Monday, October 13, 2014

Hai Oktober!

Saje je hai kat Oktober. Tapi ianya tidak membawa apa-apa maksud pun.

Angin aircond sepoi sepoi bahasa. Terasa nyaman di tengahari macam ni. Kalau kat pejabat memang sangat nyaman, kalau kat rumah terasa berbahang. Ya Allah, telus sungguh menulis. Bukan nak komplen, tapi nak cakap je. Kalau kat rumah hari cuti [weekend] Jumaat dan Sabtu, kalau tak ke mana-mana saya lebih suka lepak kat rumah. Rumah kayu dan beratapkan asbestos maka bahang tu agak memerit. Bagi yang tak biasa tentu akan terasa 'panas eh'. Macam saya, saya terasa panas juga tetapi sebab dah biasa. Kira ok lah. Cuma memang lah tak dinafikan terasa panas. Apa aku tulis ni. haha.

Biasalah, kalau tak tersasar tak sah. Maka kembali ke tujuan sebenar. 

Malam tadi, saya dan sepupu ke Mydin Mall. Dah lama tak pergi kat sini sejak Mydin sumbangkan untuk konsert yang itu lah, yang ada budak meninggal tu. Saya rasa macam tertutup sikit hati untuk menabung di Mydin. Baik saya menabung kat Sabasun. Beli barang keperluan harian kat sini. Lagipun Sabasun lebih baik kerana dia sumbangkan pula derma untuk ke Gaza pada pendapat saya lah.

Nak ikutkan sejarah kami berdua. Masing-masing memang mencari handphone. Saya mencari dan dia pun mencari. Dia mencari Mega. Saya pula mencari XXXX. Wah! Main kod rahsia la pulak. Bukan apa, saya segan nak reveal apakah jenama yang bertakhta di hati saya. Kalau tulis takut saya riak. Dosa pulak. Takut saya berangan terlebih. Oleh itu baiklah saya tidak menulisnya. Simpan kemas dalam hati lalu berangan sorang-sorang. Eh tak, berangan kenalah beramai-ramai dengan kawan dan sepupu.

InsyaAllah satu hari nanti akan saya beli walaupun saya tak berharap sangat pun. 

1. Mahal
2. Macam membazir
3. Macam nak tetapi nak free boleh?
4. Nak tapi tak nak keluarkan duit sendiri. Eh sama point dengan nombor 3? haha
5. Semua di atas


Kisahnya, kami dah selalu sangat sangat menziarahi kedai handphone. Tilik sana, tilik sini. Tengok harga tak sampai kemampuan. Tak mampu. Lalu, malam tadi sepupu dah berjaya kumpulkan duit untuk beli handpone baru. Yeay! Kelas kau dik non.




Bayangkan, Mega dah keluarkan Mega 2 barulah dia berjaya beli. Mega sebelum ni tak berjaya dibeli disebabkan kekangan kewangan. Saya tukang teman dan sempat ke kedai kamera. Saya duk usha kamera Fujifilm. Memang nak sangat-sangat, tapi saya tak dapat beli lagi. Sebab kamera adalah wishlist yang entah ke berapa. Kalau kamu pengikut tegar [belohok kejap] blog MPS ni, tentu akan tahu dari tahun 2008 lagi kot saya nak beli kamera. Tapi tak terbeli beli lagi. 

Kerana, ku sedar diri ini tidak berkemampuan, Lalu melihat di balik cermin kedai pun dah kira bersorak sorai gembira rasa hati.

Masa singgah kat kedai kamera, pekerja kedai tu bagi saya 2 pamplet untuk kamera. Lalu menataplah saya akan pamplet tu tanpa ada apa-apa hasil. Kamera tak muncul depan mata saya. HAHA. Doraemon betul lah pemikiran dia nih.

Oh ya, tadi bercerita pasal handphone kan? HEHE. Selepas dah bayar. Duit dan barang bertukar tangan. Saya pun nak juga, yelah sepupu kita dapat handphone baru. Kita pun nak juga. Saya minta adik tu tolong cuci screen handphone saya. HAHA. Beria dia tolong cuci, padahal lap dengan kain je. Boleh je buat sendiri kat mana-mana tapi mengada-ngada. Saya cakap 'takdelah handphone saya rendah diri duduk dekat handphone baru'.

Itulah kan, masa tengah membeli handphone tu kan. Syaitan kan sentiasa menggoda kita untuk membeli. Sebab tu dalam Islam ada doa apabila kita masuk pasar. Kiranya tak kiralah nak masuk pasar ke, nak masuk mana-mana kedai ke, kena baca doa tu. Saya tak pernah amalkan dan tak pasti doa dia macam mana.

Sebab masa tengah membeli handphone tu, saya kan kaki jam. Tak boleh tengok jam. Mesti berkenan.




Jam ni saya mula berkenan masa di Kota Bharu Mall. Saya tertengok seorang budak perempuan memakai jam warna ni. Oh maaiiiii, cantiknya warna dia. Sejak dari tu memang nak cari jam ni. Berkenan ooii berkenan sangat. Malam tadi, singgah kat kedai jam selepas selesai membeli handphone. Tanya harga jam ni, RM180 after less [30%].

Tadi saya dah cek kat laman web dan terjumpa satu kedai jam yang murah la compare dengan laman-laman web yang lain. Tapi itu lah kan, saya dah banyak sangat jam. Ini menyebabkan saya berada di dalam dilema yang dicipta oleh diri sendiri. 
Jam ni dah saya miliki pada tahun ni kot kalau tak silap. Atau akhir tahun 2013. Dibeli pada harga RMXXX sebab tak ingat.

Masalah sekarang, dahlah kesemua keluarga Casio. Kalau saya beli bermakna jam Casio saya dah 3 pasang. Rasa macam botak duitku. Namun macam ok je kalau saya jual jam ni dengan harga murah-murah. HAHA. Kat kepala sekarang terbayang muka anak-anak buah yang raaamaaiiii. Err anak buah yang umur setahun dua, 3 tahun, yang baru pandai nak meniarap tak termasuk dalam bayangan. Sasaran kita ialah pada yang dah sekolah menengah. HAHAH. 

Adakah misi ini akan berjaya?

Kalau saya sampai hati nak jual, maka akan berjaya. 
Kalau kakak saya nak melayan, tentu akan sukses.
Kalaulah.

Kalau tak ke mana-mana, maka berangan sampai di blog sahaja. haha.

Ok dah, masa dah tamat. Waktu rehat dah melabuhkan tirai. Maka penulisanku jua ingin berundurkan diri.

Keyboard off!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.