingat date. 


Semua ekspresi dirimu telah adik Rayyan buat. Di saat ini, baru aje membuka kelopak matanya. Kelip kelip kelip. Siapa ya di depan saya? Suka tengok pada kain lampin tu. Corak mickey mouse. Tak pernah tengok kain lampin bercorak, biasa plain macam tu je.

Nama : belum ada
DOB : 31 Ogos 2012 err doctor bajet lahir next month tau
Jam : 7.15 pagi
Berat : 3.03 kg, tapi mama dia cakap 3.05 kg
Jantina : oh hai, saya girl T_____T
Lahir di Klinik Rawatan Keluarga, tempat abang Rayyan lahir dulu
Lahir, Alhamdulillah normal. Senang macam abang Rayyan juga. Sakit 2 pagi, masuk labour room 4 pagi lebih macam tu. Lepas tu tunggu kat dalam rilek-rilek dulu. Lepas tu uweeekk! uweeek! bunyi adik Rayyan nangis


Mata saya ralit memandang dua ulas bibir nya yang comel terbentuk tu. Dalam kepala asyik fikir, kalau pakai lipstick ni mesti comel. Jelita. Serius, sangat indah ciptaan Allah. Indah dan indah suasana ini. Adik Rayyan tidur, makcik kat depan memandang sambil tersenyum. Tak kira ah kat sekeliling bingit dengan suara anak-anak buah yang lain. Tak kira, nak senyum juga.


Ekspresi SMILE. Dah beberapa kali dia senyum. Masa tersenyum lebar, tak dapat nak tangkap gambar. Sekarang dapat tangkap guna pukat. Budak-budak zaman sekarang cepat aje responnya. Agah sikit dah senyum, agah sikit dah bergerak. Eh bergerak tu biasa. Dah biasa sangat. 


Agah sikit dahhhh merauuung. OO, bersalah la juga bila dia dah start menarik suara tinggi macam ni. Rupanya dia tak suka diganggu. Nak bertenang nak aman. Harap ambil maklum semua.


Berani letak wajah sebesar alam di MPS?? Sebab gembira kita letak ajelah. Kalau ikut hati nanti mati, eh bukan. Kalau ikut hati tak nak letak sebab macam beria sangat ekspresi wajah kegembiraan. Oh ya, disamping kita tu kan. Itulah sepupu kita. Nama dia Najiah.  Ke mana-mana kami sentiasa bersama. Rahsia saya, rahsia dia. Kebanyakkan kawan-kawan pejabat, tahu keakraban saya dengan sepupu. Ramai orang pelik bila kami memulakan perbualan. Awak saya?? Dengan sepupu pun berawak saya? HAHAHA. Tak tahulah. Tak boleh nak berAKU ENGKAU. Kekok. Macam kasar. Dengan dia dan kakak dia ajelah rasa macam tu [berawak saya]. Padahal dengan kakak sendiri berAKU ENGKAU aje. Rasa lebih mesra :)  Oh ya, adik najiah ni pun lahir pada 31 Ogos juga. Malam tadi dah wish sesiap kat wall Mizi. Umur dah 23 tahun. Nanti tahun depan boleh la kongsi kek dengan adik Rayyan ni.


Anak buah yang ke 18 yang dah pun lena semula. Ya Allah, BAU BABY SANGAT WANGGIIII. Cium pegang pipi dia, usapkan pipi kita kat pipi dia. Ya Allah. Lembut wangi. Wangi. Moga kewangian dan kelembutan tu datang kat diri Cuda. HIHIHI. Adik Rayyan, Cuda datang ni.


Ekspresi ketika tidur. Main-main dengan air liur eh. Biasa nih. Aku ikut suka hati je, main kesat aje dengan kain lampin. Tak ada nak ambil tisu. Tapi kesat perlahan-lahan, takut dia terkejut. Dah terkejut nanti, nangis la nangis la. Tapi nangis sekejap aje. Tanda amaran Jangan Kacau saya.


Abang Rayyan duk sibuk main dengan remote aircond. Tak peduli adik dia sedang tidur. Walaupun demam, tapi aktif. Asyik nak berekor tak nak berenggang dengan papa dia. Biasalah, anak papa. Kuat menangis ni. Bila menangis, air mata dahlah banyak, mengalir bak air terjun. Nanti Rayyan kena lebih sedar diri. Dah ada adik, jadi jangan nak mengada-ngada lebih. Kena lebih faham keadaan mama eh :)

Sibuk duk mengekori papa dia. Masa ni kami dah siap-siap nak balik. Doktor dah datang check adik ipar. Tak ada masalah, baby dah poo poo 3 kali tau. Wah wah. Tudung merah tu nenek dia. Kiranya mertua adik 1. Nampak kegembiraan kat wajah dia. Gembira dapat cucu perempuan. Gembira anak perempuan dia dah dapat anak sepasang. Alhamdulillah. Kalau arwah mak ada, mesti mereka berkongsi rasa gembira ni sama-sama. Gembira bersama-sama kami semua. Tapi tak baik kan kalau menggunakan kalau. Ada terbaca di dalam sebuah buku macam tu. Nak menjelaskan rasa macam tak berapa kena dengan maksud, nanti kan kita faham lain, orang baca pula faham lain. Jadi saya tak terang dengan lebih jelas la ye.


