Tuesday, January 8, 2013

Wajah Kesayangan Hamba

Tadi rasa sedikit beremosi apabila duk menilik wajah si kecil Afiq ni kat handphone. Rasa rindu. HEHEHE. Padahal duduk satu rumah je. 4 5 hari ni, Afiq tak berapa nak sihat. Bilamana masa-masa tertentu, dia akan menangis. Dah di bawa ke klinik dan doc dah bagi ubat semua. Tapi masih lagi tak baik-baik, mungkin kena tunggu lagi kot untuk beberapa hari.

Masa hari Ahad, balik kerja Afiq dah ada kat jendela pintu bilik dia. Senyum-senyum sambil anggukkan kepala. Lepas tu keluarkan bahasa international dia. Entah apa dia cakap, tak tahulah. Kebiasaan di siang dan malam hari, Afiq akan main bola. Bangun tidur sepak bola, malam pulak sampai la dah nak tidur, eh sempat lagi praktis main bola. Macam tu la kegiatan dia hari-hari. Tapi sejak dia sakit ni, tak ada lagi aktiviti nak menendang macam biasa tu. Kalau tak, saya kena layan dia main bola. Jadi kami main bola sama-sama. Dia tendang kat sana, saya tunggu kat sini. Kira belajar passing bola lah. Tapi tendangan Afiq ni boleh tahan juga ah. Hari tu ajar skill baru kat Afiq, saje je lah pegang bola, lepas tu mintak dia sepak. HAHAHA. Berjaya juga dia sepak. Jadi bola melantun tinggi. 

Saja nak usik dia. Time dia kena ambik bola, saya lari nyorok tepi dinding, tepi kain langsir, mana-mana yang sempat. HAHAHA. Kita intai nampak dia tercari-cari sambil memanggil dengan bahasa dia. Lepas tu 'Cakkk' tunjuk muka. Ketawa je dia nih. Sampai satu tahap, dia dah boleh baca helah saya. Time dia nak ambik bola, dia akan berpaling tengok makcik dia tu ha. Mana boleh lari dah. HAHAHA. Pandai eh.

Afiq si dagu cotek sedang leka menilik apa entah. Barang kita, barang dia juga. Headphone ni baru aje beberapa bulan dibeli. Dah tercabut cover dia. Nasib sebelah aje yang tercabut. Si Afiq la ni punya kerja. Kalau tak dikasinya, menangis la pulak. Kadang kadang malas nak dengar dia menangis, kita kasi aje la. Kadang-kadang, biar je dia menangis. Tak boleh ajar sangat nanti naik lemak.


Baru-baru ni, kucing dah selamat bersalin. Dapat lah anak 4 ekor. Eh si Afiq pulak yang sibuk. Duk heret ke sana-sini bakul baju nih. HAHAHA. Kurang asam punya kucing, ada ke patut dia cari port baiiikk punya. Bakul baju kita juga yang jadi mangsa. Lepas ni dah tak nak guna la bakul ni sebab terbayang ada anak kucing kat dalam ni. Mana boleh share. Tak moo la :)

Masa gi hantar kakak Nina and family. 


Gaya baru
Malam-malam macam biasa. Kegiatan dia, selalu sangat masuk bilik. Kadang-kadang terpaksa tolak pintu bilik tak nak kasi dia masuk. HAHAHA. Tapiiii, dia akan menangis. Adoiii! Tapi bukan senang nak kasi masuk macam tu je, kita buka sikit-sikit, jadi dia boleh hulurkan tangan je. HAHAHA. Lepas tu, kita tahan dengan kaki, jadi dia boleh hulurkan kaki je. Namun, badan dia masih tak boleh nak lolos masuk bilik. Kesian pulak, jadi akhirnya, buka aje lah pintu bilik tu. Terus dia masuk dengan senyuman comel. 

Satu malam tu, dia masuk bilik. Macam biasa, nak main dengan handphone. Malas ar nak kasi budak-budak kecil main dengan handphone. Ini bukannya permainan. Jadinya, kita alihkan perhatian dia. Afiq jom ambik gambar. Terus dia buat peace satu dia tu la. Tak tahu la sape yang ajar dia buat peace macam tu. Mula-mula dulu kan, terasa kelakar giler bila tengok gaya dia tu. Tapi saya tak suka dia asyik buat gaya sama je. Ala Afiq, tak best ar gaya peace cenggitu. Meh kita buat gaya lain eh. HAHAHA. Bestt oo jadikan anak buah model tak berbayar ni. Jadi kita tongkatkan tangan dia kat pipi. Ala, mulut ternganga pulak. Bila kita letak tangan dia kat dagu, muka dia pulak jadi ke bawah. Jadi payah nak shoot angle yang ok.

Dah ambik gambar, eh dia nak tengok gambar yang kita ambil tu. HAHAHA. Pandai sungguh budak-budak sekarang. Mula la jari tu ke kiri ke kanan nak tengok gambar. Tak suka ar Afiq main tekan tekan macam tu kat handphone cikda. Tak suka. HAHAHA. Kedek punya mak sedara.


Kami keluar sama-sama [eh termasuk dengan Ummi dia], pandai pulak dia ambik sunglasses ni kat dalam tu. Ngada-ngada nak pakai. Macam biasa, posing yang sama yang bosan. HAHAHA. Peace satu. Buat muka.

Mungkin senget kot sunglasses tu, jadi dia betulkan sendiri. Mulut terjuih. HAHAHA.

Tapi kan, malam tadi masa balik.

Me: Afiq dah tidur ke?
Abang 2: a'aah tidur dah
Me: kekgi mesti Afiq bangun balik. Biasa ar dia tu, masuk bilik keluar bilik

Tapi rupanya sangkaan ku meleset. Afiq dah tak bangun-bangun dah macam biasa. Tidur lena sampai la jam 4 lebih pagi tadi. Terjaga dan terdengar dia menangis. Bangun, lepas tu lepak sat dengan abang 2. Afiq tengah nangis. Ya Allah kesian nya. Memang dah bergenang airmata, sedih sangat bila tengok kawan kita ni macam tu. Afiq nangis lepas tu mengalir air mata. Sakit sangat la tu. Kita tengok dia menangis, dia tengok kita dengan airmata berlinang. Hulur tangan kot-kot dia nak suruh kita dukung, tapi dia tak nak. Nak duduk dengan ayah dia je. Sedihlah bila tengok dia macam tu, sebab dia bukan budak cengeng yang suka menangis tak tentu pasal. Kan Afiq kan? Setakat jatuh time nak ambik bola tu kira kacang aje lah. Termeniarap ketika nak tendang bola, tapi tak kena itu pun perkara biasa. Siap senyum lagi. Abang Rayyan pun naik gerun tengok Afiq tendang bola. HEHEHE.

Semoga Afiq ok macam sediakala. Tak best ar kalau kawan kita sakit ni, tak ada teman nak gaduh-gaduh. 

[saja je tak nak tulis sakit apa, sebab macam tak adalah berat sangat, tapi kadangkala rasa macam berat. Tak nak ar fikir jauh-jauh]


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.