Friday, January 4, 2013

Alam Maya

Hari Sabtu baru-baru ni, saya buat sesuatu yang saya rasa saya nak buat. HAHAHA. Bukan buat apa pun. Tapi percayalah, ianya sangat mengubah hari dan detik yang anda alami. 

Ok, sejak dua bulan kebelakangan ini saya sangat rapat dengan Mr. S saya = handphone. Sepatutnya cerita Mr. S ini saya tulis terlebih dahulu, tapi saya banyak menangguh dan menangguh lalu, cerita ini terkeluar la dulu. Ok, tak nak kasi diri sendiri pening dengan pengenalan ni. Maka, ayuhlah saya teruskan penceritaan ini.

Sabtu hari tu kan, saya dah terasa bosan tahap tak boleh nak lari. Saya buka mata, saya buka handphone. Check wassap, cek instag, cek fb, buka page blog, tutup. Sampai la saya rasa nak muntah buat semua ini. Heiii, apakah hidup ini hanya untuk online dan berdamping dengan internet??? Adakah selama ni aku macam ni?? Saya bersoal jawab dengan diri sendiri. Tolonglah, teknologi ini adakala muak memualkan. HAHAHA. Sorry, sebab saya suka sangat la berfikir benda-benda yang remeh temeh macam ni. Maklumlah, nak cari erti hidup yang lebih bererti katanya. 

Apabila simcard saya digunakan hanya untuk lappy saya, ianya mudah untuk dikawal. Sebab saya hanya akan on kan lappy di masa-masa tertentu sahaja. Jadi tak adalah sepanjang masa kita online. Tapi bila dah simcard kat dalam handphone, memang parah la. Itu yang celik mata jari kat handphone. Nak tidur, handphone lagi yang ditelek. Lama-lama ada yang kena baling ni karang. 

Lantas, saya membuang simcard broadband daripada handphone. Saya rasa lega. Eh, saya ambil simcard masukkan pula ke dalam broadband saya. Saya tinggalkan handphone Mr. S dan broadband saya. Hari Sabtu petang, saya tinggalkan dunia internet. Saya rasa lebih best apabila hanya ada hanphone cokia yang menemani saya. Sebab handphone tu tak ada permintaan sangat. Mesej masuk pun tak berapa nak banyak kecuali kawan-kawan terdekat aje. Oh, nak taip sms pun tak payah nak guna touch screen, menaip pun laju. Pejam mata pun boleh lagi menaip. HAHAHA. Berlagak oo! 

Bila malamnya pula, saya layan cerekarama Ady Valentino. Memang lepak habis malam tu kat rumah. Tengok cerita kelakar, bodoh-bodoh alang macam tu, lagi la buatkan aku gelak sensorang. Masa tu la dari tak la berapa suka dengan hazama, terus cakap kat diri sendiri 'weii not bad la jugak dia ni berlakon. Ada bakat jugak ar berlakon dengan muka seposen habis ar dia dalam cite tu'. Memang sangat BEST bila mana kita menghayati dunia realiti kita. Betul, korang try la.

Ok, hari yang tenang berganti hari.

Sabtu menghilang, Ahad menjelmakan dirinya.

Pergi ke pejabat, macam biasa. Buat kerja. Baca suratkhabar masa lunch hour. 

Belek punya belek semua akhbar yang ada, sampailah terselak satu page ni. HAHAHA.

Dalam akhbar yang saya selak tu, ada dua page yang menceritakan perihal Kecelaruan Internet. Saya memang gelak sorang bilamana baca semua isi artikel tu.

Antara isi artikel tu, tapi saya dah ringkaskan. 

Sedar atau tidak, perkara pertama yang ramai kita lakukan sebaik celik dari tidur atau sebelum melelapkan mata ialah capai gajet untuk akses dunia siber. HAHAHA. Yes! definitely!

Kebergantungan manusia dengan alam maya sudah masuk tahap membimbangkan hingga cenderung mengakibatkan perlakuan obsesif atau ketagihan, jenis penyakit mental. Ooo. Parah oo kalau tak dikawal. Sedar la wahai manusia sekalian. 

Individu juga akan habiskan lebih wang untuk memuaskan ketagihan seperti ketagihan terhadap laman web facebook [aha!], twitter dan sebagainya. Saya mungkin la bukan seorang yang terlalu addicted kepada fb, tapi bila dah ada handphone dan senang pulak nak akses internet. Memang terasa la macam ketagih. Aih la.

Coincidence??? Yelah, baru semalam saya duk fikir hidup ni bukannya nak kena berkepit dengan internet aje. Bosan giler ok. Muak. Satu tahap kita akan muak dengan semua ini. Err, saya je kot. HEHEHE. Dan-dan je keesokkan harinya saya terbaca pulak artikel pasal kecelaruan internet. Dulu saya selalu rasa macam tu [baca: kebetulan]. Tapi bila mana saya terbaca satu buku yang mengatakan, ianya bukan satu kebetulan, tetapi ianya adalah KETENTUAN. Ya, macam sekarang ni kan, saya sedang menaip cerita di dalam MPS ni. Ianya bukan kebetulan, tetapi adalah KETENTUAN. Errr, tak faham eh? T_T. Fahamkan, baca pelan-pelan. HEHEHE. 

Sebenarnya semua ini adalah terpulang kepada diri kita. Pilihan itu ada kat tangan kita. Kalau kita rasa ianya berlebihan, kita kurangkan. Yelah, dalam semua benda kita perlu ada kesederhanaan. Dan bagi saya, saya jenis cepat muak kalau sesuatu itu berlebihan. Contoh, kalau penulisan saya sendiri terlampau over. Bila saya baca balik, saya rasa 'eee entahpape je aku tulis'. Begitu juga kalau saya baca penulisan yang banyak ayat-ayat yang jadi tak menjadi, mungkin dia nak bergurau tapi tak menjadi. Lalu jadi muak. Jadi saya akan muak. HAHAHA. Sebab tu la, kalau menulis saya akan baca balik ok ke tak saya tulis. Kadang-kadang TERLEPAS juga keoveran saya menulis. Menyampah ok penulisan begitu! HAHAHA. Sedar diri. Ahak!

Saya suka bersederhana dari semua segi. Tapi kadangkala ianya jadi over. Oh, over tu pelan sikit eh aida :)

Dari perihal muak bosan. Itu ajelah kot yang nak disampaikan. Internet ni akan jadi bosan kalau ianya terlebih. 


2 comments:

  1. mr. S tu...

    S3 ? hehehe...


    adakalanya memang ketagih juga dgn alam maya ni.. tapi ketagihan itu selalu di bendung oleh berukband yg meragam haha...

    ReplyDelete
  2. Nama nak juga ala-ala gitu. Haha..

    Bukan s3..

    Hehe.. Masih dapat dibendung tapi kdg2 terbabas ;)

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.