Tuesday, September 10, 2013

Sangat Bersalah, Belas Kasihan

#entry'nationwidecourier'-afterofficehour-6.35pm

Satu malam, saya sambung kerja melipat baju. Baju diselerakkan di atas tikar dan ada juga yang digantung. Anak buah berlari-lari ke sana sini. Namun dia tak kacau kita yang tengah bersungguh sungguh melipat ni. Ok la tu tak kacau kita. Selepas membuat lintasan hormat di tepi kiri kanan [masih tidak bermain di atas tikar yang mempunyai baju] saya hanya membiarkan sahaja dia bermain.

Selang beberapa ketika, eh dia mula berlari di atas tikar memijak baju yang masih belum dilipat. Ku larang sekali 'jangan pijak baju tu'. Eh dia melintas lagi, melompat timbunan baju yang telah dilipat namun memijak baju yang masih belum dilipat. Ku bilang lagi untuk kali kedua 'jangan buat gini'. Dia ingkar arahan.

Lantas aku mendidih seperti air di dalam kettle, sangat terasa hangin. Terasa macam incredible hulk. 

Saja acah-acah, ambil satu hanger dan ambil lagi satu hanger. Konon nak takutkan si Afiq ni. Bila kita satukan hanger tu kan, dia akan bunyikan satu bunyi yang kanak-kanak akan takut. HAHAHA. Imaginasi sendiri. Sebab saya tak akan pukul dia pun. Saja nak kasi dia takut, biasa dia ni.

Masa dia tengah berhenti dari berlari, saya terus hentak hanger tu antara satu sama lain. Terus dia terdiam. Saya pun terdiam juga. Sebab terkena hujung hanger tu kat jari sendiri. Sakitttt!! 

Tengok, terus dapat balasan dari Allah :(

Saya pandang dia, dia pandang saya. Lebih kurang gambar kat bawah ni.

Mata dia sangat takut, sangat belas oo masa tu. Sampai hari ni saya teringat ingat mata Afiq macam tu. MENYESAL GILER BUAT MACAM TU. Walaupun kita tak pukul dia, saja nak takutkan dia. Tapi memang menyesal. Dia kan budak-budak, apa lah yang dia tahu. Itu yang saya selalu baca kat dalam internet. Budak-budak ni ada cara dia untuk kita ajar. Tapi bila kita dah marah, apa yang kita baca kita lupa. Hai, dah macam mak budak pulak bila menulis macam ni. HAHAHA.

Lepas tu, dia lari ke kerusi. Sambil tu dia jeling kat kita. Saya terus cakap 'Afiq mari salam sini'. Dia tak nak. TERASA OO MASA NI. 'Afiq mari ar sini, kita kawan mulla eh'. Lepas tu, dia datang senyum-senyum sambil salam cium tangan. Kami berkawan semula. HAHAHA. 

Cukuplah marah-marah macam ni. Rasa kesian sangat kat anak buah, rasa macam jahatnya daku. UHUK!

Gambar lama, saje ambil sebab kelakar bila rambut disikat macam ni. Nerd! HAHAHA



1 comment:

  1. masa marah tu mmg geram mcm nk cubit2...tp bila dah reda dan tenang dihimpit rs bersalah pula...selalu terjadi tak kira pd usia...org yg dapat memaafkn tatkala marah adalah org yg hebat...sygnya sy belum ke tahap itu :(

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.