Thursday, July 17, 2014

Random : Status

Plan nak tulis macam-macam, namun disebabkan akses internet amatlah terhad. Maka saya tulis panjang-panjang sikit kat status fb. Yaa, macam kita tahu. Status yang panjang di fb bukanlah sesuatu yang baik untuk ditonton walaupun itu fb kita. Tempat yang sesuai ialah blogger.com. Ha, kat sini taiplah beratus-ratus ayat pun. Tak ada orang nak marah kalau itu cerita awak. Orang nak baca, dia stay kalau tak nak baca dia just X. Easy payment!

Dah lama ni rasa tak main letak-letak gambar banyak-banyak. Maka inilah dia hasil status di fb:

I


Hikayat Tidak Bertajuk

Saya dah lama plan nak keluar nak hantar toto ke kedai dobi. Lepas sehari ke sehari, namun tak menjadi. Sebabnya, rasa malas nak naik ke atas. Sebab tempat kerja kat bawah sikit. Jadinya, semalam saya keluar pejabat nak pergi dobi hantar toto sat. Bawa ic, bawa lesen, bawa hp. Malas pulok rasa nok bawa purse. Masa dalam kete, plan ditukar 1. Isi minyak 2. Gi dobi

Sebabnya lampu dah memang kelip kelip. Minyak takdok. Jadi nak isi minyak ar dulu sebab stesen minyak dekat je dengan kedai dobi. Takut mapuh kat jalan je. Saya jenis tak pandai nak bajet minyak ni boleh jalan berapa km sekian-sekian.

Sampai kat stesen minyak. Adik tu mari kat kereta. Bajet nok isi spuloh iyal je sebab bukan shell ekpom. Pastu, eh! Eh ya eh! Baru sedor dok bawa duit, nok bayar dengan nape mung?

Kataku 'dik dok jadi nok isi. Beg duit dok bawa. Heheh'
Balasnya 'haha.. Oo dakpe dakpe..'

Dok rajin lagi jadi gini sejak paka kete. Konar balik gi kedai dobi.. Itu lah yang jadi bila plan lain, namun yang saya buat lain. 

#yang italic tu status asal, yang tulisan biasa tu yang saya tambah



II



Sabtu lepas, saya keluar untuk ke kedai perabot. Bukan nak beli perabot pun. Tapi nak beli benda lain. Namun benda yang nak dibeli tu tak ada. Jadinya, saya ke kedai ala-ala supermarket. Kat sana, saya beli beberapa jenis barang. Yang saya perasan masa tengah memilih sampul duit raya. Jarang doh kat kedai jual kad raya. Yang ada hanyalah sampul duit raya. Tak mustahil generasi akan datang tak kenal doh kad raya gane. 

Hakikat sekarang, kad raya dah jarang muncul di kedai-kedai. Dah tak meriah macam dulu-dulu. Kalau dulu, bila nak raya memang akan dapat dan dapat kad raya. Suka sangat oi. Namun sekarang, ianya hanyalah tinggal kenangan. Bertambah syahdu, semua kad raya yang pernah saya terima saya tak simpan terutamanya kad masa zaman belajar dulu-dulu. Sekarang ada pun tak banyak sangat. Jadinya, memang tak ada memori kad masa zaman muda mudi secara fizikalnya, yang ada hanyalah kenangan di hati. Ecewah.

#yang italic tu status asal, yang tulisan biasa tu yang saya tambah




III



Dulu.. Saya merupakan peminat mcd. Saban bulan saya akan ke mcd. Adakala hampir tiap tiap minggu. Dan menjadi 1 situasi biasa kalau tekak terasa nak makan mcd sangat sangat. Saya start kereta malam malam buta pergi tapau mcd.



Namun itu dulu. Sekarang saya dah lama boikot mcd. Dah lama sampaikan saya dok ingat doh. Siapa gok yang dok terliur gcb, prosperity, bigmac, bubur ayam bla bla.. Siap promo harga muroh beberapa tahun kebelakangan ni. Tapi yang pasti, saya cuba ubah selera selepas mengetahui mcd ada memberi sumbangan kepada israel laknatullah. Info ini saya dapat ketika menonton rancangan tv alhijrah. [korang juga boleh buka laman web inminds.com .. harap tak silap eja]. Saya masih lagi cuba ubah selera sebab nestle pun sama juga. Urgh!

