Sunday, March 31, 2013

Sayang Dengarkanlah

Ingin ku lagukan kata-kata ceritera di sini
Namun aral menjadi penghalang
Andai bisa ku baiki sendiri lappyku
Sudah tentu akan ku lakukan

Di benak mindaku tertera bait ayat yang ingin ku alunkan
Sayang, ianya tidak berlaku
Mungkin kerana ianya telah tertulis begini
Walaupun pasrah namun usaha untuk menyelesaikan masalah lappy harus tidak terpadam

Aduhai lappyku.

Eh! Sebenarnya nak tulis ini aje la. Lappy rosak, jadi sukar nak menulis. Jadi cerita tertangguh untuk seketika. Maka dengan itu, jaga diri baik-baik.

Kalau ada masa, saya akan curi-curi tulis lagi kat pejabat ni eh O_o


Sunday, March 24, 2013

MALASNYA AKU...


Terasa malas ambil sampah di rumah ke luar rumah?

Terasa malas nak keluar ke masjid?

Terasa malas nak cuci tandas?

Terasa malas nak buat kerja sekolah/assignment? [bukan malas nak buat kerja sekolah or assignment, tapi malam tadi terasa malas nak datang kerja je. HEHEHE]

Terasa malas nak membersihkan pasu?

Terasa malas nak berzikir?

Ini petuanya untuk melawan bisikan syaitan malas ini...

Tanya balik syaitan di minda:

Berapa lama untuk ambil sampah keluar? 2 minit... sekejap aje...

Berapa lama untuk pergi ke masjid + sembahyang? 20 minit... sekejap aje

Berapa lama untuk cuci tandas? 10 minit... sekejap aje

Berapa lama nak siap kerja sekolah? 30 minit... sekejap aje 

Letakkan perkara yang malas dibuat itu dalam bentuk waktu - melihat masa yang singkat untuk menyiapkan perkara tersebut, minda akan mempunyai kekuatan untuk melawan kemalasan bisikan syaitan.

Sekadar petua untuk dikongsikan. Senyum.

Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)


Mengantuk! Huwarghhh

Memang mengantuk yang amat sangat. Tertidur semasa menantikan cerekarama. Terkejut terpinga-pinga apabila semua family [adik, abang 2, kakak dan adik ipar] memandang. Kepala masih toingg. Macam roh tak masuk lagi dalam badan dengan sepenuhnya. Saya tak faham butiran semua orang. Bila sedar betul. Barulah saya tegak badan tiba-tiba. Tindakan refleks. Kata-kata adik 3 terpaksa di offkan sebab ianya sangat sensitif ooo. Kan tadi ada rancangan langsung kat tv. HEHEHE. Mengantuk la sebab mengantuk. Huk! Laptop rosak. Tak boleh nak on. Tiba-tiba juga. Baru aje copy cerita korea, cerita adam and hawa. Cerita Anak-anak Sidek. Tak sempat nak tengok, nak berangan pergi Korea. Dah punah semuanya. Tak tahu la berapa kos baiki nanti. Harapnya tak adalah makan ratusan ringgit. Huahua! Aishh. Hurmmm. Saya ada benda yang nak dibeli. Dah lama hati teringin. Mana tahu kan, kot esok bila buka balik laptop tu. Ianya sembuh dan sihat seperti sedia kala. Jadi tak ada la duit yang melayang lalu menjadi kertas putih dipanggil resit. Eh, saya teringat satu perkara. Tapi tak sanggup nak tulis. Personal sangat. Jadi mana boleh tulis. Nanti la saya tulis dalam diari sendiri. HEHEHE. Esok dah Ahad. Kerja. Bangunan yang terbakar tu. Eh silap [sempat save sampai ayat ini aje. Broadband buat hal]. Jadi kita lepok sekali handphone ni. Geram ar line ni tiba-tiba je main hilang sekejap ada sekejap tenggelam. Dah habis tulis tadi tau. Sekarang dah habis la idea. Kalau nak merepek memang saya anytime je nak menyambung. Tapi mood dah tak ada. Jadi selamat berhari Ahad la ye. Selamat berkerja untuk semua. Untuk diri sendiri sebenarnya. Ah! Saya RINDU TERINGAT kat arwah mak saya lah. Urmm. Choww dulu ar. Soorry. Entry ni memang mamai.

Tuesday, March 19, 2013

Mee Rebus Cara Kampung

Ini semua gambar lama. Tak ada apa cuma nak kongsi resepi yang saya rasa agak sedap lah. HAHAHA. Koya sangat bunyinya. Kisahnya, satu petang tu. Nak makan daging black pepper. Kebetulan stok rajin kat diri saya petang tu agak banyak lebih dari hari-hari biasa. Maka, terus ke dapur kecil untuk memastikan keinginan perut tercapai.

Bahan-bahan:
1. Bawang merah kot, ke bawang putih macam tu. Nak senang boleh aje guna dua-dua. Tumbuk boleh, nak racik pun boleh. Buatlah ikut suka, tak apa.
2. Garam halus sikit
3. Lada hitam. Kita tumbuk sampai lumat
4. Bahan utamanya iaitu daging yang telah dipotong kecil

Cara-caranya:
- Masukkan minyak, bila dah panas tu kita masukkan pula bawang. Goreng sampai bawang dah nampak kemerah-merahan atau berbau wangi. 
- Lepas tu dah boleh masukkan daging. 5 minit selepas itu, masukkan pula lada hitam. Goreng lagi

Tengah menggoreng tu kan. Tiba-tiba datang dari mana entah idea nak buat mee rebus. Sebab terfikir, macam rugi la goreng daging macam tu aja. Lepas tu makan dengan nasi kuah tak ada. Jadinya, resepi terus berubah 360 darjah. Pergi buka peti dan tengok bahan-bahan amat menyokong perubahan resepi yang hendak dilakukan nanti. 

Bahan di masa tambahan:
1. Lada hidup
2. Sawi
3. Kacang panjang. Kalau kacang panjang tak ada, cukuplah gunakan sawi aja. 
4. Mee kuning


Saya masukkan air banyak-banyak. Memang tak bajet langsung. Yang pasti, saya masukkan air banyakkkk sebab nak jadikan kuah. Masukkan lada hidup. 


