Tuesday, January 1, 2013

2013

Celik mata, tahun dah bertukar. Semalam 2012, bangun hari ni dah 2013. Persoalan yang berselirat kat dalam kepala otak ialah 'apa yang menanti aku di 2013?'. Pada dua tahun yang sudah, saya ada menulis pasal macam-macam benda : 2012  2011

Saya buka balik entry yang lepas, dan terpapar ayat dikepala 'ini rupanya yang aku tulis dulunya'. Hari ini, saya tetap akan menulis, di muka baru 2013. Segalanya terasa baru, urmm kadang-kadang lah kot terasa baru. Sebab saya tetap berasakan hari-hari yang kita lalui tetap akan berlalu. Cuma terpulang kepada diri kita nak mencorakkan hari kita, nak corak dengan corak apa. Corak gembira, corak sedih, corak tak bercorak ;)

Untuk tahun ini, saya lebih fokuskan kepada diri sendiri. Macam biasa lah, fokus diri dulu. Bila mengenang semula 2012. Saya rasa banyak benda yang saya rasa, yang telah saya bazirkan. Memang tak boleh nak lari ar dari membazir ni. Membazir wang, membazir masa. Err, kita lebih tahu apa yang kita rugikan. HEHEHE. Rugi! Sangat rugi! Jadi saya tak nak, kalau boleh nak kurangkan ianya berlaku lagi di 2013. Banyak yang perlu dimuhasabahkan.

Urmm, pagi tadi semasa bersiap untuk ke tempat kerja. Saya membaca sekali lalu sorotan peristiwa 2012. Apabila membaca tajuk-tajuk utama yang disoroti semasa 2012, membuatkan saya terfikir satu benda. Err, memang selalu terfikir benda ni. Cuma saya kan, selalu terpedaya dengan encek Lagha. Uh!

Sebenarnya, kita selalu tertinggal dengan masa. Masa dah berlari jauh ke depan. Kita masih di sini. Rugi. 365 hari yang dilalui oleh kita, errr saya telah banyak disia-siakan. Mungkin kerana pencapaian diri sendiri belum mencapai target yang disasarkan.

Namun, 2012 jugalah yang mengubah diri saya. Alhamdulillah. Syukur kepada Allah. Satu nikmat Dia tarik, tapi banyak lagi nikmat yang Dia masih memberi pinjam kepada diri ni.

Yang saya tahu, untuk hari-hari yang berlalu ni. Saya selalu inginkan yang lebih baik berbanding hari semalam. Inginkan yang lebih baik dan lebih baik dan lebih dan lebih baik. 

Sebab saya tahu, masa muda adalah masa yang terbaik untuk diri kita semua. Tapi selalu juga saya tergelincir dengan tipu helah masa. HEHEHE. 

Besar harapan saya kepada diri sendiri. Mungkin pada mereka yang lain, azam mereka begitu begini. Saya? Inginkan yang terbaik untuk diri saya setiap hari. Itu aja.

Pendek je pasal 2013, sebab bagi saya, realiti lagi penting. Tak perlu saya menulis berjela-jela tentang apa yang saya inginkan sedangkan hasilnya tiada. Tiada bukan disebabkan tidak boleh, tetapi disebabkan oleh sikap dan kelemahan diri. Eeee! Rugi dan rugi. Jadi perlu menghargai 365 ini dengan sebaiknya. Sebab saya takut saya tertinggal dengan masa. HUHUHU. InsyaAllah. Aja-aja fightttinggg!


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.