Abang Rayyan sedang kacau adik dia tidur. Saja je, ketuk-ketuk remote kat tepi dinding besi katil ni. Bising, namun nasib baik adik dia tak jaga. Kalau tak mesti nak nangis. Jangan nangis lagi. Jangan. Ngee!

Alhamdulillah atas semua ini Ya Allah 



Wednesday, August 29, 2012

Agak-agak nak letak tajuk apa?

Agar anda tidak tersesat cari jalan masuk. Maka eloklah anda membaca ini terlebih dahulu : Juadah First Time D Abobo InsyaAllah anda tidak akan sesat teraba-raba di bawah lampu kalimantang. Nak cakap yang sedang menaip di bawah lampu kalimantang sambil disusuli oleh cerita toman America di dalam tv. 

Semasa Ramadan yang lalu, Alhamdulillah kaki langsung tidak menjejak langkah ke pasar Ramadan. Sangat berinspirasi sungguh Ramadan kali ni pabila tiba masa memasak. Sungguh berkobar-kobar. Lebih gemar dan bersemangat kental untuk memasak dan memasak sahaja kat rumah. Ye la kan, masak kat rumah la, tak kan kat kedai pulak. Eh eh buat kelakar pulak. Tak kelakar pun. Tapi betul la, tak kan nak masak kat kedai pulak. Eh logik juga kalau masak kat kedai kalau itu membawa maksud 'beli aje kat kedai', tapi digunakan ayat berlapis 'masak kat kedai aje' untuk menunjukkan dia tak masak tapi beli kat kedai. Ok la, tak payah nak berlawan kata-kata dengan diri sendiri. Tak payah. Mata dah mengantuk, elok terus aje ke niat yang sebenar benarnya tu.

Ok, masa bulan Ramadan yang lalu. Mesti akan belek blog masakan. Ambil resepi yang mudah-mudah. Yang susah mak oiii tak nak ar ambil. Tak suka menyusahkan diri pening-pening kepala membuat masakan yang susah-susah ni. Ukur masakan di tangan sendiri. Eloklah tu, buat pepatah yang entahpape.

Mula-mula, dicubanya resepi ini. Popia Goreng.

Yelah, kita tahu ni resepi biasa aje. Kan tadi dah cakap, kita cari resepi yang biasa-biasa aje. Tak cari pun resepi yang luar biasa. Itu suruh chef Jamie Oliver la yang masak. Dia terel apa. Tetiba pulak.

Tak perlu menunggu diri terel memasak, tak terel pun dah boleh try main masak-masak. Masa ni la nak asah bakat, nak buat kesimpulan samada boleh masak ke tak? ada bakat yang terpendam jauh di ufuk timur sana ke tak? atau apa apa lah. 

Apapun, TQ atas resepi yang sangat sedap ni. Licin tau popia ni. Walaupun masih ada yang tak puas hati.  Mamai ni. Mamai. Mengantuk nyee!

Ini kali pertama tau buat popia. Sebelum ni memang tak kuasa la nak buat. Beli aje kat pasar malam. Tapi jaranggg la sangat membelinya. Kelihatan popia yang masih belum masak sudah tersedia untuk dihumbankan ke dalam lautan panas lagi menggelegak. Minyak dah membara nak meratah kulit popia ni semua. Jangan tanya la ye yang jenis petak-petak tu. Saya memang jenis ikut suka hati sikit. Pandai-pandai je buat bentuk 4 segi macam tu. Konon nak buat variasi la. Konon katanya. Katanya la kan. Main main betul la awak seorang ni.


Korang tak payah la nak buat bersegi macam tu. Cukuplah saya buat sorang sebagai eksperimen. Masa menggoreng tu, perlu hati-hati sebab isi dia boleh terkeluar. Yelah, sebab kita tak gulung. Just lipat libas macam tu je. Dah bunyi macam main sepak takraw la pulak. Namun demikian, pengajaran yang ingin disampaikan di sini ialah, buatlah popia mengikut fitrah semulajadi popia tu. Bentuk panjang, gulung-gulung. Buat macam tu dah cukup. Tak payah nak jadikan popia macam murtabak. Walaupun lebih sedap tau makan popia bentuk macam tu. Walaupun popia petak habis terlebih dahulu berbanding dengan popia biasa tu. Buat bentuk biasa sudah. Betul. Dengarlah ini nasihat. Cari nahas isi bersepai kat dalam kuali. Terpaksa kutip satu-satu isi tu, naik hangit tau isi tu. Akibat terendam kat dalam minyak lama sangat. Tangan tak laju nak buat 5 benda dalam satu masa. Oh ya, kutip dengan sudip eh bukan dengan tangan. Mau melecur kutip dengan tangan.


