Saturday, March 22, 2014

Perkembangan Afiq

Dari kecil sampai dia besar, dia membesar di depan mata saya. Macam pernah saya tulis sebelum ini, Afiq merupakan anak saudara yang mana satu-satunya membesar di dalam lingkungan mata saya. Dan sekarang dia sudah membesar dengan jayanya.

Bulan Mei ini, akan genap umurnya 3 tahun. Dan pada hari Khamis baru-baru ini, 20 Mac 2014. Afiq dah pun dapat adik baru. Alhamdulillah.



Setakat ini, Afiq masih belum melihat dengan mata dia sendiri secara real wajah adik perempuan dia. Kanak-kanak tak dibenarkan masuk ke dalam wad, jadi Afiq hanya duduk kat luar ajelah. Kesian Afiq.

Jom kita tengok apa progress selama Afiq 3 tahun di dunia.

Percakapan
Sangat petah berkata-kata. Kalau kita luangkan masa dengan dia, dia akan bercakap dan bercakap. Adakala kalau mood dia malas, dia tak akan menjawab apa yang kita tanya. Pelat? Tak berapa pelat sangat. Percakapan dia biasanya jelas dan kita masih boleh memahaminya. Kosa kata dah banyak untuk umur 3 tahun. Namun ada lah juga terselit ayat-ayat negatif seperti 'akmo kawan ngan mung'. Sepatutnya ayat yang betul 'akmo kawan ngan cuda'. Haishhh!

Kepetahan dia membuatkan anak jiran pesan kat mak dia kan 'mama, mama belilah ubat untuk adik. biar dia pandai bercakap macam Afiq'.

Perangai
Sangat menyenangkan namun adakala menggeramkan perasaan. Nak-nak jikalau dia menangis dan mengamuk. Mengamuk tu lebih kepada menangis di tahap melampau. Kadang-kadang akan dibuangnya barang-barang yang boleh dibuang. Err maksud saya, Afiq akan membaling barang semasa menangis. Kami tak ajar namun pergaulan dengan kanak-kanak lain yang memberi kesan negatif sebegini. Sememangnya satu perkara yang AMAT TIDAK DISUKAI oleh saya.

Sifat Tanggungjawab
Kalau dia buat salah, adalah rasa takut tu. Tak adalah lepas buat salah terasa happy gilos. Tak ada, muka akan takut-takut, kalau terlebih takut akan menangis. 

Pemakanan
Semua makanan dia makan. Dan sememangnya saya tidak menggemari kanak-kanak seusia dia sudah didedahkan dengan makanan segera yang sememangnya tidak mempunyai khasiat. Sedap namun ianya kosong. Dan sememangnya saya selalu memaklumkan kepada dia bahawa 'ni dok molek untuk Afiq'. Samada dia faham atau tidak, saya tak peduli. Janji saya sampaikan apa yang saya rasa.

Hobi
Masih suka akan bola. Menendang dengan kuat dan kuat. Menyanyi juga. Kalau dah start menyanyi, mulalah menyerabutkan kita. HAHAHA. Sampai terpaksa 'Afiq jadilah nyanyi tu' maksudnya 'sudah-sudahlah Afiq menyanyi'.

Kelebihan
Saya tahu Afiq pandai. Selalu saya perkatakan kepada dia yang Afiq pandai. Ayat biasa dia 'macam hebat kan?' Saya harap bila dah besar janganlah dia cakap kat diri dia macam ni pada orang lain. Takut orang menyampah. HEHE. Kalau nak tahu, kebanyakkan selawat di tv Oasis dia boleh ikuti dengan baik. Dia cepat tangkap dan mengingati dengan baik apa yang dia buat. Dan kalau korang nak tahu, Afiq dah lama boleh membaca surah Al-Fatihah dan juga surah Al-Ikhlas. Saya sendiri terkejut sebenarnya. Sempat saya rakamkan semua yang dia tahu baca. Sebabnya, bukan senang nak record. Kena ikut mood dia.

Kematangan
Kadang-kadang matang, kadang-kadang tak. Apalah sangat budak 3 tahun kan. Namun baru-baru ini kan, masa Khamis tu. Saya bawa Afiq ke pejabat sebab kat rumah tak ada orang. Ada kawan pejabat tanya umur Afiq berapa tahun? Saya cakap lah nak masuk 3 tahun. Dia cakap nampak matang lah si Afiq ni. 

Pembelajaran
Tiada apa yang boleh ditulis. Setakat dia menulis di atas kertas, buat bulat-bulat. Tunjuk kat saya 'ini fish tuda'. Ok lah dari tak ada apa-apa langsung. At least dia dah tahu cara guna pensil. Itu yang penting.

Ok lah, nanti saya sambung semula untuk entry lain. Sekarang kena bersiap untuk ke hospital. Ummi Afiq belum dapat discharge lagi. Baby so far, tak ada masalah namun si Ummi Afiq ada sedikit masalah. Bukanlah masalah sangat, namun perlukan sedikit lagi pemerhatian oleh doktor tentang jantung dia. Kata doktor macam ada masalah sikit, ada bocor macam tu la. Tak besar, sebesar lubang jarum je. Yang lain-lain dia ok.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.