Sunday, December 22, 2013

Jual Beli

Hari Jumaat | 20 Disember 2013 | Pasar Malam

Petang Jumaat cuaca sangat baik. Saya mengambil keputusan untuk turun ke bandar. Kalau mengikut keperluan, ianya bukanlah keperluan sangat untuk membeli tudung. Namun disebabkan dalam kepala asyik 'tudung satin. tudung satin'. Maka bergeraklah saya ke pasar malam.

Sebelum saya dan sepupu dan Afiq ke pasar malam, kami singgah ke Giant untuk beli baju bayi. Bau baby best sangatttt oo! Lembut je.

Selepas tu kami ke Pasar Malam 1. Mak aih, saya dan sepupu berebut membeli seluar tidur. Lepas balik rumah siap berbalas mesej. Dia bagitahu 'puas hati. jom minggu depan kita beli lagi'. OK! Minggu depan ada aktiviti lagi, ngee! Afiq merengek tak nak berjalan, terpaksa dukung. Berat amat! Dahla dia tak nak sepupu saya yang dukungkan. Terpaksa lah terhegeh hegeh dukung dia. Orang tak nak ajak dia nak ikut. Kesian juga kalau tak kasi ikut. Masa kat sini kan, tudung satin tak banyak sangat. Dahla kain dia kasar semacam. Lepas tu gunting macam orang tak pandai menjahit je. Renyok teppang [maksudnya gunting secara tidak lurus]. Saya tak jadi beli 2 helai, saya beli sehelai yang pada pandangan mata saya jahitan dan guntingan dia lebih baik 

Lepas tu kami ke Pasar Malam 2.

Mencari tudung satin lagi. Entah mengapa, saya memang terpaut benor dan benor pada tudung satin. Sebelum ni dah beli 2 helai, termasuk kat Pasar Malam 1 sehelai dan ingin beli lagi dan lagi. Sebabnya kan, tudung satin ni cantik dan yang penting kain dia tebal, tak adalah nampak leher. Satu lagi kan, saya suka tudung satin yang tak berkilat macam cahaya spotlight tu. Saya lebih suka satin yang tidak berkilat. Ala, adanya jenis yang tak berkilat. Sebabnya kan, saya rasa tak sesuai sangat kalau material berkilat 

Saya ke tempat biasa, bila belek dan belek tudung yang ada. Urmm, nampak sangat dia tak restock tudung satin ni. Bila ditanya, dia jawab musim tudung satin dah habis dah. Uish, cepat pulak eh. Biasanya kalau ada apa-apa koleksi terbaru, Terengganu ni agak ketinggalan sikit. Biasanya pakaian/tudung tu dah ada kat KL/Selangor, 3 5 bulan selepas tu, barulah sampai kat Terengganu. Biasanya macam tu la. Lepas tu harganya pulak memang mahal la sikit.

Saya belek dan berkenan pada tudung purple ni. Nah model kat bawah ni haa. Kalau kat luar, kain dia nampak lah berkilat sikit. Sikit la tak banyak. Masa sedang membeli tu kan, ada tudung satin kelabu. Urat kain dia dah macam rosak. HAHAHA! Urat pun urat lah aida ooi. Saya cakap kat budak perempuan tu. 

'Tudung ni awak jual berapa?'
Dia cakap 'RM10'.
Saya cakap kat dia. 'Kain dia rosaklah dik. Kenapa awak gantung juga? Kalau pembeli yang dok [tak] membelek sepenuhnya, memang dia dok perasan ni. Saya memang jenis belek'.
Lepas tu dia cakap 'dok perasan lah kak, kalau customer kabo [bagitahu] barulah kita tahu'.
'Ooo'. Saya try ejas tudung dengan budak ni. 'Kalau rosak macam ni, agak-agak awak bagi berapa?
'Dia jawab 'tudung ni sebenarnya RM15 tapi kita jual RM10 je'. Maksud budak perempuan ni, tak kiralah tudung tu rosak ke, tak rosak ke. Harga dia tetap RM10.
Saya pun cakap kat dia. Pergi tanya kat mak awak, berapa harga yang dia boleh kasi. Lepas tu dia berjumpa dengan mak dia. Bila dia datang, dia cakap kat saya ayat yang sama macam tadi. 'Tudung ni RM10 kak, sebab biasa jual RM15'.
Saya bukan nak beli sangat sebab kain dia memang dah rosak, namun kalau dia cakap 'harga dia boleh dikurangkan sikit, saya mungkin akan beli'. Sebab bagi saya, harga tu tentu berbaloi dengan tudung tu. Warna dia cantik, kelabu gitu ha. Kalau sesiapa dengar, RM10. Uish dah murah kan? namun kalau dah rosak dan juga digunting melintang pukang, memang saya tak beli [refer Pasar Malam 1].
Lepas tu, saya cakap kat adik tu. Dik, tudung yang rosak ni awak simpanlah. Jangan sangkut kat sini, kesian orang yang nak beli nanti. [bahasa kasar dia, kesian sebab macam kena tipu je. Rosak pun RM10, elok pun RM10. Akak ni memang kalau berkenan, akak beli je. Bukan yang rosak lah, yang elok. kalau yang rosak tapi awak bagi diskaun sikit pun, mungkin akak consider untuk beli. Wah gitu. HAHAHA]. Budak tu tersengih sengih je. Tudung tu kan, tak dialihnya. Hish! Kalau macam ni gaya berjual beli, memang kayalah. Kat sini saya beli sehelai ni aje lah. Si purple ni. 

  
Tudung ni, kita kena hati-hati sebab dia mudah tertarik benang. Silap pin sikit dah habis lah kau tudung. Manja benor.

Tadi kan, parcel saya dah sampai. Baru order dah sampai kat tangan. Yeayy! Nantilah saya cerita eh :)



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.