Ini rupa lain macam ni. Nampak menyelerakan. Ini pemberian jiran sebelah. Dia kasi kat kami dua lauk ni. Dia pandai masak, dia masak cepat, dia masak sedap, dia selalu kasi makanan kat kami. Dia aje? Habis tu kamu pula macam mana? *geleng kepala sambil mata mengantuk. Kalau lah saya tahu dia nak kasi lauk ni kan, saya sekadar masak nasi buat air aje. Rasanya dah lebih dari cukup. Dah cukup sangat-sangat. TQ


Air sirap. Kenapa air sirap sangat sedap bila tiba masa kenduri kawen, semasa berbuka puasa. Minum pepuas. Nikmat sungguh. Alhamdulillah.

Rupanya seronok juga eh main masak masak. Mencuba apa yang tak pernah dicuba. Menjadi ke tak menjadi itu cerita belakang. Tak perlu dijadikan batu penghalang untuk mencuba resepi mudah walau semangkuk kangkung goreng. Yang penting, hati mesti mau cuba. 

Sekian boleh bersurai sebab ini aje resepi untuk bulan Ramadan yang sempat di ambil gambarkan. Jumpa lain kali kalau saya rasa nak jumpalah.

Mengantuk sangat lor! Abaikan kalau ada ayat yang tak difahami.



Tuesday, August 28, 2012

Baliklah

Satu malam, saya belek buku. Belek punya belek, sampai la ke page ni. Baca ayat kat atas. Lepas tu baca ayat bertulisan putih tu. Eh eh, terus tersenyum sensorang bila tengok ayat tu. Terus tangkap gambar TAPI tak ada la terus masukkan dalam blog, sebab banyak lagi cerita lain yang nak diceritakan. Kerana itu la cerita ni, lambat la sikit diabadikan di sini. Nak juga guna ayat berabadi la apa la. 

Errr, tak boleh blah sungguh bila tengok word 'baliklah' tak kira la kat mana-mana pun kan, MESTI TERINGAT kat url blog MPS ni. Teringat kat interview yang dibuat kat dalam MPS ni beberapa tahun yang lalu : 1.0.0


Monday, August 27, 2012

Kuih Pun Nak Beraya Juga!

Malam ni kita nak cakap pasal kuih-biskut raya. Kenapa tulis kuih-biskut macam tu? Kerana kadang-kadang kita cakap, biskut raya dah beli ke? kuih raya dah beli ke? Ah sudah, kadang-kala terkeliruconfuse nak guna 'kuih' or 'biskut'. Alapadan. Gane nih?? Dok payah gane gane la, gitu je la. Tak usah risau akan hal kecil yang sememangnya tak perlu difikirkan tu. Ok, makanya kita langsung ke penulisan seterusnya di samping paparan gambar yang berwarna-warni. Wah nampak ceria dan bersiap sedia sekali  semua biskut ni seolah-olah tak sabar untuk ke udara. Cepatlah aida tulis pasal saya ni. Cepatlah. 

Ok, ok saya cepat la ni. Sabor sabor. Secara tiba-tiba memahami perasaan kuih biskut ni semua. Yuhukk!


Biskut Nestum ni TERBELI. Tak ada niat langsung nak beli, angkut pulang ke rumah. Sungguh tak ada niat. Tapi dah ditakdirkan kita bertemu lalu rasa berkenan. Itu pasal saya beli. Nak dijadikan cerita, keluar dengan sepupu. Kami singgah ke TTC atau nama panjangnya Terengganu Trade Centre. TERMELINTAS la depan satu gerai ni. Saje je la sepupu tanya-tanya pasal kuih raya ni semua. Lepas tu tanya harga, makcik tu cakap 3 jenis RM50. WOOOWW! Sepupu pandang saya, saya pandang kuih raya. Eh macam mana saya tahu sepupu pandang saya? Melalui ekor mata, ekor mata. HAHAHA. Sambung baca balik. Biar betul, lantas pandangan menghala kepada sepupu dan makcik dan anak dia. Makcik tu cakap, dia nak habiskan biskut ni semua sebelum malam raya. Dia nak balik kampung. Dah tu, apaalaaagiiiii. Sepupu ambil 3 jenis, saya ambil 1 jenis. Dah la ambil 1 jenis, ambil yang paling MURAH pulak tu. HAHAHA. MURAH = AIDA. Ya Allah, bagusnya. Chop! Walaupun murah, tapi sangat sedap. Rangup! Ada sikit lagi baki dia, bukan untuk dihidang lagi, tapi untuk dinikmati sendiri la pulok. Tahun depan nak beli lagi. Eh!


