Friday, February 15, 2013

I ~ Pulau Pinang

Mai cheq mai ke Pulau Pinang. Nak diceritakan, 5 bulan yang lalu. HEHEHE. Yerrr, 5 bulan yang lalu kami telah ke Penang. GEMBIRA giler rasanya. Sebab ini adalah kali pertama ke sini. Ok, dah boleh tick dah Penang dah sampai. Satu negeri lagi aja yang belum pernah saya sampai. Negeri mana??? Kita tengoklah nanti eh. HEHEHE.

Oleh kerana ini kali pertama saya, adik 4 and juga ayah ke sini. Ke negeri yang ada lagu boria ni haa. Kami mintak pak Teh yang bawakan van antik dia ke sini. HAHAHA. Antik giler amat ok. Eh, kenapa banyak sangat ayat giler ni. Tak boleh tulis ni, anak buah baca nanti dia ikut. Korang! Jangan ikut eh. 

Kami bertolak malam. Oh ya, kami ke Penang ni bukan saja-saja bercuti ke apa. Kebetulan adik 4 dapat latihan kat airport Pulau Pinang or biasa je sebut airport Bayan Lepas tu. Jadi kami semua pergi hantar dia la.

Dah lama rasanya tak pergi hantar menghantar orang pergi belajar ni. Jadi terasa agak excitedddd! Sangat teruja. Kami bertolak malam. Err, ayat ulangan ye. Bila dah bertolak malam-malam ni, memang seronok sebab cuaca sejuk. Namun, tak siapa dapat meneka apa yang akan menimpa kami. Elok aje nak naik ke Grik, van pulak buat hal. Ngam-ngam aje selepas kami mengisi minyak. Nasib baik lah tak naik Grik lagi. Kalau tak lagi haru. Yelah jalan Grik kan gelap, lepas tu selekoh-selekoh macam tu. 

Hampir sejam lebih kami kat sini. Mulanya pak Teh dah plan dah, kalau van ni tak hidup juga terpaksalah minta kawan dia bawakan kenderaan lain ke apa. Masa tu saya dah risau dah. Sebab kami bertolak malam Jumaat. Hari Sabtu adik dah daftar. Hari Ahad saya kena masuk kerja semula. Haiii, sempat ke nih. Memang gelisah la juga time tu. Berdoa aje, semuanya akan ok. 

Sebenarnya, van ni tak pernah buat hal tau. Malam tu je tiba-tiba meragam. Enjin mati tanpa ada petunjuk awal. Katanya minyak tak naik. Jadi adik and PakTeh berlumus tungkus la try start enjin semua. Lama-lama, berkat kesabaran. Akhirnya HIDUP jua enjin tu. 

LEGA!

Perjalanan diteruskan, sambil kami borak-borak. Macam-macam ulasan la yang diulaskan. Tiba kat atas Grik sana kan, saya ternampak gajah besar 2 ekor. Berdiri kat sebelah jalan sana. Tapi saya diam aje, sebab Pak Teh saya diam. Jadi saya takut lah nak cakap apa-apa kan. Dahla jalan gelap. 

Alhamdulillah, akhirnya kami sampai juga ke Butterworth. Semasa sampai aje kat Penang tu kan. Terasa jakun yang amat. Mata tak lepas duk pandang jambatan Pulau Pinang. Terasa macam tak percaya je dah sampai kat sini. HAHAHA. Masa sekolah rendah dulu pernah baca pasal Penang ni. Ada la benda yang saya teruja sangat nak pergi. Kat mana? Tunggu eh sampai ke penghujung entry ni. Bila dah penghujung jambatan tu kan, banyak bangunan tinggi-tinggi. Pak Teh cakap la, itu semua rumah tu. Muka saya duk dongak aje pandang bangunan tu semua. Sangat teruja la dengan suasana macam tu. Bukan tak pernah tengok bangunan tinggi pun tapi feel dia mungkin sebab first time datang sini kot. Itu yang macam rusa masuk  bandar tu. NGEEE!

HARI PERTAMA

Sampai kat homestay hampir jam 6 pagi. Penat tapi semuanya hilang bila dah masuk kat dalam rumah ni. Rupanya homestay ni betul-betul berdepan dengan quaters yang adik 3 duduk. Siap dia telefon suruh keluar tengok rumah dia yang ada lampu terpasang tu. HAHAHA. Kalau perasan, 4 dari atas. Yang ada lampu putih setitik tu. 


Sebab tu la, masa adik 4 dapat latihan kat sini. Kami rasa lega, yelah adik 3 dah ada kat sini. Senang la sikit dia nak pergi mana-mana atau apa-apa jelah. Apa-apa hal pandai-pandai korang lah dua beradik.

Masa kat rumah tu kan, kami duk sembang-sembang. PakTeh pun cakaplah, kali ni tak ada gajah eh. Eh?? Saya terus cakap, adalah Pakteh. Dua ekor. Duduk kat tepi jalan sebelah. Saya tengok PakTeh diam je, jadi saya diam lah juga. PakTeh pun cakap lagi. Laaa, ada ke?? PakTeh tak perasan sebab duk fokus kat jalan sebab gelap. Laaa, patut la PakTeh diam je. Saya fikir lain. HEHEHE.


Kami buat keputusan nak jalan-jalan selepas solat Jumaat tu. Kononnya nak tengok Penang ni macam mana. 



Boleh tahan sesak juga kat Penang ni, tapi ok la lagi. Mungkin ada masa yang ok, ada masa tak.


Tak tahu jalan apa, tapi ini kalau tak silap tak jauh dengan Mahkamah Tinggi.



Yee, dah pun sampai ke tempat yang dituju. Tempat ni lah yang saya baca masa sekolah rendah dulu. HAHAHA. Baca pasal kereta kabel dia je. Masa tu gambar kereta dia masih yang warna merah putih tu. Lepas tu ada lambang negeri Penang tu la. 

WHOAAAAA!!!!


Macam ni rupanya Bukit Bendera. Kat sini, saya ambil gambar banyak-banyak. Kat dalam laaagiiii la banyak kami posing. Kat semua sudut kami ambil gambar. HAHAHA. Seronok amat!


Yaa, saya sudah ke sini. Anda semua, jom lah datang sini juga. Best tau.


Saya asyik tangkap gambar je, tak terbeli pula keychain ni semua. Padahal dah aim nak beli fridge magnet.


Kami semua pakat naik kereta kabelllll. YAHOO! HAHAHA. Abaikan keseronokan ini. Tengoklah landasan dia tu. Kami excited sebab time ni kan menaik. Jadi terasa macam, eh boleh ke naik ni?? Dia ada berhenti juga dibeberapa stesen sebelum sambung naik ke atas. 


Ini dah moden dah. Dah tak ada dah kereta kabel merah putih tu. Perkhidmatan dia dah dihentikan pada tahun 2010. Lepas tu digantikan dengan yang baru. Urmmm.


Dah nak sampai. Tinggi tapi tak apa, kereta kabel tahu apa nak buat. HEHEHE.


Pemandangan semasa kat atas. Sejuk dan sangat menenangkan.

Alahai. Seronok sangat. Nanti kita sambung lagi eh.


2 comments:

  1. akak yg baca ni pun seronok.. apa lagi yang gi makan angin situ heeeeeeeeeeee

    jadi sila sambung... :)

    ReplyDelete
  2. NONG ANDY:
    siap disambungkan. hahahha

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.