Thursday, December 5, 2013

Ayat Ini

Dah lama nak tulis pasal ayat ini. Ayat yang bilamana sampai di sini, fikiran saya menerawang jauh. Sangat jauh hingga menembusi cermin hadapan lalu menerombos ke dinding simen. HAHAHA. Seronok sungguh bermain dengan bahasa, teringat akan Fetri yang TV3 tu la. Yang selalu berpuitis. Banyak betul tatabahasa dia. Idea pun banyak. Bukan nak cakap pasal bahasa. Nak cakap pasal ayat.

Surah Abasa | 80 | ayat ke 35-42

Kemudian (ingatlah keadaan yang berlaku) apabila datang suara jeritan yang dahsyat, -
Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya,
Dan ibunya serta bapanya,
Dan isterinya serta anak-anaknya; - 
Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja.
Muka (orang-orang yang beriman) pada hari itu berseri-seri, 
Tertawa, lagi bersuka ria;
Dan muka (orang-orang yang ingkar) pada hari itu penuh berdebu,
Diliputi oleh warna hitam legam dan gelap-gelita. - 
Mereka itu ialah orang-orang yang kafir, yang derhaka. 

Tatkala mendengar bait-bait ayat ini, memang hati terasa sayu. Ayah, ibu, adik beradik, saudara mara, suami, anak-anak. Itu hanyalah pelengkap rasa. Yang pasti kita akan keseorangan membawa bekal amalan kita. Lahir seorang diri dan balik ke sana pun seorang diri.

Surah Al-ahzab | 33 | ayat ke 35

Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.


Surah Ash-sharh | 94 | ayat ke 5-6

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. 



2 comments:

Terima kasih atas pandangan.