Tart nanas kegilaan saya. SEDAP + PADAT + ISI PENUH + KULIT TART er kalau boleh dipanggil kulit tart la kan TAK TEBAL + CUKUP LENGKAP RASANYA. Wah, bukan main puji eh. Tart ni di order ketika minit-minit terakhir pesanan dibuka. Err, atau dengan lebih tepat lagi pesanan dah nak ditutup sebenarnya. Tapi oleh kerana last year saya dah beli, jadi dilayan juga permintaan saya. TQ. Ngee! Suka. Tart ni bukan untuk hidangan tetapi untuk diri sendiri sahaja. Ini tidak adil tidak adil. HAHAHA. Suke ati aku ar. Oh ya, harga dia RM20 untuk 50 biji. Murah la juga kan?


Saya diperkenalkan dengan tart ini. Katanya buatan orang kampung. Kerana teruja. Saya beli 100 biji. Harganya urmm tak ingat pulak berapa. Tart ni saya hidangkan untuk tetamu. Err duhai tart, ko jangan terasa eh. Aku tak tulis panjang-panjang pasal ko. Ko faham kan?


Juga diperkenalkan oleh kawan. Katanya orang kampung yang buat. Seangkatan dengan tart yang atas. Beli 100 juga. Harga dia? Congak ar sendiri. Kat situ dia dah tulis harga siap-siap. Untuk kuih dahlia ni kan [atau juga dipanggil semperit atau bunga cina] urm boleh tahanlah. Satu bekas, saya kasi kat adik ipar. Dia cakap sedap. Lain orang lain lidahnya :)


Almond london. Saya beli sikit je. 50 biji RM24. Tak makan pun, semua dihidangkan untuk tetamu. Sebetulnya anak buah sendiri yang pulun :)


Biskut Sarang Semut. Tahun ni, sepupu siap tempah 100 biji tau. Harga jualan?? Tak tetapkan lagi sampai ke hari ni. Bagus kan penjual ni. HAHAHA. Ok ok, ini biskut wajib saya. Wajib dibuat, pernah tak nak buat, tapi terasa macam kosong kosong kosong. Eh dulu tak berapa nak suka kepada najwa, tapi bila terbaca dalam paper ada lelaki puji dia comel. Aku tak rasa pun dia comel. Lepas tu tertengok rancangan dia kat tv. Lupa tajuk apa, urmmm comel la juga budak ni. Sekarang dah minat la sikit-sikit [angkara tengok rancangan dia tu] and sebab lagu-lagu dia boleh tahan la. Anak-anak buah minat sangat kat dia. Sampai nak pakai tudung pun nak macam najwa latif. 

Hari tu puan Nong Andy ada tanya resepi biskut sarang semut ni. Sila ambil pen semua, salin kat tapak tangan. Ala aida, ni taktik lama la. Dulu boleh ar, takde kertas tapak tangan pun jadi. Huk huk!

Jangan lengah-lengah, nah ini resepi dia.

Gandum 1 cawan
Gula aising 3/4 cawan
Tepung kastad 1 cawan
Mentega 1 cawan
Telur 1 biji [aku kedekut guna 1 biji je. HAHAHA. jangan kutuk dulu, jangan. Dengar dulu penjelasan ni. Dulu pernah guna 2 biji, tapi hasilnya sama je. Jadi saya kurangkan kepada 1 biji]
Esen vanilla sikit la
Itu aje kot.

Cara-cara dia:
Masuk kan mentega, gula aising, kacau sampai sebati. 
Lepas tu masukkan esen vanilla sikit, masukkan kuning telur aje tau. 
Masukkan tepung kastad,masukkan gandum.
Kacau je.
Kalau lembik masukkan gandum satu sudu, kalau lembik lagi masukkan 1 sudu kastad
Lama-lama dia akan jadi doh.
Lepas tu dah boleh parut dah. Tak payah letak dalam peti ais ke apa. Parut terus. HAHAHA. Gelojoh nak cepat siap je mung eh.
Lepas tu bakar. Oh ya lupa nak pesan. Biskut ni perlu mangkuk kertas and chocolate rice.


Yang ni tak pasti, dah masak ke belum. Dah rupa pun hampir sama aje dengan yang dah dimasak. Tahun ni agak diduga. Dah buat beberapa doh, tapi asyik tak jadi je. Hangit la apa la. Biasa tak macam ni. Tapi tetap habis. TQ anak-anak buahku. Pandai ambil hati Cuda eh ;)

Bila tiba hari raya..

Pergi ke rumah mak saudara. Tiap-tiap tahun biskut bunga cina = semperit = dahlia ni wajib ada. Comel. Kecil aje biskut ni. Rangup. Satu balang ni kami habiskan. Ini pun dapat makan sikit je, sebab terlambat beberapa minit je tau. Kalau dia jual, aku sanggup beli. Betul!


