Monday, May 20, 2013

Candy Crush Saga [CCS]

Rasanya topik ni sangat mengujakan. Eheh. Rasanya sebelum ni cerita korea pun mengujakan juga. Tapi ini lain. Serious lain. Tak sama. Hari ni saya akan bercerita tentang game. Online game. Yang perlu hanyalah di download sahaja di dalam handphone masing-masing.

Ok adik-adik, tuan puan sekalian. Marilah saya menerangkan dengan lebih details perihal game ni. Jangan bimbang, saya tak kenakan sebarang caj atau saya juga tidak mendapat apa-apa komisen daripada entry ini. Entry ini dihasilkan bagi berkongsi rasa gembira, seronok dan sungguh bersemangat dan apa-apa lagi ayat lah, yang tak mampu saya tuliskan lagi di sini. Ah, kelihatan terlalu panjang pula penerangan ini. Tak mengapa, ini baru mukadimmah. Jadi. Adakah anda sanggup menghabiskan pembacaan anda? Jika ya, teruskan. Jika tidak sanggup. Ok. Duduk diam-diam. HAHAHA.

Bila bercakap mengenai game. Saya bukanlah peminat tegar dalam apa jua lapangan game ni. Setakat ini, game yang pernah saya terjebak untuk beberapa ketika ialah game ini. Nah link nya. Pernah saya tulis ketika di 2011 yang lalu Online Games 

Namun selepas berwhatsapp dengan rakan-rakan. Err, pada mulanya kami duk bercerita apa entah. Namun salah seorang kawan mengeluarkan cerita tentang CCS ini. Dia khabarkan kepada kami, dia sedang ralit melayan benda alah ni. Jadi kami dengan teruja turut memuat turunkan game tersebut. Kononlah kan, nak menghayati setakat mana best nya. Yelah, sampai kawan kami ni beria bercerita. Jadi kami selamat mendownload game tu.

Pada mulanya, saya hanya bermain membuta tuli. Dah nama nya tak reti tak menghayati game. Manalah saya tahu kan. Tak faham juga bilamana nyawa dah habis. Memang langsung tak faham. Hinggalah beberapa level  yang telah saya takluki. Barulah minda sedikit berkembang dan cerah umpama mentari di siang hari.

'Ooo macam ni gayanya'. Ok, terus atur strategi.

Yang bestnya game ni, kita boleh tengok kawan-kawan kita di tahap mana. Jadinya kami saling kejar mengejar. Kau kejar aku, lepas tu aku pulak yang kejar engkau. Lepas tu sama-sama stuck! HAHAHA. 

Kalau perasan, kat atas tu ada mesej yang akan memaklumkan bahawa adalah tu kawan-kawan yang bagi nyawa atau mintak nyawa. Biasanya kita bagi je lah.


Antara level yang saya agak sukar. Sebab coklat tu cepat sangat lah beranak nya. Membiak dengan jayanya sampai menenggelamkan candys yang lain. Grrr!


Lucu sangat! Sempat lagi member hantar gambar through whatsapp. Ucap terima kasih sebab bagi nyawa. Saya tergelak bagai nak rak. Saya cakap kat kawan saya, anggaplah game ni sebagai sukan untuk kita. HAHAHA. Nak jogging malas, nak bersukan futsal ke apa, dah memang tutup buku dah. Ini ajelah sukan yang boleh kami ceburi. 


95. Ini antara level yang makin susah. Saya terdampar kat sini hampir beberapa hari. Nasib agak baik, akhirnya berjaya melepasi diri dari kekangan yang menyeksakan raga ku ini. Fuh!! Kalau perasan, bintang-bintang kat bawah level tu menunjukkan tahap mana mata yang kita pungut.


HEHEHE. Ini saya print screen untuk diminta nasihat. LOL. Saya bermain di level ini tanpa arah tuju disebabkan tak boleh nak turunkan buah-buah tu semua. Jenuh mencuba pelbagai cara, tapi tak berjaya. Jadi saya minta tolong dengan cousin saya yang dah beratus-ratus level nya untuk menolong, apa yang level ni nak sebenarnya? Macam mana yang perlu kita buat. Tolong bagi advise pun dah kira baik la.


Macam biasa, bila sembang-sembang kat group mesti ada topik CCS. HAHAHA! Kami dah ditahap kronik oo.


