Monday, April 8, 2013

Kesosialan Media [Entri Penuh]

Ok, kita sambung cerita yang nak diceritakan petang semalam.

Dewasa ini, kita telah dilambakkan dengan pelbagai jaringan sosial yang tak terkejar oleh diri kita. Sebut sahaja Friendster, Facebook, Myspace semua orang tahu. Itu beberapa tahun dahulu. Dah lama sangat tu semua. Saya sekadar menyebut beberapa nama sahaja. Namun, di era yang serba canggih sekarang. Era di mana handphone sentiasa di tangan, jari sentiasa di muka screen. Memang makin beranak pinak lah media sosial yang tumbuh. Antara yang terkini ialah Instagram, Keek.

Saya turut terjebak. Cumanya Keek itu belum saya explore, dah install cuma belum saya sign in belum saya berbuat apa-apa.

Point di sini ialah saya ingin bercakap mengenai facebook sahaja. Maaflah, kalau mukadimmah saya berjela kerana idea kebetulan agak banyak. HEHEHE.

1. Beberapa minggu yang lalu, ada kawan lama menelefon atas urusan kerja. Selepas kami bercakap mengenai kerja. Lalu ditanya mengenai ketidaknampakan saya di dalam alam facebook. Sudah lama katanya saya tidak timbul di situ. Saya katakan, bahawa saya sudah menyahaktifkan facebook tersebut. Dia tanya kenapa.  Tidak lah saya nyatakan alasan dengan panjang lebar kepadanya. Last dia cakap, orang add, kita approve aje. Terima kasih kawan sebab sangat sporting.

2. Minggu yang lalu juga, seorang kawan lama juga ingin menambah saya sebagai kenalan atau dalam erti kata lain, add friend.

Sebelum itu memang ada kawan yang saya kenali nak menyenaraikan saya sebagai kawan mereka, namun saya buat derk ajelah. Sebab banyak implikasinya. Kalau kita accept yang ini, yang itu akan terasa. Jadi saya tak nak lah buang masa letakkan diri saya dalam keadaan serba salah macam tu. Macam tak ada kerja cari kerja.

Selepas 2 kejadian tersebut, err bukanlah kejadian sangat pun. Cuma lebih kepada peristiwa tersebut. Saya duduk berfikir sambil lalu. Maksudnya tak ada lah berfikir secara serius sangat.

Tahun lalu, pada bulan April. Saya telah menyahaktifkan facebook saya dan membuka akaun yang baru.

Perkara ini berlaku lebih cepat dari apa yang saya rancangkan. Entahlah, seingat saya. Ada satu hari tu, saya macam berfikir apa yang saya mahu sebenarnya. Lebih kurang macam tu la.

Saya sebenarnya cepat bosan dengan benda yang berlebihan. 

Antara persoalan yang saya fikir pada masa tersebut ialah 'aku tak berapa minat nak tahu hal perkembangan semua orang'. Aha! Bunyi macam sombong kan?

Dan-dan pada malam 17 April 2011, jika saya tak silap date la kan. Saya terus sign in akaun baru. Akaun lama saya deactivated. Tapi saya ambil yang untuk temporary. Sebab saya SAYANG nak delete terus macam tu. LOL. Sebab kat dalam tu ramai kawan-kawan dan orang-orang yang saya kagumi. 

Berbalik pada cerita akaun baru. Saya mula like dan add ahli keluarga dan beberapa kawan rapat. Yang betul-betul rapat. Cukuplah akaun pertama saya mempunyai senarai rakan seramai 500+. Angka ini mungkin sedikit bagi sesetengah orang namun bagi saya, ianya angka yang agak besar. Agak sukar untuk saya mengawal.  Memang saya kenal namun tak semua cerita kita mereka perlu tahu. Tak semua gambar kita mereka perlu lihat. Contoh, apabila kita memuat naik gambar. Kita terpaksa control kepada siapa yang kita nak tunjuk. Kepada siapa yang perlu kita hide. Sedikit bosan di situ. 

Dan saya sendiri lebih tahu apa yang saya inginkan. Saya bukanlah seorang yang ingin sangat mengetahui hal ehwal semua orang. Tak semua orang. 

Pada mula saya buka akaun baru. Oleh kerana kawan-kawan yang ada tak ramai. Page yang saya like pun tak ada lah banyak sangat. Jadi saya mula rasa BOSAN! Jadinya, HEHEHE. Saya buka balik akaun lama untuk 1 jam macam tu pada hari-hari yang saya rasakan bosan dengan akaun baru.

Lama kelamaan, saya memang langsung dah tak buka akaun lama. Pernah saya sign in akaun lama, namun ianya memakan masa 24 jam kalau tak silap untuk diaktifkan. Nampak sangat la saya dah biasa dengan akaun baru. Dah serasi dengan akaun baru. Dah tak rasa ada akaun lain lagi. 

Hinggalah 2 peristiwa tersebut yang membuatkan saya terfikir untuk menjenguk rumah lama kembali. HAHAHA. Entah password apa yang saya gunakan. Email rasanya, mungkin saya ingat lagi kot. Entahlah. Tak ada sebab yang konkrit untuk hal ini. Saya tak pasti kenapa saya tidak mempunyai ending yang jelas dalam entry ni.

Moralnya, setiap orang mempunyai alasan dan pandangan yang tersendiri mengenai apa yang mereka lakukan. Dan bagi saya itu tak salah dan terpulang lah pada tuan empunya badan.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.