Isunya di sini. Kita mungkin tak mampu nak menyumbang yang besar besar, namun atas dasar kemanusiaan. Kita boleh buat sesuatu.

Sekian.

Ini bukan cerita nasir tapi ini cerita aida.


IV

Dulu saya tak pernah ambil pusing pasal dia, sekarang suka sangat ikuti penghijrahan dia.

SUBHANALLAH. MEMANG CANTIK SANGAT DAN SANGAT. Macam lukisan je kan?



Hidayah itu milik Allah..

Always a Traveller.
Setiap Sabtu dan Ahad 630pm. Channel 106/mayaHD dan 1 lagi dok sure.

Oh ya.. Layan promo dalam youtube, lagi cantik nampak landskap NZ.

#mizznina #subhanallahnzmemanglawa


V



Bridged Izzudin Al Qassam

#biiznillah

- selama ni tak pernah ambil tahu pasal ketenteraan di Gaza, Palestine. Bila dah tahu sikit-sikit, Ya Allah. Kagum sangat. Bukan senang nak masuk team Al-Qassam ni. 


VI


Dulu kalau gambar/video ngeri memang tak boleh nak tengok. Namun pada beberapa tahun lepas semasa Gaza diserang. Allahuakbar, dengan izin Allah saya diberi kekuatan, dah berani sikit tengok gambar-gambar ngeri.

Bayangkan ini anak kita, anak-anak buah kita, anak jiran kita, anak kawan kita waima anak orang yang kita tak kenal sekalipun.. Allahuakbar.

Teruskan berdoa semoga Allah memberi kekuatan kepada penduduk Gaza dan kepada semua umat Islam yang ditindas.


VII

Senantiasalah berdoa untuk mak ayah kita. Tak kira samada mereka masih hidup ataupun sudah kembali ke rahmatullah..semoga doa kita diterima.. Amin
Berdoalah utk arwah ayah dan ibu kita, disaat kita terlalu jarang menziarahi kubur kubur mereka, demikianlah pula nanti jika kita meninggal, agaknya amalan sama juga akan dilakukan oleh anak anak kita nanti.. kubur itu antara taman2 kepada syurga atau diantara jurang kepada gaung-gaung neraka..
#copypaste 


VIII

"setiap orang ada cara tersendiri untuk berekspresi..

Buat generasi hari ini, lakukanlah apa sahaja yang berperanan.

Pilihlah tindakan yang benar-benar membantu yang panjang manfaatnya. Yang sesuai menjadi legasi.

Catatan kita di fb, twitter, instagram adalah untuk menjustifikasi peranan kita sebagai seorang muslim dan manusia.

Ia BUKAN pertandingan siapa lebih hebat memberi komen dan berkongsi maklumat"

http://saifulislam.com/2014/07/dunia-islam-daripada-jendela-nasyid-1990an/









IX

Usaha memboikot beberapa produk Yahudi mungkin dipandang remeh sesetengah pihak namun saya mengambil iktibar kisah di bwh :-
  Semasa Nabi Ibrahim dibakar oleh kaumnya, ada seekor burung kecil comel yang menonton peristiwa itu, lalu terus terbang berulang-alik mencari air. Burung kecil itu menyedut dan mengisi air di dalam paruhnya lalu dilepaskannya ke atas unggun api yang membakar Nabi Ibrahim a.s. Itulah yang dilakukannya berulang-ulang kali, sehinggalah Nabi Ibrahim a.s. dikeluarkan daripada api.
 Perbuatan burung kecil itu diperhatikan oleh makhluk Allah yang lain, lantas bertanya kepada burung kecil itu, "Mengapakah kamu bersusah-payah berulang-alik mengambil air, sedangkan kamu tahu api besar yang membakar Nabi Ibrahim takkan terpadam dengan sedikit air yang kamu siramkan itu?"
 Lalu dijawab oleh burung kecil, "Walaupun aku tahu aku tidak berupaya memadam api tersebut, namun aku mesti berusaha untuk menegakkan kebenaran atas kemampuan yang terdaya oleh diriku sendiri, Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak! Aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, kelak di hadapan Allah aku tidak akan dipertanggung-jawapkan kerana aku telah berusaha melakukan sesuatu apabila melihat kezaliman!"
 ** Jika tidak mampu memberi utk tabung palestine berusahalah utk berhenti menyumbang dana zionis
          #copypaste 



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.