Daging dah nampak empuk sikitlah. 


Masukkan pula kacang dan juga sawi. 


Kuatkan api sebab nak bagi cepat masak. Kalau masak cepat, tentulah dapat makan cepat. 


Pergi celur/rebus mee kuning. Simple ajelah resepi ni. Saja kan nak buat entry. HAHAHA. Bajet masak sedap. Oh ya, mee memang saya sengaja asingkan dari kuah. Sebab tak nak kasi kembang. Bila nak makan, boleh ambil kuah dan juga mee. Kalau tak nak makan sekali dengan kuah pun boleh. Makan aje mee kosong macam tu. Tapi kan, tak pernah orang buat, jadi jangan buat eh :)



Ini hasilnya. Sedap tapi kuah pedas sikitlah. Kerana terlalu sedap saya asyik menambah dan menambah lagi. Orang lain makan juga tapi tak adalah macam saya. HEHEHE. Biasalah, kalau kita tak menghargai masakan kita sendiri, siapa pula yang nak hargai nya kan? Eh, rasa nak buka gerai la kat depan rumah [masak mee dah nak buka gerai. kalau masak kek agaknya mesti nak buka cafe. senyum pejam mata].


Monday, March 18, 2013

Perjalanan Bermula di Sabah ++2

Sementara perasaan membara nak menulis sangat ter-sangatlah tinggi. Jadi, marilah kita bercerita. Err, tadi lah semangat nak bercerita tersangat tinggi, sekarang ni dah jadi biasa-biasa aje. Sebab abang 2 beli burger. Jadi aroma agak menggugat ketenteraman untuk menulis. Tapi tak mengapa, kata orang usaha tangga menuju kejayaan. 

Apa eh nak sambung pasal Sabah?? Urmm. Rasanya ada cerita pasal ubat gigi kot. Ok, sekarang ni. Kita sambung aje lah kat mana-mana eh. HAHAHA. Blur! Ini semua burger punya pasal. Ganggu konsentrasi dan tumpuan untuk menulis. #burger kat sebelah tak bersalah.

Beg besar yang hampir saya lempar kat atas jalan. Namun umur dan jodoh dia dengan saya masih panjang. Selamat jua dia sampai ke Sabah. Alhamdulillah

Masa kami sampai kat airport. Naik bas UMS terus ke hotel yang disediakan. Lepas check in semua, kami terus ke booth untuk persiapan Karnival Jom Masuk U. Masa petang tu, agak rajin untuk menyusun atur semua buku peraturan kemasukan. Rasanya, ini lah bakat saya yang terpendam. Pandai menyusun atur. Rasanya ok lah juga. Banyak ayat rasa menandakan anda tak perlu meletakkan keyakinan apa-apa. Kerana ianya menandakan 'boleh lah daripada buku tu tak tersusun. HAHAHA'


Masa hari pertama. Pagi 2 Februari 2013, orang memang dah penuh. Berpusu-pusu. Ingatkan pagi-pagi macam ni, tak adalah ramai sangat. Sekali tak sempat nak duduk rileks. HEHEHE. Penuh la pengunjung sampai petang. Member cakap, biasanya untuk second day pengunjung akan berkurangan. Saya percaya lah, sebab tak pernah datang kat zon sini. Jadi tak pandai sangat nak baca penerimaan orang kat sini.

Masa datang kat sini, tak banyak sangat gambar masa pameran yang saya rakamkan. Sebab pengunjung boleh tahan ramainya. Jadi masa berubah menjadi amat berharga. NGEE~!

Sempat saya tanyakan pada beberapa pengunjung. Cikgu sekolah dan juga pelajar. Datang dari mana. Lepas tu mereka cakaplah, datang dari Kudat or Kunak macam tu. Makan masa 8 jam. Terkejut sangat bila dapat tahu macam tu. Bayangkan mereka naik bas selama8 jam. Jenuh oo nak sampai. Kasihan juga. Tapi tak apa, demi ilmu kan. InsyaAllah ada ganjaran dia.


Masa petang tu kan, sepupu datang dengan keluarga dia ke booth yang saya jaga. Ini anak sulung dia. Danish. Dah lama sangat tak jumpa budak ni. Tak duduk diam. Nak tak nak, terpaksa pegang dia. Kalau tak habis buku dia nak sepahkan.


Rasanya ini hari kedua. Buku kemasukan dah banyak habis. Ini kiranya macam siapa cepat dia dapat lah. Siapa lambat dia kempunan. 


Sempat jalan-jalan kat Kaison, One Borneo. Eh, ke ejaan dia macam ni 1 Borneo? HEHEHE. Ketaktahuan lah saya ejaan betul tempat ni. Kat Kaison ni, banyak sangat barang yang boleh membuatkan kita rambang mata. Saya sempat beli vase yang bercorakkan polka dot yang cantik. HAHAHA. Nak juga cakap cantik. Cantik pada pandangan saya je lah. Lepas tu, beli bunga lavender. Tapi yang kecil ajelah. Buat kenangan kononnya.

Masa dalam perjalanan balik ke bilik hotel. Pemandangan yang Subhanallah. Cantik sangat. Rasa macam kat Abu Dhabi tak? 


Ini pandangan depan, kat depan tu hotel kami. Macam la korang boleh nampak :)

Malam Sabtu tu, sepupu ajak keluar sama-sama. Apa lagi, ajak kawan-kawan satu pejabat keluar sekali. Kami naik van yang sepupu pinjam dengan kawan dia. Seronok keluar malam-malam ni sebab cuaca sejuk dan boleh tengok suasana malam kat Kota Kinabalu. Cumanya waktu agak singkat lah. Kami pergi adalah dalam 4 jam macam tu.

Danish selalu buat muka tiada berperasaan. 