Sempat la juga berBBQ. Tapi tak syok sangat la. Tak pernah dibuat orang bbq di pagi hari. Biasanya kami buat pada malam hari. Makan berebut-rebut. Anak buah la yang berebut. Makcik mak dia ok, maintain. Sabar menantikan ayam masak. HIHIHI. Kali ni, budak-budak macam mamai macam tu je. Dorang lebih seronok bermain sama-sama mereka daripada makan. Mungkin perut mereka kenyang kot.


Tapai pulut. Dulu arwah mak selalu buat tapai ni. Guna beras pulut bungkus dengan daun getah. Kali ni, saja la beli dengan niat nak makan sepuasnya. Sebab tapai dia memang sedap. Banyak lagi kat dalam peti. Dah terlebih masak. Kurangla rasa besta jinggo dia tu.


Biskut raya Kerepek raya! Tahun ni tak beli sangat kerepek. Ini semua abang-kakak yang beli.


Himpunan biskut raya. Tak banyak sangat pun, 5 balang je. Tak keluarkan semua sebab bila dah habis baru gantikan dengan biskut baru.


Afiq bertindak sebagai model sedang mengambil biskut sarang semut [SS] di dalam balang. Time ni biskut dah nak habis pun.


Sedang menikmati biskut SS. Lepas tu dia buang. AFIIIIQQQQQQQQ!!! 

Ketupat palas. Sekarang harga dia dah naik. 100 biji RM60, dulu RM30 je tau. Kami beli 100 biji je.


Popia gulung yang sedap. Memang sentiasa dibeli setiap tahun. Dari harga RM4 lebih macam tu sampai harga dia dah jadi RM9. Tetap setia kami beli. Inti dia tu yang sedap. Rangup. Tu yang sanggup beli. Siap la nanti, bila dah pandai buat sendiri, tak adanya nak beli lagi.


Kalau perasan, sebelum ni ada tulis pasal bunga durian ni. Tahun ni, makcik kasi FREE je 100 kuntum. Best oo. Ini pun dah tinggal sisa, tapi sekarang ni time entri ni ditulis. Bunga durian ni dah habis dah. Habuk pun tarak. Tengok la tu, siap ada tulis nama lagi tau. Dari kecil sampai besar, mesti tulis nama. HAHAHA. Trademark dia la tu. 

Mengantuk ni, mengantuk. Dari tadi sambil menaip sambil terawangan. Nak tidur!


Sampul Duit Raya

Ya Allah, hari ni datang ke tempat kerja dengan tenang. Eh tak tenang sangatlah, sebab bertolak dari rumah dah jam 7.40 am. Nasib baik lampu isyarat sporting memancarkan warna hijau. Kalau tak, jenuh la. Mesti sampai office lewat. Kalau lewat mesti merah. Kalau merah mesti rasa tak puas hati kat diri sendiri. Bila bersiap awal, mesti lengah-lengah. Selalu macam tu. Lain kali jangan macam tu.

Hampir seminggu lebih bercuti dari menjejakkan kaki ke tempat kerja untuk berhari raya di kampung. Saja je sebut kampung, padahal memang dah kerja kampung pun. HIKHIKHIK. Terasa agak ketidaktahuan untuk memulakan kerja. Kerja ada, bukan tak ada. Tapi perlu ada perancangan sebelum memulakan sesuatu. Sebab kadang-kadang semua kerja nak buat, last satu benda tak siap. HARU! Kakak dan abang semua dah selamat pulang ke rumah masing-masing pada pagi Sabtu [semalam]. Rumah memang kembali seperti sediakala. Bila mereka dah balik, keesokan hari barulah perasan termiss bagi duit raya kat anak buah. Terpampang nama Muhammad kat sampul duit tu. Oh banyak sorry la. Cuda terlepas pandang. Ye, saya memang akan menulis nama di setiap sampul sebab anak buah raaamaaaiii.

Ok, tadi agak bermain-main ketika di pejabat. Ada yang bercerita pasal anak dapat duit raya. Pasal aktiviti di aidilfitri. Pasal kemeriahan poom pammm pumm panggg~! Teruja bercerita sambil ketawa berdekah-dekah. Eh tak lah, bukan berdekah-dekah, hanyalah ketawa ceria sambil ditanyakan satu soalan iaitu 'awak tak pakai baju raya ke?' HAHAHA. Eh nak tau jawapan saya? 'tak ah, nanti ar pakai. belum turn dia lagi nak pakai'. HIHIHI. Yeee, saya pakai baju ikut turn. Dulu. Err, agak tegar begitu. Dan sekarang masih lagi tapi tak adalah seteruk dulu. Bak kata kakak saya memang orang tak akan dapat ingat baju yang saya pakai. 

Oleh kerana bermain-main tanpa arah tujuan, maka saya berjaya mengumpulkan sampul-sampul duit raya. Serius beb! Sebenarnya jujur dari sudut hati yang paling dalam, dah banyak hari dah saya nak buat benda ni. Namun tiada berkesempatan. Dan tadi, YEAY! HAHAHA. 

