Wednesday, December 18, 2013

Bila Allah menjentik hati kita

Petang semalam, saya ada menerima mesej dari whatsapp. Kawan saya forwardkan mesej ni.

~Kebanggaan Ibu~

Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat 5A UPSR...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...

Dulu saya dapat 7A dalam PMR...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya tolak semua tawaran universiti, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk bertalaqqi ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...

Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....

"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..."

Kata mereka....

Tapi...

Pada suatu Subuh...

Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu...

Saya bacakan surah Abasa...

Dan sebak ketika sampai ayat:


Yaumayafirrul mar'umin akhih.....


Wa ummihi...wa Abih.... [kalau dengar ayat dia memang boleh menangis, sayu sangat]


Selesai solat, semasa perjalanan pulang...

Ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu?

Saya jelaskan....

Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya...

Ibunya...

Ayahnya....

Isterinya...

Anak-anaknya...

Saya katakan...

Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya...

Bila kita korbankan dunia untuk agama, orang akan kata kita gila...

Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut......

Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak...

Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya...

Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga langsung tak bagi manfaat pada saya...

Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?

Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata....

"Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..."

Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku...

Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji....

Wahai hamba Allah...

Apa sebenarnya yang kalian kejar?

Apa pula sebenarnya yang kejar kalian?

Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia...

Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian?

Wahai pembaca madahku ini...

Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi?

Sebelum lubang kubur kalian akan digali?

Apa yang aku dan kalian ada untuk Allah dan Rasul banggai?

Note: Apa guna ibu bapa dan orang kampung korang bangga sebab korang dapat 100A, masuk U bagus, dapat kerja bagus, dapat gaji besar dan lain-lain sedangkan di mahsyar kelak tak ada satu kejadah pun daripada benda tu semua yang Nabi nak banggakan dari korang?

Selama berbelas-belas tahun aku telah bazirkan masa aku untuk perkara sia-sia dan sibuk dengan sistem percaturan dajjal, dan aku tidak dapat apa-apa melainkan "pujian" ibu bapa dan masyarakat sahaja...

"Pujian" tu semua tak boleh aku makan, tak boleh tutup aurat aku, tak boleh hilangkan dahaga aku, tak boleh sembuhkan penyakit aku.

Ia semata-mata sesuatu yang langsung tak ada nilai samada di dunia atau akhirat....

Nak beli gula-gula Hacks pun tak boleh dengan "pujian" tu...

Bahkan nak kencing berak kat tandas awam yang kena bayar 30sen pun tak boleh dibayar dengan "pujian" tu....

Totally damn useless...

"Pujian" itu nilainya lebih rendah daripada najis dalam tandas...

Maka adalah bodoh sejuta tingkat bagi orang yang siang malamnya didekasikan untuk dunia semata-mata untuk dapat pujian masyarakat...

Melainkan jika ianya pujian kebanggaan daripada ibu kalian kerana khidmat kalian atas agama...

"Pujian" itu menjadi sangat bermakna kerana kelak di akhirat juga ia akan menjadi sesuatu yang bakal Rasulullah banggakan....

Maka aku menyeru, tak kiralah korang ni budak pondok ke, madrasah ke, pelajar U ke, doktor ke, pensyarah ke, Perdana Menteri ke...

Janganlah jadi bodoh dengan merasa gembira akan pujian...

Dan janganlah menjadi bodoh dengan merasa marah dengan celaan...

Buatlah kerja masing-masing kerana keredhaan Allah...

Dan untuk menjadi kebanggaan Rasulullah...

Aku menangis untuk diriku,
Kerana aku hidup ketika zaman itu,
Bukan kerna aku salahkan zaman,
Tapi kerna aku sedar akan kelemahan iman.

Memang aku tak mampu mengubah umat...
Tapi aku mampu mencoretkan sebuah tulisan...
Ketika dunia ini semakin hari semakin tenat...
Maka bersaksilah aku telah menyampaikan.....

Selamat Tinggal Dunia . . .


**********


Masa saya sampai di perenggan surah Abasa tu kan. Saya teringat entry INI. Entry yang pernah saya tulis beberapa hari/minggu yang lalu. Dalam hidup saya, banyak sangat kebetulan yang saya alami. Penulisan saya di dalam MPS ini adakala tulis hari ini, lusa atau minggu depan akan ada ayat-ayat atau sedikit persamaan dengan posting orang lain. Tak kiralah dalam fb ke apa. Yang pasti posting mereka lagi bagus dan menarik. Lagi padat dihuraikan. Saya suka!

Saya tak baca sampai habis pun mesej yang kawan saya bagi tu. Baca hanya separuh. 

Saya menyambung sembang dengan kawan saya.

B [nama depan je saya bagi].. surah Abasa tu memang sedih aku dengar
*kalau kita dengar
aku ingat aku sorang je rasa gini..rupanya dok sangka ada orang tulis juga pasal benda ni

ye ker haida
aku xtahi
tahu
aku syahdu..sebab aku ada niat nak improve diri dalam agama
pagi tadi baru jah kecek pasal kiamat dengan ngan hasben aku
koho semangat ngan niat aku
moga beroleh keberkatan

kalau mu dengar tanzil.net.. mu gi kat ayat tu..memang sedih giler B..
mu try ar dengar ........... [saya skip je la, sebab macam personal la pulak kan conversation kami]
alhamdulillah..moga istiqamah B..
......
......

oo. 
nati nak tengok la
kena usaha baiki sket2 walaopon payoh
godaan dunia terlalu kuat sampai kita sayang nak tinggal

.........
........
........ [saya skip]

Saya kagum dengan kawan saya, dah baik namun berusaha untuk menjadi yang lebih baik. Sebagai kawan, saya senantiasa menyokong setiap niat baik yang dia nak buat. Bukan senang nak dapat hidayah, kita perlu mencarinya, berusaha melawan dugaan yang maha hebat ni. Dugaan dalam diri, dugaan di luar sekitaran kita. Hoyeh hoyeh juga, agama jangan dilupa. Bersyukur sebab memiliki kawan yang sebaik ini. 

[text B tu memang saya tulis sepertimana dia tulis kat saya. saya pula lebih suka tulis penuh walaupun dalam bermesej. cuma kadang kadang je saya guna short form].

Kesimpulan : setiap orang pada asalnya dilahirkan adalah baik, bersih suci. Bila dah lama hidup, kita akan diseliputi debu, kotoran dan jelaga. Namun sudah fitrah manusia, ia akan mencari jalan pulang. Jalan di mana kita berusaha untuk mengikis titik titik hitam dan kotoran dari diri. Jalan pulang mencari keredhaan Allah.

Hari ini barulah saya selesai membaca mesej tu :)



1 comment:

  1. smga setiap yg membaca dapat terasa dan terjentik di hati, untuk berubah menjadi lebih baik hari ke hari,

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.