Untuk mulanya, kami ke Pasar Philippines.  Mulanya tak tahu pun tentang pasar ni. Lepas tu semua orang asyik sebut pasal pasar ni. Macam best lah tempat ni. Yelah, dah semua orang asyik lambung nama pasar ni. Bila dah sampai kat pasar ni. Ooo ini ke pasar tu. Boleh lah. Kat sini ada jual buah, lepas tu jual ikan kering, sotong kering, gamat kering, rumpai laut yang tengah glamer tu. Ramai orang perempuan sekarang makan rumpai laut. Rebus, masak lepas tu makan. Entah tak pasti pulak macam mana cara masak dia. HEHEHE. Saya tulis ikut suka hati je tu. Rujuk gambar la kalau nak lebih jelas. Harga dia boleh lah tahan mahalnya. Tapi kalau pandai tawar. Murah giler harga dia. Rumpai laut tu kan, murah aje kalau kita beli. Harga dia adalah dalam belasan ringgit aje. Saya tak beli sebab tak berapa minat. Jadi sesiapa yang datang sini. Bolehla h borong rumpai laut banyak-banyak. Wife kepada sepupu saya memang jual rumpai laut. Kiranya, dia ajelah yang memborong rumpai laut ni. 

Kat pasar ni juga, ada jual cenderamata dan juga mutiara. Kat sini bagi yang suka akan mutiara. Rasanya mata korang semua boleh bertukar menjadi anak mata mutiara. Rambang oo. Tapi mata saya, Alhamdulillah masih seperti biasa. Warna hitam dan tiada berperasaan. Mungkin sebab saya tak berapa nak minat dengan mutiara ni semua. Jadi macam alaa. Saya cuma membeli key chains. HAHAHA. Saya suka!

Kat pasar ni kami banyak membeli ikan kering, ikan bilis. Kuih cincin yang digembar gemburkan sedap. Saya tak berapa gemar. Jadi tak boleh nak komen pasal ni. Tapi saya tetap membelinya untuk keluarga dan kawan-kawan. Akhirnya, 2 kotak terhasil apabila kami menabung wang kat pasar ni. Tapi tak banyak sangat barang yang dapat saya beli. Contoh macam baju t-shirt. Sebab banyak kedai dah ditutup.

[Err, penat tak korang baca entry nih? Ke korang skip? Malas nak baca panjang-panjang. HAHAHA. Minum air dulu. Pergi buat air dulu lepas tu sambung, kalau tak nak sambung pergi tengok tv eh]

Lepas tu kan [nada macam budak-budak bercerita kat kawan-kawan dia], kami ke Kampung Air. Saya betul-betul ingat kampung ni kat atas air. Rupanya namanya aje yang macam tu. Adalah orang jual baju, kerongsang yang banyak giler pilihan. Lepas tu adalah barang-barang lain. Lebih kurang macam pasar malam aje. Kawan-kawan lelaki memang beria membeli. Boleh tahan lah. Kalah saya tau!

Saya cuba untuk membestkan diri saya di sini. Tapi tak berapa nak masuk. Mungkin saya lebih gemarkan baju-baju untuk perempuan. HEHEHE. Kain pasang waa wah. Kat sini tak ada.

Dah lewat malam, sepupu ajak makan kat tepi benteng. Tapi tak makanlah seafood. Sebab dia cakap ada fenomena laut merah ke apa entah. Saya tak pasti. Jadi kami dinasihatkan jangan makan. Alaaa, kempunan nak makan ketam yang besar-besar segar bugar semua tu. Lenyap di bawa angin Sabah. Frust!


Masa hari kedua. Saya dah berpakat dengan kawan pejabat nak keluar lagi. Kami nak keluar ke pasar philippines lagi. Nak dijadikan cerita. Kami tunggu shuttle bus. Sementara bas sampai, kawan pula nak ke bilik air. Elok aje dia ke bilik air. Bas pun sampai. Semua orang beratur naik bas. Saya pun sama. Masuk aje kat dalam bas, saya minta pak cik tu tunggu sekejap. Sebab kawan tak balik lagi dari toilet. Dia cakap tak boleh nak tunggu kat depan pintu mall tu, sebab nanti kereta nak lalu. Ok, saya tak kisah. Lalu dia gerakkan bas ke depan, pusing depan tu juga menuju ke jalan keluar. Saya ingatkan dia nak berhenti. Tapi terus aje meluncur dia bawa bas. Haaa! Apa ni. Terus saya ke depan tempat pemandu dan bagitahu berhenti Pak cik, kawan saya tak datang lagi ni. Dia cakap, tak boleh tunggu. Dah lambat. Uhh! Cakaplah awal-awal. Nak tak nak saya terpaksa berjalan patah balik masuk mall. Berjalan sambil membebel. HAHAHA. Geramm oo. Mana boleh tinggal kawan kita macam tu je. Masa sampai kat mall. Kawan saya tanya, bas dah datang ke? Saya cakap, dah terlepas dah. Bas dah pergi. Nak tak nak, kami terpaksa menunggu 1 jam lagi. Oo, bestnya menanti menunggu bas macam ni. Grrr! #pakcik tu memang la, padahal salah kami. HEHEHE. Sapa lah yang baik hati sangat nak tunggu kami kan?

Time tunggu bas tu kan, saya sempat telefon Mami Shinta. Sila lihat link kat sebelah. Blog My Story. Itu lah blog dia. Kenal kat alam maya ni aje. Telefon dia bagitahu ada kat Sabah ni. Memang nak jumpa dengan dia, cuma macam 50/50 sebab tak tahu sempat jumpa atau tak. Sebab tu macam berani tak berani juga nak sms dan telefon dia. Takut tak sempat kan. 

Bila bas dah sampai tu, terus ke pasar philippines. Saya nak sambung misi mencari baju t-shirts. Time tu Mami Shinta ada telefon bagitahu dia akan datang kat pasar ni. Wah! Tak sabar. Namun rasa malu juga. Sebab saya selekeh sangat tau. 

Alasan: saya tak bawa baju yang cukup. Beg aje yang besar, isi tak banyak mana pun. Saya bajet nak beli kat KK ni aja. Namun nan hadoo. Tak banyak baju yang dijual. Jadi, saya pakai aje baju yang ada. 

Mami Shinta telefon lepas tu pi mai pi mai. Last, dapat jumpa dengan dia. Shinta pun ada tau. Comel sangat. Cuma Shinta agak malu-malu mungkin baru jumpa kan. HEHEHE.


Shinta dengan anime. Masa ni, kami dah balik ke 1 Borneo Mall. 


Ada pertandingan karaoke sempena Chinese New Year. Suara lebih kurang aja. 


Shinta kusyuk giler melihat budak-budak tengah menyanyi. Padahal dia tak faham pun lagu ni semua. 


