Monday, March 24, 2014

Confident Terlajak

Setiap hari, saya akan mendapat panggilan dari semua orang. Ecewah. Nak cakap, masa kat pejabat, saya akan menerima panggilan masuk dari orang yang saya kenal dan ada juga yang tak berapa saya kenal. Semuanya atas urusan kerja.

Nak dijadikan cerita. Saya adakala sukar untuk mengecam suara mereka yang membuat panggilan walaupun dah beberapa kali kami berurusan.

Cerita 1:
Berlaku pagi tadi. Mula-mula dapat panggilan daripada Encik M.

Encik M : aida, ada tak perubahan untuk bla bla bla?
Saya : jap ya, saya semak.. eh macam lain je.
Encik M : ok, nanti saya tanya Fiza macam mana.
Saya. : ok, kalau ada apa-apa bagitau eh.

Selang beberapa lama. Telefon berdering.

F : hai aida, F ni. Lama tak kita tak berurusan kan?
Saya : a'aa.. tu la lama sungguh kan? [tapi dalam hati, eh bukan ke kita baru je bercakap?]
F : ada tak perubahan untuk ini itu bla bla..
Saya : eh sekejap ya, nak semak.  [kenapa suara F macam lain je nih eh?]

Kami duk bla bla bla.. Bila sekian lama, barulah recognize suara siapa. Rupanya ini suara F bukan suara P. Masa dia kenalkan diri sebagai F, otak saya fikirkan si P. Patutlah nada dia lain benor dengan si P.

Cerita 2 :
A : Hello, saya ni XDDF [bukan nama sebenar]. saya nak tanya pasal bla bla bla..
Saya : ya, ada masalah apa ya tentang perkara tu? [dengan penuh skema menjawab]
A : saya nak tahu kenapa benda ni dibuat bla bla bla..
Saya : urmm, saya kena semak dulu kalau macam tu [masih fikirkan pasal 'haaiii masalah lagi']
A : WOIIII, aku ni. HAHAHA. mung dok cam ke aku?
Saya : CEHHH! mung ke? aku duk fikirlah masalah apa pulak ni. malas dah aku nak layan mung.
A : LOL! lain kali aku bagitau nama aku terus eh. mung dok cam ke suara aku?
Saya : mana aku cam. kalau aku cam, aku takkan skema bagai dengan mung. LOL!
A + Saya : bla bla bla

Cerita 3:
Dr. S : saya ni Dr. S..saya nak tanya pasal perkara ni.
Saya : oo Dr. Ok, eh tadi saya dah selesaikan dan bagitahu kat Encik Y pasal benda tu.
Dr. S : eh saya baru nak bagitahu ni.
Saya : errr.. ini bukan Dr. S ke? 
Dr. S : oo itu Dr. S kat Pusat Pengajian XXX, saya Pusat Pengajian YYY
Saya : oo eh, pasal apa ya Dr. [eeeeeee, wake up aida!! sambil sengih-sengih. nasib Dr. S tak nampak. HARU]

Kalau suara yang macam nada baik-baik, lemah lembut tu, saya akan mudah cam sebab tak ramai yang jenis macam tu. Kalau suara yang bernada biasa yang common tu, sukar saya nak cam.

Ini sikit je tau saya cerita, adalah beberapa lagi kejadian tapi kan panjang pulak.

Nak balik dah ni. 




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.