Tuesday, November 5, 2013

Kerana Dia Kakakku

Tajuk mestilah ala-ala novel atau tajuk drama-drama kat televisyen. Haa, pandai pun eja televisyen. Biasa duk sebut tv tv tv. Bila nak eja, dah rasa kekok. Telivisyen ke televisyen. Tapi nampak ejaan 'tele' tu lebih nampak berjenis sikit. Nampak lebih tepat bahasa dia.

Ok, sembang panjang tarak guna jugalah. Marilah kita menyambung entry malam semalam. Kan saya dah janji T___T.

Baca ini dulu untuk lebih penghayatan. HAHAHA. Penghayatan la sangat. Nak cakap, yang sebetulnya kebanyakkan entry kat MPS ni adalah berkait. Kan tagline dia novela of my life. LOL!! Ok, stop dari berloyaran buruk aida.


Dah baca link kat atas? Tak baca? Sungguh mendukacitakan hati ini.

Terus ke penceritaan selepas balik dari menziarahi pusara arwah mak kami.

Kami yakni i dengan kakak 2 tu lah, singgah kat rumah kawan mak kami yang memang ada kat tepi kubur tu. 

'Eh, pintu rumah ye buka tu. jom ar gi. kalau dok gi hari ni, memang dok gi doh. mu nok gi dok?'
'Ikut je. dok kisah', jawab kakak 2 dengan berhemah. Ecewah. Menulis memang boleh buat ayat hyperbola fantasi lah. Sebab tu la, kalau korang perasan, ayat novel novel semuanya mak aihhh! Indah macam semua sempurna. Cantik bahasa membuatkan kamu terawangan, padahal realitinya mungkin tak begitu.

Tapi kakak 2 saya memang jawab dengan berhemah. Dia tak kisah nak ikut cadangan saya.

Saya bagi salam dan makcik tu pun keluar. Saje jelah kan tak nak kasi tau nama makcik tu. Menjaga rahsia katanya. HAHAHA. Kataku bukan kata dia.

Dia jemput duduk dan kami bersembang. Dia tanya kenapa tak datang dengan abang 1 dan yang lain-lain. Kami cakaplah yang kami ni nak datang masalahnya dah terlambat sangat. Kesimpulan, lepas pulang solat sunat Hari Raya jangan terus pulang ke rumah, teruslah ke kubur. Ini peringatan untuk diri sendiri.

Makcik ni merupakan BFF arwah mak dulu-dulu. Kalau ada kelapangan, kami pergi la juga ke rumah dia. Namun tak ada lah kerap kali sangat. 

Semasa kami tengah duk bersembang, ada pulak kawan kepada makcik ni datang. Bertambah panjanglah kami bersembang.

Ada satu dialog yang memang tak boleh blah.

Kami duk bersembang pasal cara nak buat tapai dan macam-macam hal lagilah. Saya macam terdengar kakak 2 saya cakap dia tak reti nak bungkus tapai. Saya cakaplah 'senang je kan kalau nak bungkus tapai. gitu je kan?' Kakak saya balas, 'uh kalau bungkus tapai, pejam mata aku boleh bungkus'. Kami berdua gelak tanpa hiraukan dua makcik tu. Sengal betul kakakku, kat rumah orang pun sempat lagi puji diri sendiri. Entah apa sebenarnyan topik yang kakak saya tak reti tu. Silap pulak pergi menyampuk. 

Lepas makan-makan yang membuatkan kami kenyang, kami mengundurkan diri.

Ok, tamat sudah cerita ini.

Sekarang saya terus sambung ke cerita lain. 

Satu malam tu, saya dan kakak 2 ke Pizza Hut. Nak kasi anak-anak dia/buah makan pizza kononnya. Semasa sedang berjalan selepas keluar dari kedai kasut, terserempak dengan budak lelaki dalam lingkungan sekolah rendah.

Kebetulan saya jalan kat depan, budak lelaki tu pandang saya. Dia senyum, saya senyum juga la. Pada andaian saya, budak tu tentu datang dengan mak ayah dia.

Selepas dia melintasi saya, kakak 2 tegur budak lelaki tu. Saya pandang sekilas je lah.

Masuk aje kat dalam restoran pizza tu, kakak 2 cerita yang dia tengok budak tu senyum kat saya. Jadi sebab itulah dia berani tanya budak tu datang dengan siapa. Rupanya dia datang seorang aje, rumah dia berdekatan dengan bandar ni je. Jalan kaki sorang-sorang memalam buta. 

Kakak saya cakap kat saya, 'budak tu ada harga tu. kalau kena jual, kalau itu ini... ' HAHAHAH!
Saya tak terfikir langsung tentang apa yang dia kata. Sengal betul!

Masa kami kat dalam restoran tu, ada lah air free untuk customer. Jadi saya cakap kat kakak saya. Minum ar air tu. Kakak saya takut, jadi saya tanya kat cashier samada air yang ada kat tepi kami duduk tu, boleh minum ke tak. Dia cakap boleh. Apalagi, saya tuang kat kakak dan dia terus minum. Dia membebel sambil minum. 'Patut letak air mineral je, jangan letak air berkarbonat gini. Banyak gula dalam air ni. Bahaya la kalau minum sokmo'. LOL! Sempat lagi.

Masa kat dalam kereta, dia cakap. Rasa macam bodo je. Masuk restoran, pot pet lepas tu minum air. HAHAHA. Saya cakap lah, mesti budak tu cakap 'mari mana lah 2 orang ni yang gini gaya eh' [bahasa terengganu yang sukar untuk ditranslatekan]

Ah, kamu semua mungkin tak tahu dimana kelakarnya yang saya duk HAHAH/LOL! tu kan? Bagi saya lawak. Titik dan !



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.