Tuesday, April 30, 2013

Budak Kaca Mata

Satu malam, Rayyan datang ke rumah Tokki. Datang bersama adik Dhea, mama dan juga papa. Afiq selaku cucu yang sememangnya menetap dan membesar di rumah tokki, menyambut gembira kedatangan abang Rayyan sekeluarga.

Afiq sangat sukakan, kasihkan Dhea. Itu mungkin penyebab terbesar Afiq gembira bila family Rayyan datang ke sini.

Apabila mereka berdua berjumpa, dengan usia yang hanya setahun bezanya. Memang mereka agak rapat dengan kata lain senang untuk bermain-main bersama-sama. Namun demikian, biasalah. Langit yang cerah pun boleh bertukar mendung mengundang gerimis lalu hujan kan turun dengan lebat. Ditambah lagi dengan kilat guruh memecah sunyi. Eh, jauh sangat ni menyimpang ayat. Untuk lebih difahami, biasalah mereka budak-budak berumur 3 dan 2 tahun, memang akan bergaduh. Berebut itu ini.

Rayyan : nok ojaaaa
Afiq : akmoooooo

Mari saya translatekan kepada bahasa yang mudah difahami

Rayyan : nak bulldozer
Afiq : tak nakkkk [bagi]

Lalu akan ada la insan kerdil yang menangis menumpahkan segala airmata. Berderai-derai airmata dia. Puas la terpaksa memujuk si Afiq agar beralah. Nasib lah si Afiq ni dah pandai bertoleransi. Barang dia, adalah juga dia kasi kat abang Rayyan. Bagi untuk bermain dan bukannya untuk dibawa pulang. Kalau ada dibawa pulang pun, nanti dia akan kembalikan semula. Itulah ukhuwah budak-budak. Usik mengusik bergaduh, lepas tu ketawa kembali.

Eh tadi nak cerita pada satu malam semasa Rayyan datang ke rumah. Mereka berebut-rebut kaca mata hitam. Entah siapa yang punya, adakah ayah Rayyan atau ayah Afiq, entah lah.  Maka menangis lagi laaa. 

Saya terpaksa menenangkan keadaan. Pergi selongkar almari kasi kaca mata jernih ala-ala old school kat Afiq. Fuhhh~~~!!!


Muka saya memang garang. Namun saya suka menangis. Bila saya marah, saya akan menjerit 'amoooooooo' sambil menghentak kaki. Bila makcik saya kacau saya, usik saya. Saya akan menjerit lagi 'amooooo' sampai terkeluar urat kat leher. HAHAHA. Kelakarlah si Rayyan ni.


Hai nama saya Afiq. Saya memang kelihatan nerdy sekali. Namun saya kental. Saya tak kisah macam mana abang Rayyan buat kat saya. Sebab abang Rayyan takut kat saya tau. HAHAHA. 

Lepas dah kasi spek kat mereka berdua ni. Eh, macam aneh ya bila menulis ayat spek. Rasanya lebih mudah menyebut daripada menulisnya, kerana ia nampak janggal lagi aneh. Macam saya eja salah. HUHUHU. Ok, berbalik kepada mereka. Lepas dah kasi sorang satu, eh tak nak tanggalkan lah pulak. Si Afiq siap buat kedip-kedip mata. Mulanya saya ingat dia sakit mata ke apa bila dah pakai spek. Saya tanya dia. Sakit ke?? Dia asyik kelip mata. Lepas tu dia cakap pedih ke apa entah. Jadi saya memang tak nak kasi kat dia, terus nak simpan. Abang 2 saya cakap. Mu ni dok faham sungguh lah. Pedih mata, sebab tu nak pakai spek. HAHAHAH. Cessss!! Afiq lah.

Lepas tu saya panggil mereka berdua ni. Meh sini kita ambil gambar. Biasalah budak-budak meningkat besar. Laju je datang bila cakap nak ambil gambar. Terus tadah muka tak bergerak-gerak. Lepas snap gambar beberapa das, dorang sambung bermain lagi hingga mereka menyerah kalah kepada tuntutan mata mereka yang semakin lama semakin lemah. Lalu mereka ZZZZZZZ.

Nanti saya cerita lagi pasal mereka. Banyak gambar yang saya nak share, tapi faham-faham sahajalah. Selagi laptop problem, selagi itu lah saya sekali sekala timbul di sini.

Sekian.




1 comment:

Terima kasih atas pandangan.