Saturday, March 1, 2014

Negeri Lain Mungkin Tak Boleh Lawan

Wah tajuk macam nak ajak gaduh je. Ok, sekarang hari cuti. Jadi memang ada masa nak menulis. Walaupun laptop ni dah tak ada nak akses internet macam dulu [guna broadband], tapi sekarang saya connect dengan wifi. Dan ketahuilah, bahawasanya menulis di pejabat adalah seumpama sedang mencuri. Tidak bebas, tersangkut-sangkut, dan biasanya memang saya akan pause sehingga berkali-kali untuk menghasilkan satu entry. Kebanyakkan entry sebelum ini adalah ditulis di pejabat selepas mengharungi onak duri. Adakah ayat ini agak keterlaluan? LOL!

Banyak cerita nak diceritakan. Tapi saya memang tak nak serabut kepala memikirkan ini tak tulis lagi kat MPS. Ini pun sama, eh ini sudah terlepas. Malas nak fikir, biarlah masa yang menentukan. Biarlah kerajinan dan ketekunan yang menentukan akan buah hasil untuk sesuatu entry tu. Dan sebolehnya diari maya ini perlu hidup mengikut sejarah. Sejarah sangat penting. 2014 membuka mata saya tentang sejarah yang tidak boleh dipandang enteng. Kenalilah sejarah, anda akan jatuh cinta. Sungguh. Saya sedang anda bagaimana pula? Eh, ini sudah agak berpalu palu penulisannya.

Bulan lepas, Kakak 3 ada balik kampung. Macam biasa, tekak selalu meminta nak makan Ikan celup tepung [ICT], sotong celup tepung dan macam-macam. Bukan tekak saya tapi tekak Kakak 3. Biasalah bila tinggal di luar Terengganu. Mana nak dapat ini semua. Kat luar tak ada pantai dan Ikan celup tepung datang satu pakej macam ni. Tak ada kan? [ini soalan ya, bukannya apa-apa].

Kebetulan saya dan sepupu keluar membawa 2 orang anak buah, manakala si Kakak 3 sudah keluar dengan suaminya ke ICT.

Kami plan nak jumpa di warung yang agak terkenal di Batu Rakit. Namun, bila kami sampai. Orang sangat penuh. Penuh sampai kena beratur. Penuh macam 'eh dorang ni tak makan lagi ke kat rumah?' 'macam dapat duit BRIM pun ada, aku pun sama semangat oo'. HAHA.

Saya tidak suka akan keadaan itu. Kami mencari kelibat Kakak 3 dan suaminya. Namun hampa, sebab tiada kelihatan kelibatnya disitu. Bila kami telefon dia, rupanya dia dah bergerak pergi ke bus station sebab nak hantarkan abang ipar balik ke Kuantan. Kakak 3 akan balik KL esok hari. Jadi mereka tak balik sama. Sebab abang ipar kerja kat Kuantan. Lalu kami buat keputusan tinggalkan warung tu, walaupun harga kat warung tu memang BEST! Murah dan berbaloi. Korang digalakkan pergi kat situ. Sangat puas hati. Ini merupakan warung kesukaan Abang 1. Kalau dia balik kampung memang 'wajib' datang sini. 

Tapi tak mengapalah, biarlah orang luar berebut-rebut kat warung tu, Kita kasi mereka chance. Chan mali chan. Kami bergerak mencari tempat lain. Biasalah, kami orang Terengganu ada lagi port lain yang bolehlah dari tak ada kan. 

Sampai kat pantai airport kami cari parking dan terus ke kedai ABC. Bajet kat sinilah ABC yang paling best tapi tak sebest kat Seksyen 2, Shah Alam. ABC coklat. Warghhh!! Sedap. Tapi ok lah kan, bersyukur dengan apa adanya.


Kami order sotong celup tepung, ikan celup tepung dan keropok goreng. Kat sini kan, warung dia agak mahal sikit la, tak boleh nak pilih sotong mana yang kita nak. Sebab dorang dah letak dalam pinggan siap-siap. Kalau warung yang saya cakap penuh tu kan, haa kat situ memang BEST. Boleh pilih sotong sendiri. Nak kecil atau besar. Harga dahlah murah.


Anak buah Sasha dan Fiya berkongsi ABC. Si Fiya demam sebab itu kami tak tahu nak kasi dia air apa. Eh, apasal eh tak terfikir nak suruh dia request nak order air apa? Eh, ke dah kasi chance tapi dia tak nak eh?? Ah, tinggalkan soalan yang tiba-tiba ini.



Banyak gambar candid mereka berdua yang saya ambil. Si Sasha pesan, Fiya demam so tak boleh lah nak minum ABC banyak-banyak. Sikit-sikit ok lah. 

Selepas dah kenyang, kami bergerak ke pakej seterusnya. Masa ni, sepupu saya tak nak ikut. Dia nak duduk kat kereta sahaja. Jadi, saya bertiga pun bergerak ke tempat yang lagi best. Kat luar Terengganu tak ada pantai macam ni. Pantai tu ada, tapi tak akan sama dengan Terengganu. Sebab kat sini kami panggil Pantai Airport. HEHEHE. Kat tempat lain, tentu nama lain. Itu sebab tak sama. Ha, nak juga tulis details.



Anak buah kutip kerang, siput kasut makcik dia yang jadi mangsa. Sebab kami tak bawa plastik nak letak semua kerang yang kami cari ni. 


Kat sini pemandangan dia agak bersih. Kalau pandang kat sebelah kiri, err tak akan nampak dalam gambar. Banyak plastik kosong yang dibawa ombak. Sedikit sebanyak mencacatkan pemandangan. Kat sini juga, ramai keluarga membawa anak-anak mereka layan suasana pantai.



Saya suka gambar ni. Dah tentu saya ambil sendiri. Tapi boleh ke eh suka kat gambar sendiri? Macam sendiri ambil, sendiri cakap cantik, sendiri macam perasan? Adakah ini perlakuan yang aneh? Atau ianya adalah biasa. Biasa juga kepada mereka yang lain? Cakaplah biasa, tak ada lah saya rasa macam perasan sangat. HAHAHA.


Sasha gigih mencari kerang siput semuanya. Nak bawa balik katanya.


Makcik melayan anak buah mencari kerang. Dari tadi saya duk tulis kerang, tapi tahukah kalian bahawa hati saya berkata-kata 'betul ke aku tulis kerang nih? tambah siput lah supaya nampak macam tak janggal. HAHAHA'. Kelihatan dalam gambar, sangat ramai mereka yang lain datang ke pantai. Faktor cuti adalah satu sebab pertambahan orang yang berkunjung dan datang ke sini.


L-I-K-E

Rasa macam tenang bilamana melihat kerang ini semua. Semoga kamu semua juga suka dengan pemandangan ini. Saya berharap begitulah :)


Kami kat pantai ini sekejap sahaja, adalah dalam 15 minit macam tu. Salah satu sebabnya, kasihan kat sepupu yang tunggu kat kereta. Selepas mencari kerang, bergambar-gambar kami terus pulang dengan kenangan.

Kenapa entah terasa nak gelak dengan ayat sendiri. Tapi betullah dengan kenangan, sebab ianya diabadikan dalam sejarah diri dan juga dibuktikan dengan potret yang kami rakamkan.

Sekian dulu, lain kali kita ketemu lagi. InsyaAllah.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.