Monday, July 22, 2013

Check - 3 Julai 2013

3 Julai 2013 yang lalu, ada cerita pasal nak jahit langsir. Jadinya sekarang kita semak kembali apakah ianya telah terhasil? Jeng jeng jeng. Eh tak best, jeng jeng jeng. Deng deng deng! LOL! Merepek sudah.

1.  Cuti sebelum puasa - DONE

2. Jahit langsir - DONE

Yang lain-lain tak payah la nak disemak sangat dah ke belum. Sebab sekarang dah tak rasa nak semak. Tadi agak beria la sikit. HAHA. Kita terus ke cara-cara jahit langsir. Ini versi senang je. Sekadar jahit lurus aje macam ni, sesiapa pun boleh kan? HEHEHE.

DIY PROJECT

Dah lama tak gunakan adobe photoshop. Tadi saja lah buka adobe, lepas tu create watermark. Cuma tak berapa nak cantik. Dia tak sharp, bila kita besarkan gambar tu. Nanti kena adjust balik ni. Watermark tu saya hentam je. Ok, berbalik pada langsir. Kain ni saya beli dalam 2 meter. Harganya adalah dalam RM10 untuk 2 meter. Memang saya cari yang murah NAMUN PERLU KELIHATAN CANTIK dimata saya. Kita yang nak pandang kan, jadi kalau tak cantik di mata orang lain. Tak mengapa. Tarak hal punya.

Pagi Ahad tu, saya kan cuti. Jadinya terus ke pasar, Giant dan ke rumah mak sedara. Lepas dah gunting, kelim siap-siap. Terus je jahit. 


Ini dia rupa langsir tu. Mulanya saya plan nak buat ropol-ropol, keadaan pulak tak mengizinkan. Sebab saya tak beli tape yang sesuai untuk buat semua tu. Jadi buat yang biasa-biasa ajelah. Gambar memang tak berapa nak jelas sebab biliknya kecil aje ya deh :) Lagipun saya bukan nak tunjuk bilik, nak tunjuk langsir je. Pengakuan memang straight to the point je. HAHA. 

Saya guna aluminium curtain rod. Boleh dibeli di Giant dengan harga RM39.90 semasa promosi. Kalau nak murah lagi, boleh aje ke hardware yang berdekatan. Biasanya mereka guna RM/inci kaki. Eh, kalau nak lagi eksklusif belilah yang kayu punya. Cantik tau. Lepas tu warna pulak korang beli warna putih. Haa! Terus saya berangan. HAHA. Saya pilih warna coklat sebab tak banyak pilihan warna, lepas tu dah beli barulah tahu ada kedai hardware yang jual curtain rod ni. 


Kalau anda semua nak jahit langsir, jangan buat senteng sangat eh. Sebab nanti tak cantik. Langsir saya ni, kiranya macam tak adalah senteng sangat namun lagi cantik kalau saya labuhkan dalam setengah atau suku meter lagi. Barulah dia nampak macam tinggi dan terletak. Lepas tu, kalau kita nak jahit langsir. Kita perlu buat 2 layer [bergantung kepada tingkap rumah]. Contoh kan, kalau kita guna kain tebal. Lepas tu, tingkap kita menghala ke rumah orang [memanglah rumah orang, bukan rumah ayam pulak. maksud saya rumah jiran ha] atau jalan atau apa-apa lah kan. Ianya akan menimbulkan ketidakselesaan kepada kita apabila kita menyelak langsir tu. Jadi, elok kalau kita tambah lagi kain langsir [material yang nipis sikit lah]. Jadinya, bila siang hari kalau kita singkap kan langsir yang tebal, at least langsir yang nipis ada sebagai cover kepada pemandangan di dalam rumah kita. Ini peringatan kepada anda yang sukakan privacy. Macam saya cakap tadi, ianya bergantung kepada kesesuaian dan tingkap rumah kita :)

Untuk langsir ni pun, saya dah plan nak tambah satu lagi langsir sebagai cover. Apa entah istilah dia. Dari tadi saya duk fikir. Tak dapat-dapat. 

Sekarang, plan saya sebelum raya. Nak jahit lagi satu langsir dan nak buat tudung. Nantilah, saya tunjuk eh.

Bukan apa, kalau langsir kita boleh jahit sendiri. Jimat lah sikit kan. Kalau tudung kita jahit sendiri laaaagiilaahhh jimat. HEHEHE!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.