Memang gembira bila dapat buat semua ni. Bukan buat apa pun, cuma cuma cuma..

kumpul sampul duit raya banyak-banyak atas meja.

HAHAHA.

Sungguh kebudak-anakan. Ye, itu saya di dunia realiti. Cuma di dalam blog ni, tak retilah nak ekspress rakyatkan fe'el tak berapa comel tu. HUHUHU. Dalam handphone, macam-macam gambar yang korang sendiri pening kepala bila dah tengok [tanya la kakak saya macam mana SEBAB mereka menyelongkar gambar pelbagai versi, gaya kat handphone tu]. Giler malu. Tapi kakak-kakak saya cakap 'biasa ar, nak malu mende'. NGEEEEE~! Gigit gigi sendiri. Malu. malu. Lama-lama dah kurang rasa malu sebab kakak sporting. Dah kurang rasa malu eh bukan dah tak ada rasa malu. Beza tu, beza ;p

 Korang tak rasa ke, semua sampul tu SANGAT CANTIK?? 

saya ❤ semua sampul tu

Sebab tak sabar, mula-mula berteraburan aje sampul ni. Lepas tu terus tangkap gambar tu. Zrapppp! Tapi rasa macam tak cun pulak. Err, kawan saya kat sebelah tengok je la apa yang saya buat ni. HAHAHA. Peduli ar, dah tahan ni nak ambil gambar koleksi sampul cantikkkk! Dia dah faham sangat perangai saya. 'nampak macam sombong, senyap je tapi bila dah kenal....'. Dah dah, apa yang ada kat dalam kepala, tak wajib pun ditulis semua. Tak wajib. 

Jadi 

Kita susun balik, susun cantik-cantik, eh tak berapa cantik lagi ni. Tapi boleh la. Marilah saya kenalkan sampul-sampul duit raya tu semua.
1. yang atas sekali sebelah kiri dan kanan, itu kawan pejabat punya
2. sampul coklat corak bunga-bunga, buatan tangan adalah rekaan oleh sepupu sendiri + sampul hijau budak-budak sedang main bunga api tu adalah pemberian sepupu kepada, errr entahlah siapa punya. Kepunyaan anak buah sendiri, tapi tak pasti siapa. Kat dalam tu masih berisi tau. BERISI pitis raye. Ada dalam handbag mak cik dia yang sedang menaip ni, macam mana boleh ada dalam handbag aku? Dok tahulah.
3. Tiga sampul comel itu, hijau + biru + pink adalah sampul saya sendiri. Memang comel sebab size dia kecil je, lepas tu harganya murah. Tak sampai RM2 untuk 30 or 40 keping macam tu. Nak buat macam mana, saya suka barang-barang murah yang berkualiti [baca : memberi keuntungan]. HAHAHA
Oh sampul yang bercorak duit raya tu, juga kepunyaan kawan pejabat. Memang tak boleh blah sampul duit tu. Boleh menipu dan mengecewakan kanak-kanak. Sampul duit RM50 tapi isi kat dalam RM1. Memang terpedaya. 
4.  Sampul duit perodua. Comel dua biji kereta tu. Pandai eh promote eh. Err, itu saya dapat FREE ketika pergi service kereta kat perodua itu hari. Dapat 20 keping. Berbaloi.
5. Yang gambar TUDM tu, sampul duit tahun lepas punya, pemilik sebenar adalah adik 3 saya. Terjumpa dalam laci, terus kakaknya menggunakan tanpa was-was. Cuma tak bestnya, bila saya letak duit dalam tu. Anak buah cakap 'ini pak aziz'. Oh, mereka keliru kerana saya tidak melambangkan sampul tersebut. Itu bukan identiti saya. Saya tiada beridentiti. Sebab menggunakan 3 sampul. Jadi macam mana mereka nak cam. Salahkan sampul sebab mereka semua cantik-cantik belaka ooo
6. Warna biru tak biru tu, kepunyaan kawan pejabat juga. Design dia cantik sebab suasana kampung. Oh i sungguh like suasana kampung. Uh! Tak suka ar ayat macam tu. Tulis semula, tulis semula, saya sungguh suka suasana kampung :) Lepas tu dia cakap 'ambik aje lah aida, simpan'. Terus aje letak dalam handbag. HAHAHA.

Saturday, August 25, 2012

Misi Sejagat

AWAS ! ENTRY PANJANGGG OOO.

Nak bercerita pasal hari-hari sebelum raya, sebab rasa macam banyak aktiviti best yang saya buat [macam ayat perasan ko der, tapi betul la beb. wa tak tipu punya]. Disebabkan sebelum ni tak sempat nak menulis. Terkejar-kejar, lepas balik kerja buat kerja rumah, malam tidur. Jadi mungkin entri-entri akan datang akan berkisarkan kisah-kisah di bulan Ramadan dan raya.

