Saturday, January 19, 2013

Catatanku

Minggu lepas ada menonton cerita Sayangku Damia. Bukan nak cerita pasal intipati cerita tu tapi nak kongsi lagu yang ada kat dalam cerita tu. Cerita tu kan dilakonkan oleh Kamal Adli. Dulu tak minat pun dia [baca: berlakon]. Tapi sejak tertengok cerita paling sengal entah apa-apa iaitu Dr. Cinta. Haa, barulah macam. Ok juga dia ni berlakon. Terus rasa, minat la dia berlakon. Dia banyak berlakon dalam cerita ceriti kat tv sebelum ni, tapi entah tak letak kat dalam kepala otak pun. Dia berlakon cerita apa pun, saya tak tahu. Macam banyak je dia berlakon, tapi entah. Apa cerita entah. Ok lah, malas ar nak fikir cerita apa dia berlakon sebab tak penting. Malas ar nak penatkan otak fikir benda tak penting. HIHIHI. Cuma yang paling berkesan ialah cerita Dr. Cinta. Sebab lakonan tu macam tu diri dia. Lawak + sengal macam-macam la. 


Masa terdengar lagu tu kan, terus tengok tajuk lagu. Catatanku. Semalam barulah saya google lagu ni. Bila klik kat video ni, mulanya hairan juga. Kenapa muka budak ni aje yang keluar. Biasa la ni, ini mesti video yang di edit sendiri, lepas tu letak muka anak buah la, anak sendiri la, wajah sendiri la. HAHAHA. Dalam duk pandang muka budak ni yang chubby ni, ternampak ada tulisan Baim. Lepas tu barulah terfikir, ke budak ni Baim??? Lepas tu, tengok sekali lagi, barulah. Ooo ini lah si Baim. Comelllll!!

Cuma yang saya perhatikan kan, saya memang cepat jatuh suka pada lagu-lagu seberang. Memang cepat sangat boleh suka lagu mereka. Sebab lirik mereka, gaya lagu mereka memang best dan mudah kita nak suka. Banyak eh tulis suka, sebab suka. HEHEHE.

Tapi kan, ada tapinya. Kalau kita ke Indonesia kita perlu terima hakikat. Lagu kita agak kurang mendapat tempat di tempat mereka. Contoh kan, kalau kita ke sana. Biasanya mereka akan memutarkan lagu negara/artis mereka. Bukannya lagu negara kita. Itu realiti. Saya pernah menulis pasal perkara ini di entry dulu-dulu yang dah berkurun lama. HEHEHE. Ketika saya ke sana, nak tahu tak mereka putar lagu apa? Mereka putar lagu Exist yang zaman-zaman lama tu. Lagu baru setakat ini, di ulang setakat ini tak pernah lagi saya dengar berkumandang di sana.

Apa sebab, entahlah. Saya tak tahu. 

Ok, kita tinggalkan pasal lagu muzik tu semua. Kita bergerak ke topik lain pula iaitu sistem trafik mereka. Oh ya, ini semua gambar last year punya eh. Ketika kami satu pejabat buat lawatan ke Institut Teknologi Bandung.

Sistem trafik mereka agak entah apa-apa. Sistem trafik mereka memang pening dan berterabur. HAHAHA. Betul, tak tipu. Lampu merah pun mereka main langgar aje. Namun saya tetap kagum, sebab statistik kemalangan di negara mereka adalah sangat sedikit. Masa  kami on the way ke Jakarta dengan menaiki bas kan, dia ada letak maklumat [statistik] perihal kemalangan dalam tahun 2011 kalau tak silap. Jumlah kemalangan maut dalam setahun hanyalah lebih kurang beberapa orang aje. Memang sikit sangat-sangat. Bila tengok angka tu, kami semua sibuk duk kira berapa yang meninggal dalam masa sebulan. Kagum sangat-sangat. Jauh sangat dengan negara kita. Sekali kemalangan kadang-kadang 4 5 orang yang meninggal.


Highway mereka. 


Jalan keretapi. Cantik sangat pemandangan sepanjang jalan ni. Sebab cuaca kat sana sepanjang dari Bandung ke Jakarta, cuaca redup. Sejuk-sejuk sedang elok je.


Dah sampai ke Jakarta. Ini hotel Hyatt kot. Saya tak sure, adakah ianya bersekali dengan shopping mall atau macam mana. Bangunan kat sini semuanya tinggi-tinggi. Macam pelik sikit la tinggi dia. HAHAHA. Sebab timbul rasa kagum. Kalau nak ambil gambar tu kan, mesti kena pastikan kedudukan kamera tu ok, sebab kalau tak, gambar yang kita ambil tu akan nampak separuh. Yelah, bangunan tinggi sangat. Macam tu la gayanya.


Bayangkan, kalau kat negara kita. Urmm, katakan depan Lot 10 lepas tu ada peniaga-peniaga berbasikal macam ni. Haa, macam mana eh agaknya. Kat sini, penduduk mereka memang kuat berusaha. Berniaga tak kira apa barang. Tak kira banyak ke sikit ke, mereka akan tetap berniaga di kaki-kaki jalan. Ini kira pemandangan biasa bagi mereka, tapi agak asing bagi kita semua.


Pemandangan biasa juga. Anak-anak kecil meminta sedekah. Kalau tengok pada gaya si kecil tu kan, adalah dalam lingkungan 2 tahun lebih. Selamba aje melintas dan berhenti di tepi-tepi, dicelah kereta. Kasihan bila kita tengok mereka ni, yalah kan, dahlah mereka ni kanak-kanak lagi. Tak pakai selipar. Muka pula memang menyedihkan. 

Roundabout yang besar kat tengah-tengah bandar Jakarta. 

HEHEHE. Nak cerita pasal lagu je tadi, tapi dah termelalut gigih cari gambar negara seberang. Kenangan tetiba terimbau la pulak. 



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.