Saturday, September 27, 2014

Designkan Diri Anda


Dulu
Saya tiada posisi yang tepat dalam memandu diri. Tengok orang pakai macam tu. Eh cantiknya dia, cantiknya baju dia. Lantas berasa rendah diri yang teramat.

Saya tiada keyakinan yang betul-betul pasti ketika itu. Selalu sangat bilamana dah siap siap nak ke sesuatu tempat. Bajet diri dah ok. Tapi bila tengok balik gambar lama. Ya Allah teruknya.

Persoalannya. Sampai bila harus mengecam diri sendiri?

Sekarang
Saya sendiri tiada waktu yang tepat bila ianya berlaku. Mungkin semasa saya melangkah ke alam kerjaya kot. Atau lebih tepat, mungkin berlaku semasa berada di alam kerjaya. Bezakan antara melangkah dan berada.

Ianya tidak dirancang, ianya berlaku secara natural sehinggakan ada mata mata yang memerhatinya. Haha.

Ok ok. Jangan fikir terlalu dalam. Hal ini tiadalah dalam sangat pun sebenarnya. Cuma saya pasti semua orang pernah melalui saat diri tiada identiti. Zaman mencari cari satu identiti.

1. Saya hanya memakai selipar jepun biasa sahaja ketika pergi ke lawatan IPTA terpilih. Apabila ada acara formal saya akan memakai kasut yang bersesuaian. Dan terdengar suara rakan 'aida selamba je pakai selipar jepun'. Haha. Oh begitu eh. Sedangkan bagi saya itu yang saya selesa.

2. Saya tiada peraturan dalam memilih warna untuk berpakaian. Maksud saya, saya tidaklah rigid sangat baju pink tudung pink, kasut dan handbag pun kena pink. Saya main taram sahaja. Ketika di pejabat, satu hari. 'Eh, kenapa baju biru tudung pink?' haha. Saya sebetulnya tidak menyedari pertanyaan beliau pada kali pertama. Selepas diajukan kali kedua baru saya tersedar. Terkesima sekejap kerana bagi saya itu biasa. Haha. Lantas seorang kawan menjawab 'ok ar tu, nanti dia pun nak jadi macam saya'. Haha.

3. Saya memakai tudung mengikut kehendak dan ikut suka hati saya. Pada satu hari, saya hanya memintal tudung bawal saya. Ada suara menegur 'dah habis fesyen dah ke ni?'. Haha. Nak tahu, selepas beberapa ketika. Eh ada yang telah  mengikut jejak langkahku ooo. Lagu KRU. LOL!

Kesimpulannya. Jangan takut untuk melakukan apa saja yang kamu suka. Namun yang penting. Jangan sampai terkeluar dari batasan agama kita. Kalau benda tu tak salah. Designkan diri anda sebetulnya. Mungkin ini hanyalah secebis coretan dari saya. Sebab saya bukanlah nak melambung diri. Bajet bagus. Tidak. Kalau setakat pakai baju kurung biasa tudung harga RM5 sehelai. Apa yang nak dibanggakan sangat. Yang ingin ditekankan di sini. Carilah identiti kita sendiri. Mencari panduan berpakaian tak salah. Namun yang salah sekiranya kita dah sampai tahap tersasar di landasan pencarian.

Orang jual jubah mahal kita beli. Orang jual tudung mahal kita beli. Sedangkan semua tu boleh kita dapat dengan harga yang murah. Siapa dia? Itulah saya. Haha. Cuma jubah tu tak sempat saya beli. Sebab saya fikir dan fikir dulu. Tudung mahal tu sebetulnya tak adalah mahal sangat. Namun oleh sebab ianya berkualiti agak rendah sedikit lalu akan terasa sedikit mahal. Saya disindir 'kalau saya jadi awak, saya tak beli. Mahal. Padahal biasa je tudung ni. Haha'.

Memang betul pun sindiran tu.

Eh. Jom designkan diri kita ke arah yang lebih baik. Saya pun masih banyak yang perlu dibaiki. Banyak sangat.

Design diri kan universal. Bukan setakat berpakaian. Tapi perangai, penjagaan masa [yang ni saya haru biru], rumah dan macam macam lagi skopnya. Jadi tepuk hati tanya diri. Nak design yang macam mana?




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.