Ada satu agenda yang sepatutnya perlu dilunaskan pada Aidilfitri yang lalu. Tapi disebabkan kerana malas dan penyakit bertangguh tetiba menyerang diri, maka memang tiada hasil yang sepatutnya membuahkan hasil. Berbelit-belit pula ayat ni. Biasanya setiap tahun mesti tukar langsir baru. HAHAHA. Eh, nanti dulu. Jangan terkejut dulu. Macam mana boleh tukar langsir tiap-tiap tahun? Tak mahal ke? Bacalah semua isi kandungan entri ni. Ada la jawapan dia tu nanti ;p

Tanggal 8 haribulan 8 dua ribu dua belas, sepas berbuka puasa. Gigih bertolak ke rumah mak saudara [nak juga guna ayat bertolak padahal jarak rumah hanyalah lebih kurang 7/8 minit macam tu] dengan niat nak menjahit langsir. Langsir ni dah lama beli sebenarnya, tahun lepas. Konon nak gunakan pada hari raya tahun lepas tapi ... [rujuk perenggan 2].


Saya lebih suka gunakan mesin jahit Raleigh ni. Walaupun mesin jahit ni, manual je, tapi ok je. Ini mesin jahit jenis zaman lama punya version. Bagi yang tak biasa guna, mesti mereka lebih gemarkan mesin jahit jenis baru. Tak perlu kayuh dengan kaki, just tekan je tapak kaki mesin tu, terus jalan. Sebenarnya saya suka juga gunakan mesin yang moden tu, tapi yang tu sepupu dah guna. Jadi mesin ni salah satu alternatif yang ada.


Langsir ni sebenarnya saya dah siap gunting tahun lepas dan kelim beberapa hari yang lalu, jadinya malam tu datang terus jahit. Kalau korang perasan, nampak separuh mesin tu kan? Haaa, itu bukan mesin jahit tau. Tapi itu mesin kelim baju. Memang kerja menjadi senang, sebab sepupu dan mak saudara ni tukang jahit. Err, bukanlah tukang jahit secara besar-besaran pun. Boleh lah. Nampak kain tu? Haa, itu langsir yang dah siap dijahit.


HIHIHI. Comel. Nampak tak kumbang tu? Ooo, mungkin dia nak tolong jahit sama agaknya.


Kain ni agak licin, jadi ada la lari sana-lari sini. Tak cantik sangat jahitan pada bawah langsir ni. Tapi  tak perasan sangat la. 


Catat sejarah tau, langsir terus siap pada malam tu. YEAYY! Biasanya makan hari juga tau nak siapkan langsir ni. Bila tengok jam, urmm dah hampir 1 pagi kot. Berbaloi la berjaga pada malam tu sebab langsir yang tertangguh ni pun dah siap. Letih tapi seronok. Ala, lenguh-lenguh sikit je. Bukan buat kerja berat pun.


Rumah kecil sudah siap dihiasi langsir. Sebenarnya kan? [ala-ala nak bergossip la pulak!] Kalau korang tak cukup bajet, tapi nak juga tukar langsir. Yang korang boleh buat la kan, pergi survey mana satu kain langsir yang murah. Tapi ingat, walaupun murah kena pastikan juga langsir tu mestilah cantik. Maksud saya, corak langsir tu. Senang cerita, korang pilih langsir mana yang korang rasa cantik di mata korang. Pada saya, langsir yang dipilih ni, nak cakap cantik. Tak adalah cantik mana, sebab kain dia licin dan berkilat sangat. Tapi bunga dia tu, cantik. Ala-ala english style la juga [konon]. Lepas tu, bezakan harga dengan beberapa kedai. Langsir ni saya dah survey dengan beberapa kedai dan harga dia berbeza. Bukan sikit tau, banyak la juga. Last, saya beli kat satu kedai ni, dia bagi harga murah. Bayangkan untuk satu rumah [hampir 23 meter], harga langsir ni hanyalah RM90 sahaja. Dah la tu, ada lagi lebihan kain dia tu. Boleh kira sendiri la kan 1 meter berapa harga dia? HIHIHI. Giler ar punya murah. 

Baru-baru ni, ada pergi jalan-jalan ke kedai kain. Mak ooiii banyak sungguh pilihan langsir. Dahlah harga dia boleh tahan. Corak dia laaagiiiilah boleh tahan. Cantik! Average harga RM8 untuk satu meter. Time tengah survey tu, terasa juga nak beli TAPI nantilah dulu. Bajet tak ada untuk langsir baru. Mungkin lain kali la kot :) Harap ada la lagi stok langsir tu semua.

Oh ya oh ya, saya bukan TERER menjahit tapi saya suka menjahit. Bak kata orang ni kan, jahit bodo-bodo boleh la. Yang pelik-pelik tu saya tak reti. Untuk langsir, saya dah mula menjahit kalau tak silap semasa dalam tingkatan 4 or 5 macam tu. 