Duduk nak depan aje. Masa ni, mami dia kat belakang pun dia tak sedar. Dah ralit sangat tu melayan lagu.

Mami Shinta yang manis. Saya terpaksa crop gambar saya. HAHAHA. Krisis keyakinan diri melanda. Maaf, sebab saya selekeh sangat. Macam ada orang kisah. Eh, empunya diri memang kisah.

Bila dah petang-petang macam tu, Mami Shinta sempat ke beberapa booth. Tapi memandangkan cuaca Shinta tak berapa nak elok. Mungkin dah penat kan. Lagipun karnival tu mungkin tak sesuai dengan jiwa anak-anak Shinta. Lalu merengek la dia minta mami dia bawa dia balik. 

Salam-salam, kami bersurai. Seronok jumpa dengan kawan alam maya ni. Lain kali datang Terengganu eh, kita boleh bawa pergi jalan-jalan pula :)


Malam terakhir kami makan kat hotel ni. The Square kot. Ke apa nama hotel ni. Nak bagitahu, bubur yang saya makan ni sedap. Itu aje. Tak pasti apa bubur ni, sebab dah lama sangat. Lupa.


Dah nak balik semenanjung. Seronok. Tapi tak seronok juga lah. Sebab saya nak pergi Kundasang. Nak pergi juga, tapi tak sempat. Nak pergi sebab kat sana ada ladang lembu kan. Tak tahu la betul ke tidak, tapi rasanya saya pernah nampak gambar yang diupload kawan-kawan kat kandang lembu. HAHAHA. Apa ke jenis ni aida. Mung nok gi mana ni?? Saya nak ambil gambar kat padang rumput dia tu. Mesti kat sana cuaca sejuk macam Cameron Highlands. Best best!


Kundasang ke apa. Semua tu angan-angan je. Ini realiti. Dah nak balik. Sebelum kita tinggalkan Kota Kinabalu ni. Maka saya paparkan gambar airport KK sebagai kenangan buat semua. 


Keychains yang sempat saya beli. Gerammm!


Fridge magnet. Bukan untuk kawan-kawan tau, tapi untuk diri sendiri. HAHAHA. Kejam statement nih. Sengaja pilih yang ada gambar peta. Sebab senang saya nak tengok daerah-daerah kat Sabah ni. Kat situ Kundasang, kat situ Lahad Datu. Eh, Lahad Datu tu sebelum adanya pencerobohan.

Pesanan: Kalau pergi ke pasar philippines tu kan, kena pandai tawar menawar. Nanti harga murah kita terpaksa bayar mahal. Mutiara campur cakap mutiara asli. Berkali-kali kita tanya, asli ke tak nih? Dia jawab asli. Padahal bukan. Kecewa sebab tolong belikan yang orang pesan. Lain kali saya dah tak nak ambil pesanan dah. Sebab saya dahlah tak pandai memilih barangan ni semua. Penat pilih kena perolokkan pula. Ah! Sangat mendukacitakan hati lah. Bukan kat sini aja yang kita perlu tawar menawar. Kat mana-mana ajelah. Selamat menawar harga ya :)

Sekian, cerita pasal Sabah.


Wahai Anakku #4


Wahai anakku,

Ingatlah 10 Petua Kehidupan ini sepanjang masa. Tatkala ayahanda dan bonda tiada, 10 petua ini boleh membantu anakanda menempuh cabaran dunia Allah untuk mencapai kecemerlangan di akhirat.

1. Jangan jauh dengan Allah. Dekati Allah dengan membaca Quran sekurang-kurangnya 3 hari sekali.
2. Jaga air liur. Cakap, dengar dan baca perkara baik selalu supaya air liur yang dihasilkan adalah baik dan ditelan selalu. Mengumpat dan perkataan ‘cuba’ adalah racun yang menjurus kepada perasaan negatif.
3. Perkara lepas biarlah ia berlepas supaya ia tidak mengganggu masa depan.
4. Tidak perlu menyibuk dengan pandangan orang lain. 
5. Jangan selalu ingat masih ada banyak masa. Ingat mati tiada syarat tua, mati juga tiada syarat sakit.
6. Jangan fikir terlalu banyak. Memang ada jawapan yang kita tidak akan ketahui. Tapi jawapan akan datang secara tidak sedar. 
7. Tiada orang yang boleh mengawal minda anda, selain anda. Sepertimana kegembiraan dan kesedihan anda.
8. Sentiasa memberi tanpa mengharapkan pulangan. Anda akan mengecapi nikmat terbesar sebagai seorang manusia dan mengerti perbuatan memberi akan mendatangkan pahala dan kegembiraan terbesar di hati.
9. Jangan fikir terlalu banyak dan kurangkan berenung. Buat sahaja apa yang patut tanpa putus asa. Jangan menghina Allah dengan menyatakan kegagalanmu adalah takdir-Nya tatkala anda malas, kurang berusaha dan mudah berputus asa.
10. Senyum selalu. Bukan anda seorang sahaja yang ada masalah. Dan sebenarnya masalah anda cumalah mainan minda anda. Yang ada hanyalah cabaran sementara.

Dari ayahandamu.

[sumber: fb TITM]

Sunday, March 17, 2013

Bosan!

Rasanya semua orang pernah dapat emel merepek tahap babung macam ni. Saya memang meluat bila dapat emel macam ni. Kadang-kadang, terasa nak kenal aje muka si pemberi emel berantai yang entah apa-apa ini. Banyak benar duit dia eh. Sampai nak kena kasi kat orang lain. Tak ada cahaya mata la apa lah. Agaknya mereka ni sebatang kara kan kat dunia ni. Alasan tak logik betul. Agaknya ini lah antara penyebab masyarakat kita terjebak dengan kes penipuan. Err, kena tipu. Mudah sangat ditipu apabila melibatkan soal kewangan.


Untuk yang kat luar, mungkin boleh fikir. Tapi marilah kita fikir lagi dan lagi bersama-sama.

