Wednesday, October 29, 2014

Afiq


1. Afiq nok gi mana tu?
Dok gi mana mana eh.




2. Afiq wak nape tu?
Dok wak nape nape eh.



3. Masa kami nak makan. Tanya dia: Afiq dok baca lagi Bismillah.. Lalu dia pun Bismillahirrahmanirrahim.. Alhamdulillahirabbilalamin.. [baca surah Al Fatihah sampai habis]



4. Cuda bagi dok gi kannan [makanan] ke ikan?
Dok..
Afiq bagi eh..
Ok




5. Afiq hebak kan?
Hebak ar.
Suka sangat guna ayat hebat kalau buat sesuatu.



6. Masa tu dah lewat petang. Walid dia baring kat depan ruang rumah. Walid walid .. Jangan tidur ngata..


Saya yang tukang dengar : hahaha
Walid walid..bangun lah walid. Malam dah ni. Orang malam malam gi mejid.

Walid walid..bangun ar walid..dok baik tidur maghrib.


7. Humairaaaa..humaira sayang.. [sambil buat cak cak]. Bakpe nangis ni sayang sayang. Abang Afiq ada nih.


8. Balik kapong.. Oo balik kapong.. Lagu yang patjuta kali dia pasang kat tab and no wonder Afiq dah boleh ikut lirik dia sedikit sebanyak.


9. Hari tu dia jatuh kat tangga sebab nak simpan raket badminton. Gigi dan bibir luka. Dan sekarang gigi dia macam dah rosak. Akar dah rosak barangkali.

Saya usik dia. Kekgi gigi Afiq cuda tukor dengan gigi tokki eh. Dengan nada marah dia, dok uleh, ekgi walid maroh. Walid rotan cuda ekgi.

Hahaha!



10. Afiq kecik lagi. Afiq tak pandai.
Terus dia berdiri. Tengok eh. Afiq becor doh. Afiq pandai.



11. Saya balik dari Kemaman. Dan satu benda baru Afiq dah pandai. WOW! Diusia dia 3 tahun 5 bulan lebih dia dah pandai naik basikal. Kalau setakat ada 2 roda kiri kanan saya tak hairan sangat. Ini dia betul betul dah pandai berbasikal. Dah pandai menunggang dengan jayanya disamping budak budak lain yang dah berumur 6 tahun. Hebak Afiq.

Kebetulan anak buah Muhammad 4 tahun 6 bulan datang kat rumah. Kakak kakak dia pun cakap 'pandai Afiq. Muhammad dok reti lagi naik basikal gitu'. Muhammad perhati je kat Afiq. Saya tanya Muhammad. 'Muhammad pandai dok?' Dia jawab 'dok' sambil mata tak lepas pandang Afiq.


12. Saya layan video Afiq main bola kat padang. Bila saya pandai post kat sini, saya tunjuk. Budak kecil yang matang lagi lasak. Selalu saya tengok dia dan 'budak ni kalau asuh betul betul. InsyaAllah menjadi. Lasak betul betul anak kampung'. Petah jangan cakaplah. Mengaji pandai itupun dah lama sangat dia tak mengaji dan baca apa yang patut.


Ya Allah sayang sangat kat Afiq dan rindu sangat nak dengar cakap dia. Afiq je duduk dekat sini. Sebab tu boleh tulis pasal dia banyak banyak. Ops! Jangan salah faham. Cikda sayang sangat kat semua anak buah. Satu satu duk berpusing bertukar tempat dalam hati ni. Biha comel. Dhia comel. Abang Rayyan yang manja. Baihaqi yang sado. Hahaha. Masing masing ada kelebihan dan perangai masing masing. Kadang kadang rasa tak nak kasi dorang besar. Boleh layan dan usik dorang banyak banyak.

Dulu saya adalah juga terasa hati kalau ada orang komen. Urmm macam budak budak bila bergurau. Pelik!

Tapi sekarang saya tak terasa sangat sebab saya ada kenangan tu. At least saya gunakan apa yang tak boleh kita lalui untuk kali kedua.

Percayalah, masa diaorang kecil la dia akan respond yang comel comel kat kita. Nanti kalau diaorang dah meningkat remaja, dewasa. Tak akan ada nya kecomelan tu semua. Ianya akan berubah mengikut masa dan keadaan.

Adakala masa kecil diaorang akan rapat dengan kita. Namun bila dah besar, kerapatan itu akan beralih kepada rakan sebaya mereka.

Oleh sebab itulah kita kena hargai masa sekarang. Jangan nanti bila dorang dah besar barulah terasa 'kenapa aku tak buat macam tu macam ni dulu eh?'. Dah terlambat dan perasaan bonding tu pun tak kan ada.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.