Gambar terpaksa di censorkan sebab muka saya agak terpampang. Yang penting tengok Afiq senyum. Bahagia sekali!
Satu malam tu, saya dah ada nyawa untuk teruskan game ni. FULL [total 5 lives]. Jadinya memang ralit la nak melayan. Lampu rumah dah dipadamkan sebab semua orang dah nak tidur. Eh eh, tiba-tiba Afiq datang.  Dia keluar dari bilik. Mengendeng-ngendeng kat tepi saya. 

Afiq gi la tidur. Cikda nak main game ni. Jangan kacau, orang tengah genting ni!! Hishhh!
[saya memang bercakap dengan Afiq macam dia faham. Macam la dia tu dah besar. Macam la dia tu angguk dan akan beredar masuk dalam bilik. Macam lah. Sebab saya tak berapa gemar nak cakap pelat apa ke benda dengan budak-budak kecuali untuk pujuk ke apa].
Nak tahu Afiq buat apa? HAHAHA.
Jari dia sibuk juga nak tolong swipekan candy tu semua. Dia langsung tak berganjak. Nak juga sama-sama tolong saya bermain game ni. Dahla mulut asyik berbunyi bahasa dia la. Susah nak tulis bahasa tu. Tapi saya faham sebab ianya membawa maksud. Kat situ, kat situ. Haa itu pulak. HAHAHA. Tetiba terel memahami bahasa kanak-kanak 2 tahun.

Ok sekalian, silalah mencuba game yang terhebat ini. BESTTT! Budak pejabat saya cakap 'seingat dia, Kak Aida minat game ikan tu je. Lepas tu, sekarang ni game CCS ni pulak'. HAHAHA. Betapa saya memang tak berapa minat dengan game, tapi kalau jumpa dengan game yang in dengan diri. Memang masaklah game tu saya kerjakan. 

Kalau nak tahu, apa yang boleh kita dapat dari sukan ni ialah:

ADVANTAGE:
1. Menanamkan sikap tolong menolong. Kalau kawan kita stuck di satu-satu level tu, bila dia minta nyawa. Kita kasi lah. Jangan kedekut. Jangan selfish! Kita sama-sama menuju ke arah yang satu iaitu habiskan juga cabaran ni. Tak kiralah berapa lama masa yang di ambil. HAHAHA. Tegar eh kamu!

2. Sikap sabar. Memang sangat mencabar jiwa. Bayangkan, untuk satu nyawa kita perlu menunggu selama 30 minit. Jadi untuk 5 nyawa [full], korang darablah sendiri berapa lama yang perlu kita tunggu. Dalam menunggu tu kan, terasa sangat lah lama. Sangatlah EEE! Sedangkan, bila dah dapat nyawa. Aih, senang-senang aje kita gagal dalam melaksanakan misi di level tersebut. Frust tau. Tapi tak mengapa, teruskan langkahmu kawan. 

3. Level yang ada kat dalam game ni mencecah 335. Saya baru aje sampai 100+ kot. HEHEHE. Yelah baru start main kan. Kat dalam game ni, ada yang senang ada level yang susah. Sama la juga dengan kehidupan kita. Ada masa kita senang, ada masa susah. Namun jangan pernah berputus asa. InsyaAllah ada jalannya. Yang penting never say YES to GIVE UP!! Cuba juga walaupun kita  dah beberapa kali gagal. Walaupun kita dah rasa macam dah hilang semangat nak teruskan game/life ni. Teruskan juga sampai berjaya.

4. Fokus! Kepala otak kita sentiasa berkerja. Berfikir macam mana nak bagi lepas halangan yang perlu kita hadapi. Masa ni kan, fokus yang tinggi amatlah diperlukan. Terlambat sikit aje, korang dah boleh hilang nyawa atau terlepas peluang untuk membuat satu dentuman yang menarik. HEHEHE.

5. Bertenang. Jangan kalut-kalut. Sebab strategi perlu oo untuk kita sediakan solutions untuk di setiap level. 

Dan lain-lain lagi. Sebab setakat itu aje yang saya rasai semasa main game ni.

Apa-pun, banyak komitmen oo perlu kita luangkan untuk game ni. HAHAHA. Kadang-kadang terasa macam buang masa. Tapi pandai-pandai la korang manage masa tu macam mana. Masa itu sentiasa ada, cuma kita aje yang tak pandai kan? Err! Terasa.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.