  • Emel ni cakap dia dari Malaysia. Alahai, Malaysia tu dah la luas. Kecilkan lah skop Malaysia tu. Kat mana, daerah apa, negeri apa. Kat sini dah nampak sangat menipu. 
  • Penghidap kanser. Selalu sangat kanser dijadikan kambing hitam. Kanser tahap serius. Nanti dapat kanser yang betul-betul baru tau. Yelah, asyik doa kanser je. 
  • Murah hati nak derma. Mengarut. Derma kepada orang yang kita tak kenal? Yang derma macam kat surau, masjid, anak-anak yatim tu tak kira ok. Urmmm, 2 juta pounds pulak tu?? Woww! Hebat la dia nih. Giler banyak harta dia. Murah hati betul ni. Sampai sanggup bagi je emel kat siapa-siapa aje yang dia rasa 'bernasib baik'. 
  • Ah! Bosanlah emel ni. HAHAHA. Padahal dah tak nak ulas, sebab rasa macam rubbish. Biasa saya akan delete terus emel macam ni. Tapi tadi agak geram dengan permainan kata-kata kat dalam emel ni. Kalau perasan, ayat mereka ni semua lebih kurang aje. Nak derma, sakit serius nak mati, tak ada keluarga bla bla bla bla bla. #mukabosan
  • Yang penting, jangan terpedaya dengan janji dan kata-kata manis di alam maya ini. Banyak yang menipu oo.

Kesimpulan: BERHATI-HATILAH SELALU


Friday, March 8, 2013

Perjalanan Bermula di Sabah ++1

Akhirnya berjaya juga upload gambar dan sekarang dah mula menulis di sini. Dah lama rasanya menulis dan mengemaskini dengan nada tersangkut-sangkut kat blogger.com ni. Banyak sangat sebabnya. Bukan nak menceritakan sebab musabab di sini, tapi nak teruskan aje penaipan sementara masih ada masa lagi ni. Nanti dah petang, mula lah nak buat itu ini, lagi tertangguh-tangguh nak mengemaskini blog. 

Ok, tanggal 1 Februari 2013 yang lalu maka terpadamlah jua list Sabah daripada dreamlist kita. Kita suka giler ok. Sabah merupakan destinasi terakhir yang akhirnya berjaya jua dilengkapkan. Sekarang dah complete dah. Semua negeri kat Malaysia dah berjaya dijejaki. HAHAHA. Tahniah untuk diri sendiri dan terima kasih juga kepada mereka yang memberi peluang untuk diri ini. Ini semua sudah tertulis oleh Yang Maha Esa. Alhamdulillah. Syukur.

Masa bulan 12 atau 1 kot, masing-masing dah sibuk-sibuk pasal karnival tahunan. Ada yang kena pergi Sarawak, ada yang kena pergi Johor, Perak, Penang, KL macam-macam lah. Saya diberitahu untuk ke Sabah. APAAA??? SABAH? HAHAH. Capslock terus. Memang terus nak pergi lah. Tak ada seorang pun yang tahu negeri di bawah bayu ni, tak pernah saya jejaki lagi. Jadinya, dapat peluang macam ni. Memang teruja giler. Seronok.

Namun, macam biasalah kan. Pagi Jumaat tu, urmm lebih kurang jam 4/5 pagi kot. Saya mula berkemas simpan baju semua. HAHAHA. Saya memang tak kemas awal-awal la. Nak ke Sabah pada Jumaat 1 Februari 2013. Flight jam 9.20 pagi.

Sebab tak pernah ke Sabah. Jadi bawak stok makanan banyak-banyak. Padahal nak ke sana adalah dalam 3 4 hari je. 


Dah sampai ke KLIA lebih kurang 10.28 pagi. HEHEHE. Masa yang tepat ni tau. Kelihatan airport baru sedang dibina. Rasanya akan dibuka tahun ni juga. 


Cuci mata kat Sembonia. Tapi saya tak beli apa-apa pun. Betul-betul cuci pandangan. Dan ini pulak, saya terselak dihalaman errr tak ingat kat dalam satu pamplet. Oh, saya jatuh cinta dengan Ipad. Nak beliiiiiii!!! Ok, masukkan kat dalam wish lists. Tak tahu la bila akan tertunai impian di hati yang nampaknya semakin membukit dan tidak ada tanda-tanda akan menurun. Haishh!


Kami lepak-lepak dulu sebab flight untuk ke Sabah lebih kurang 1 jam lagi. Jadi bosan-bosan kami jelajah kedai ke kedai, lepas tu dah penat. Saya sambung perjuangan untuk menangkap gambar. Eh gambar pun boleh ditangkap yor :)


Beg besar yang dah lama tak digunakan. Ada kisah disebalik semua ini. Ada kisah yang sangat touching, menggeletek jiwa, mengharukan lantas mengeluarkan airmata kesedihan keharuan kekelakaran. Bersatu padu pada pagi Jumaat tu. HAHAHA. Sedih.


Saya suka akan view disebalik awan di atas awan ni. Berkali-kali naik babang pun, saya tetap jakun. HAHAHA. Rasa tak jemu untuk rakamkan awan putih dengan langit biru ni. Eh, dengan sayap besi yang gagah membelah angin angkasa.


Alhamdulillah, akhirnya saya sampai ke sini. Sabah yang pada bulan 2 yang lalu, ianya tenang aman damai. Namun pada bulan ini, yakni sebulan berlalu. Ianya bergoncang dengan pencerobohan. Ok, saya tak nak tulis pasal semua benda tu lagi. Nanti lah saya tulis eh. 


CAKKK!! Budak lelaki adalah dalam 2+ tahun kot. Time ni kami dah landing, dia asyik duk au cak au cak kat celah seat ni. Suka sangat. Gelak je. Saya buat muka, dia gelak. Dia intai lagi. Saya buat muka lagi. Dia gelak. HAHAHA. Saya rasa tentu dia seram tengok mimik muka terulung saya. Jangan mengigau sudah la budak ni. HAHAHA.


HAHAHA. Saya tergelak sebab ada sebabnya. Time ni saya dah selamat tiba di airport Kota Kinabalu. Sedangkan beberapa jam yang lalu saya kelam kabut. Kelam kabut cemas tahap tak ingat. Rasa Sabah dah say GOOD BYE AIDA!! ARGHHHH! Jangan! Masa saya duk sibuk packing barang-barang tu kan. Saya dah fikir apa barang yang saya tertinggal ke apa. Urmm, rasanya tak ada. Kiranya semua ok. Semuanya berjalan mengikut apa yang saya fikirkan. 