Klik sini  Warna Perasaan . Langsir ini pun dah saya jahit juga. HAHAHA. Dah bertahun barulah siap jahit. Memang catat sejarah, langsir tak dijahit time tu juga. Biasanya, beli bulan tu, jahit bulan tu la juga. Tahun lepas memang haru. Jangan la tiru perangai ni eh. HIHIHI.



Friday, August 24, 2012

Barangan Kelengkapan Bayi

Rumah kembali lengang. Kakak 2 dah balik petang tadi bersama enam anaknya dan dibawa balik sekali dengan keriuhan anak-anaknya. Masih tinggal dua keluarga di kampung. Tapi masing-masing bawa haluan masing-masing. Masih dalam status 'ziarah menziarahi'. 

Masa kembali menjadi lapang. Sementara nak melayan tapai, rasanya nak share juga benda-benda comel ni. Nak bercerita pasal raya, banyak gambar ada kat dalam kamera orang lain. Plus, banyak gambar yang tak di transferkan lagi ke dalam lappy. Hari tu 19 Julai 2012 [giler lama] kebetulan kami semua turun ke bandar KT. Nak melayan kedai baby. Kedai baru katanya. Kalau ikutkan, aku langsung tak ada kaitan dengan baby. Bila diberitahu ada kedai baru, ok je. Tak kisah kalau setakat nak merewang, kalau baju cantik ada, harga berbaloi, boleh la juga membelinya.

************


Antara kelengkapan bayi yang dijual adalah katil. Ya Allah, dah la kedai ni cantik. Warna pula cantik, semuanya cantik lah. Terasa sangat ke'bebiyan' sekali bila masuk dalam kedai ni. Kalau mom to be masuk kat kedai ni, confirm rambang mata. Kita yang tak mak budak ni pun dah 'eeee lawooo' 'eeee geramnyaaaa',  jadi korang bayang sendiri la macam mana mereka yang bergelar ibu-ibu tu semua.


Bertuah jadi bayi kan? Dapat baby cot cantik, dahlah cantik mahal pula tu RM1,399.00. Mau tidur tak nak bangun nanti. Kena kuning la jawabnya. Haa, jangan main-main bayi-bayi sekalian [tiba-tiba amaran jaundice dikeluarkan]

***
Sambung semula penulisan yang tergendala malam tadi. Sempat menulis dua gambar kat atas tu je. 


Yang ni pula, harganya ialah RM499.00. Warna pun cantik, light purple gitu. Di serikan dengan kartun comel.



Lagi pilihan yang boleh dipilih oleh ibu-ibu. Mana satu yang hati berkenan? Boleh la kumpul duit cukup-cukup untuk jadikan hak milik bayi :)



Ni antara sebahagian barangan yang ada kat dalam kedai tu. Sebenarnya, mungkin tak boleh ambil gambar kat sini. Tapi saya dah selamat mengambilnya.



Bakul baby. Err, atau dia ada nama lain? Sorry tak sure orang panggil ini apa. Tapi aku hentam bakul baby aje bah. Sweet kan, pinky lagi. Sesuai la untuk anak perempuan.



Nak cari blanket? comforter? bantal? semua ada kat sini. Pilih aje nak yang mana. Bila tengok macam ni pun dah boleh bau baby. HIHIHI. Semua barangan menggunakan warna yang lembut, sesuai dengan perkembangan baby yang baru nak mengenal dunia.



Dan lagi pilihan yang boleh dibuat.



Saje nak tunjuk rupa gambar sebelah sana. Cantik kan? 



Yang ni rupanya ada almari baju untuk baby. Tak pasti samada harganya sekaligus atau asing-asing. Sebab harga katil tu pun dah RM1,399. Fuhhh! pengsan mak-mak kalau macam ni. Last, tidurkan aje baby kat atas  tilam biasa. Jimat pun jimat, membesar macam bayi lain juga. InsyaAllah :)



Pilihlah nak stroller yang mana satu? Ada yang murah, ada yang agak mahal. Ikut kemampuan. 



Antara pilihan yang ada. Cantik juga kan?



Baby car seat ada, motorsikal ada. Pilih aje la nak yang mana. Mau rambang mata ibu-ibu bila datang kat sini. Hari tu masa datang, rasa tak puas duk menjelajah kedai ni. Ini baru tingkat atas, kat bawah sana banyak lagi pilihan baju-baju yang ada untuk anak-anak. Macam-macam la, ada botol susu, buku, beg. Urmmm tak tertulis kat sini. Banyak sangat.

Oh ya, kedai ni kat area bulatan ladang. Depan roundabout je. Kalau korang drive, akan nampak kedai dua tingkat, err tak silap dia ada tulis nama kedai tu besar-besar, tapi aku tak ingat pun nama kedai ni apa.