Jam 8 pagi dan lebih sikit lah. Saya turun ke kereta ambil barang. Naik rumah balik. Saya dah get ready untuk ke airport. Jadinya saya memanggil-manggil abang 2 saya. Namun tidak bersahut. Saya berubah menjadi nak marah. Saya ni kadang-kadang cepat juga naik marah. HEHEHE. Saya panggil lagi, eh dia tak jawab lagi. Saya dah start membebel. Bapaknda saya minta saya panggilkan adik 2 untuk datang ke rumah kami. Saya tak faham. Saya tak faham. 

Situasi pada jam 8.30 pagi - 8.50 pagi. Flight saya jam 9.20 pagi. WUarghhh!
Bapaknda: telefon Amir, mintak dia hantar kan. kalau Amir, dia dekat sikit. 
Saya: -saya tak faham. tapi saya membebel pasal abang 2 saya-. orang panggil pun tak dengar kee??
Bapaknda: dah pukul berapa nih?? -bapaknda saya gelisah-
Saya: -muka marah + saya gelisah juga sebab boarding pass dorang semuanya ada kat saya. 4 orang tau-

Sedang saya berdiri kat depan pintu. Saya ternampak sesuatu. HAAA?? Kereta abang 2 tak ada pun kat depan rumah. Saya macam baru tersedar. HAHAHA. Bayangkan masa dah suntuk. Yang ada kat rumah hanyalah bapaknda saya. Cepat-cepat saya telefon cousin saya untuk hantarkan ke airport. 

Saya: Naa, awak buat apa? nak mintak tolong hantar saya ke airport. Cepat, saya dah lambat giler ni. 
Sepupu: laaa, kenapa baru telefon?
Saya: Saya tak perasan abang 2 tak ada. Malam tadi dia keluar, rupanya dia tak balik tidur rumah mak mertua dia -saya dah rasa macam tak berpijak kat lantai. Masa pulak macam makin bergerak lajuuuu-
Sepupu: saya siap jap. Nanti saya sampai
Saya: OK

Tapi masa bukan menunggu kita, saya gelisah dan rasa macam membazir masa. Bapaknda saya masa tu dah bersiap nak ke pasar. Dia cakap kat saya.

Bapaknda: laa, ingatkan dah tahu abang 2 takde. Tu yang mintak telefon Amir
Saya: saya tak perasan, tu yang saya hairan. kenapa nak kena telefon Amir.

Saya telefon budak pejabat. Bagitahu kalau dah sampai airport, mintak staf kat kaunter tunggu saya. HAHAHA. Kemain lagi, mintak orang tunggukan kita. Sebab saya tahu, kaunter tu dah closed time saya sampai nanti. Memang saya tak sempat nak ke kaunter. Bertuah sangatlah orang nak tunggu kita. Tak ada maknanya, sebab salah sendiri.

Bila dah kalut. Memang ada lah yang jadi mangsa. HAHAHA. Spontan sebab dah gabra giler. Terbayang flight yang akan terbang meninggalkan saya. Lepas tu, semua orang dah pergi. Tinggal saya je. HAHAHA. Haru biru wey! 

Ayah dah siap hidupkan motorsikalnya. Terus saya.

Saya: hantar saya ke airport. Kita tunggu Naa kat tepi jalan. Dah lambat giler ni. Cepat.
Bapaknda: dengan motor???
Saya: Yaa, cepatlah. Dah lambat ni -serious saya memang buntu, gabra sebab dah hampir jam 9 pagi-

Time nak naik motor tu kan, boarding pass pulak terlepas dari tangan. Enjin motorsikal tiba-tiba mati. Sebab saya turun dengan beg besar macam tu. Bayangkan, saya dengan beg besar, ber-maxi dress. HAHAHA. Jiran kat sebelah rumah tanya. #beg besar memang saya sengaja ulang berulang kali

Jiran: nak pergi mana? 
Saya: nak gi Sabah.
Jiran: cuti ke?
Saya: tak pasal kerja ni.

Masa tu, saya kelam kabut ambil boarding pass letak dalam bakul motorsikal. Beg ada, tapi saya tak sumbat kat dalam. Haisshh! Lepas tu, HAHAHA. Terhoyong hayang bapaknda saya bawa motor. Saya memang kasihan giler kat ayah time tu. Tapi dah terdesak. HAHAHA. 

Dua-dua belah tangan saya pegang beg besar gedabak tu. Hnshhh! Bapaknda saya bukannya biasa bawa motorsikal dengan barang-barang besar. Biasanya dia pergi beli ikan, ayam, sayur-sayuran, surat khabar. Haaa, tu ajelah yang biasa dia bawa dengan motorsikal. Tiba-tiba ada penumpang yang besar dengan beg besar atas motorsikal dia. Mau tak goyang bawa motorsikal? 

Saya: dah habis gear ke nih? -sebab motor macam semput je. HAHAHA. Macam tak habis gear je-
Bapaknda: dah habis laju la ni. Tak boleh laju dah. Nak hantar sampai ke mana nih??
##HAHAHA. Gelak bila ingat kisah ni. kami bercakap dengan nada melaung, sebab melawan angin.
Saya: Sampai airport. Sejauh yang boleh
Bapaknda: topi tak pakai tu. -topi tu helmet ok!. Saya tak pakai helmet. HAHAHA-
Saya: tak pe, pergi je. dah lambat ni.

Akhirnya, saya dah tak tahan nak pegang beg besar gedabak yang macam nak lempar je kat atas jalan tu. Tangan saya dah semakin lemah. Lantas saya laung kat bapaknda saya, berhenti kat depan. Saya dah tak larat nak pegang beg ni. Berhenti jee lahhhh.

Kami berhenti di tepi jalan. Saya berdebar, bapaknda saya risau giler. Muka dia tak boleh nak sorok kalau dia risau. Sepupu telefon bertanyakan saya kat mana. Saya bagitahu tempat dan rupanya dia salah laluan. Dia sangka saya melalui jalan yang satu lagi, rupanya saya melalui jalan sekolah rendah. HUHUHU. Jadinya, lambat sikit la dia sampai. Tunggu punya tunggu, akhirnya sepupu sampai. Salam dengan bapaknda saya. Terus jalan ke airport. Sepupu memang dah bawa kereta lebih laju berbanding biasa. Eh biasa pun laju juga la. 

Saya kat sebelah duk menjawab soalan sepupu. Saya bercerita pasal bonceng motorsikal dengan bapaknda saya. Ketawa tak ingat. Dalam masa yang sama, saya rasa sedih. Sebab bapaknda saya tak de lesen. Macam mana ntah dia balik time tu.

Sampai kat airport, semua kawan-kawan dah ada. Kami orang terakhir kat kaunter. Saya berjalan laju-laju ke kaunter. Tunjukkan boarding pass. Lepas tu, tunggu pula barang yang kami wrapping kat kaunter sana. Saya dah lega time ni. HEHEHE. 

Saya: biasanya kaunter dah tutup kan? -soalan nak kena hempuk. HAHAHA-
Staf kaunter | Pakcik: yee, biasanya dah tutup. Tapi kawan awak bagitahu ada lagi yang tak sampai. Itu yang tak tutup lagi ni.
Saya: terima kasih banyak-banyak. Tadi ada masalah sikit. Itu yang lambat sikit ni.

Pakcik tu memang sangat membantu kami. Baik sungguh. Sesuai kerja kat front line. Lepas dah siap semuanya, beg pun dah selamat masuk kargo. Kami semua ke balai pelepasan.

Kat sana kan, semua orang dah bergerak ke flight. HAHAHA. Berlari lagi la saya. Bayangkan, terasa macam dalam filem. Lepas tu nampak pakcik yang kat kaunter tadi datang kat dalam balai pelepasan. Dia siap bagitahu agar kami cepat. Kebetulan pula, ada pak guard kat tepi tu. Sporting la juga. Dia nampak saya melambai tangan kat kawan satu pejabat. Jadinya, dia pulak yang tolong bagitau kawan-kawan dah pergi menghala ke arah pesawat. Tapi kesimpulannya, saya memang BERTERIMA KASIH kepada staff kaunter MAS, sebab melayan kami dengan baik. Terima kasih sangat-sangat. Memang sangat mencabar diri la. HAHAHA.

Tapi, gambar kat atas tu nampak macam semuanya ok kan?? Yaa, Alhamdulillah, Allah permudahkan semuanya. Semua debaran dan kerisauan hilang apabila dah ada dalam kapal terbang.

9.20++ pagi kami bertolak ke KLIA. Sekian, cerita panjang.


Beg baju memang besar, macam dah tak nak balik rumah. Macam nak pergi sebulan kat Sabah. Tapi benda kecil macam ni pun saya boleh tertinggal. MUEHEHEHE! Saya tertinggal semua ni kat atas meja kat rumah. Macam mana lah boleh tertinggal benda penting ni. Nak cepat kot. Ngeee! Nasib baik kawan satu pejabat tolong pergi belikan travel kit ni. Comel. Lain kali nak pergi mana-mana senang la. Sebab boleh angkut macam ni je. Siap ada moutwash lagi. Tapi plax ice ni pedas. Saya beli itu hari, konon ambil la yang besar. Bila dah guna sekali dua, ya ampun. Pedas bukan main. Terus saya tak pakai. Korang nak ke?? Ada ni haa, kalau nak boleh je saya kasi. Boleh saya beli yang lain. HEHEHE.

Ok, cukup untuk kali ni. Lain kali kita sambung lagi eh. Tak lama, kejap je. Esok lusa saya sambung, tapi tak janji. Nanti kalau mungkir janji, berdosa. InsyaAllah :)



Friday, March 1, 2013

II ~ Pulau Pinang

Assalamualaikum semua. Sebelum Asar tadi, bosan duk melangut tengok tv duk ralit tengok berita-berita kat dalam fb. Perihal pencerobohan di Lahad Datu. Setakat yang diberitakan sudah 3 orang yang meninggal. Takziah. Saya tiba-tiba terasa ingin menulis. RINDU GILERR nak menulis, nak menaip kat sini. Dah lama rasanya saya tinggalkan muka blogger ni. Rindu nak bercerita itu ini kat sini. Dah banyak benda yang saya tangguhkan untuk diceritakan di sini. Jadi, saya perlu laju-laju dan tangkas mengemaskini blog ini. HAHAHA. Sorry la, sebab tulisan saya terasa kaku. Mungkin faktor dah lama tak menulis kot. Mungkin.

Ok, lah kita teruskan penceritaan untuk episod terakhir di Pulau Pinang. Dua episod je. Kalau nak buat 3 episod, mahu makan tahun untuk saya langsaikan. HAHAHA. Tak mahulah ambil masa lama-lama. Sedangkan boleh kita bereskan dengan sekali petik jari aje. HEHEHE. Menipu la kalau sekali petik. 

Di lembaran lalu, saya akhirkan dengan gambar di atas Bukit Bendera. Memang gembira bila sampai kat atas. Udara nyaman, tenang. Susah la nak dijelaskan dengan kata-kata. Dengan kata-kata yang pendek, saya simpulkan BEST! 

Oleh kerana ini kali pertama ke sini, maka banyak gambar yang kami ambil. Mungkin tak semua gambar mampu saya kongsikan. Hanya yang berstatus umum saya lepaskan dia ke udara. Ngee!


Ini teropong warna warni yang mana kita perlu masukkan duit untuk meneropong ruang lingkup Penang. Pemandangan kat sini memang menarik. Tapi kami tak melabur walau sesen pun duit syiling kat teropong berwarna ni. Kami meneropong dengan mata kami sendiri. HEHEHE.


Bukit Bendera eh, dan bukannya Bukit Besar kat Kuala Terengganu.


Masa kami kat taman bunga. Ada permainan zaman dulu kala. Teng teng, ke apa namanya. Kami dulu panggilnya 'main gemng'. Macam mana tu eh nak sebut? Sebutlah korang sampai betul bunyi nahunya.


Banyak giler mankiki kat sini. Ini salah seekor yang bertuah. Kami rakamkan banyak gambar dia. Dia mula eksyen, kami malas ar nak layan. Ini masa dia tak eksyen sangat la. Belek air ribena. Mesti mankiki ni tak pernah minum air ni. Rasanya lah.


Mula memanjat tiang dan menunjukkan sikap patriotik kepada negara. Mungkin mankiki ni dah biasa dengan kamera. Jadi dia macam dah ready dah untuk posing. Kita tunggu klik kan aje kamera tu. 


Kami dah turun ke bawah. Memang turun ke bawah Aida [smile]. Seronok sebab kami dah siap set nak duduk kat dalam kereta kabel ni kat depan. Jadi saya dah standby beratur kat mana pintu depan kereta kabel tu akan berhenti. HAHAHA. Berebut dengan budak-budak. Tapi kami semua berjaya tau. Adik 3, adik 4 sepupu and adik ipar semua dapat duduk kat depan. Bapaknda, PakTeh Makteh ada kat belakang. Masih lagi satu kokpit dengan kami. Time ni kami rakamkan video, tapi tak boleh nak upload. Sebab suara saya agak kuat duk 'OOOoooOoo'. HAHAHA. Aku lah yang naik cable car. Sampai seronok tahap gaban.


Nampak tak stesen kat bawah tu?? Ayoo, di situlah tempat akan dituju. 

Dah selamat sampai kat bawah. Kami baliklah.


Dalam perjalanan ke homestay. Ternampak Penang Free School. Teringat kat buku sejarah masa sekolah menengah dulu. Dapat juga tengok sekolah yang famous ni di dalam buku teks.


Lama betul sekolah ni. Betul-betul bersejarah.

HARI KEDUA 

Hari Sabtu. Pagi-pagi kami bangun. Dah siap-siap semua nak ke airport. Lepas makan pagi. Terus kami ke sana. Bukanlah jauh sangat. Tapi elok pergi pagi-pagi, cepat pergi daftar cepat kami boleh balik. Esok dah nak kena masuk kerja dah.


Padang kawat dia kot. Luas la jugak. Time kami sampai, orang masih tak ramai lagi. Jadi kerusi masih banyak yang kosong. Pengambilan kali ni tak adalah ramai mana. Hampir 100 orang aje kot. Kalau tak silap lah. Kebanyakkannya adalah orang Terengganu. Ramai juga, lepas tu campur-campur negeri lain.


Ini tak tahu apasal gambar ni terjatuh kat sini. HAHAHA. Tak kuasa nak drag naik ke atas. Ini kawasan atas Bukit Bendera. Alah yang ada gambar teng teng tu lah. Teng teng ke ting ting?? Tak tahu, korang la yang lebih tahu. HEHEHE.


Adik antara mereka yang terawal sampai. Jadi melangut sat, lepas tu dia pergi sign hantar dokumen apa semua. 


Kebetulan hari tu hujan. Tengah taklimat diberikan, hujan turun. Kami dah selamat berlindung kat bawah bangunan sebelah sini. Kat bawah khemah yang disediakan itu agak tempias dengan air hujan. 


Dah siap taklimat, siap makan semua. Kami dah nak bertolak balik. Sempat beli jeruk Pak Ali. Memang sedap giler. Sebab tak banyak sangat apa eh orang cakap tu. Urrmmm. Tak dapat recall. Makan jeruk ni, tak adalah sampai terbatuk-batuk. Sebab dia rendam dengan madu dan air gula je kot. HAHAHA. Main cakap je, entah entah fakta silap. Korang cari la sendiri fakta tentang jeruk ni. Tapi serious sedap. Makan satu plastik pun tak rasa apa-apa.


Akulah yang bergelar pelatih. Maaf. Gambar muka dia tak saya paparkan. Bertuah la adik saya nak tersengih depan kamera. Selalunya, buat muka berkerut tanda 'jangan ar amik gambar aku'. HAHAHA. Macam bagus je. Betul, budak laki bila dah besar lain macam sikit perangai. Padahal dulu kan, kalau kita tanya 'sayang aku tak??'. Dia jawab 'sayang arrr'. Rindu giler time kami kecil-kecil dulu. Rindu sebab dah lama dia tak selongkar beg [dari dia sekolah rendah sampailah dia besar tau, masih selongkar atau tanya 'ada makanan tak?'] atau ambil makanan yang kita gantung kat tiang rumah. HAHAHA.  Ambil air kotak kita kat dalam fridge. Kalau kita tanya 'bakpe ambil air aku'. Dia jawab 'aku jumpa dalam peti'. GRRR! Lancar perang. Tapi kami berbaik semula. Hurmmm!


Penang bridge yang akan kami lalui. Hujan masih turun. Walaupun sekejap tapi sangat menyeronokkan.


Keadaan jalan kat jambatan.


Kami lalui jalan Grik - Jeli. Saya suka jalan ni sebab udara dia nyaman.


Tapi tak banyak sangat kenderaan yang lalu kat sini. Mungkin kebetulan tak banyak kenderaan kot time ni.

Apapun kami selamat sampai ke Terengganu dengan selamat. Alhamdulillah.

**********

Cerita ini cerita bulan 9 yang lalu. Sekarang dah bulan 3. Langsung kami tak jumpa atau bercakap dengan adik 4. Dia memang macam tu. Sepucuk surat pun tak dihantar. Baru-baru ini, abang 1 telefon bertanyakan bila tarikh sebenar adik 4 habis latihan. Sungguh kami tak pasti. Mulanya kami ingat bulan 1 dia akan habis. Tup-tup habis bulan 3 rupanya. Telefon memang dia tak boleh pegang. Jadinya, adik 3 yang tolong simpankan handphone dia.

Sempat telefon adik 3.

Me: adik kita dah hilang
Adik 3: hahaha. hilang kena hantar kat aiport bangladesh?
Me: aku try telefon nombor dia. tapi tak ada dalam service
Adik 3: handphone dia ada dengan aku. urmmm, dah tamat tempoh la tu.
Me: laa, kekgi kena marah di ye. mu tak top up kee??
Adik 3: aku top up tapi dah lama tak top up 
Me: kekgi ye marah
Adik 3: dakpe, ye beli nombor lain la kekgi

See, orang laki memang senang je fikiran dia. Dah tamat beli nombor baru. Tak fikir, orang tu sayang giler kat nombor tu. Payah nak berhubung dengan kawan-kawan dia nanti ke apa. Tak pelah, malas nak fikir lebih-lebih. Beli nombor baru la nanti. Beli nombor baru.