Friday, November 21, 2014

Mama Mia Versi Kami #inibetulbetulpunyacerita

Rasa bersalah sangat lepas post entry sebelum ni. Yelah, tajuk lain isinya lain. Itulah akibat menulis separuh separuh, lalu idea lari secara berganti ganti dan larian mula berubah menjadi acara kutip gula gula. Namun itu tak bermakna saya perlu tulis pada malam ini, tak perlu pun.

Namun kerana bersalah yang sangat bersangatan dan memang nak sangat cerita, maka ku gigihkan jariku untuk mengetuk semua huruf yang ada kat keyboard ni. Padan muka keyboad kena tidur lewat malam ni. Nasib kat luar hujan dah berhenti. Alhamdulillah. Maka esok kena pergi kerjaaa. Haaa, kena pergi kerja. 

Eh petang tadi sempat jalan jalan tengok air. Seronok walaupun dah lewat petang. Nantilah kita sembang sembang eh. Takut entry ni lari dari tajuk lagi. Kalau exam tak tentu kena tanda dek cikgu 'karangan terpesong!'. 

Ok, saya tak nak terpesong isi maka marilah kita semua sama-sama tekun membaca apa isinya. Saya kalau boleh nak bagi isi yang bermanfaat untuk kalian semua yang sedang membaca ni.

Kita kasi aluan sikit sebagai panduan pembacaan.

Versi cerita : lebih kurang Mama Mia
Sebab musabab : kami 3 orang, Mama Mia pun 3 juga. Kan sama bilangan dia
Rupa : apa ni main rupa rupa pulak, dah tentu Mama Mia berupa. HAHA. Kami ni alhamdulillah. syukur apa yang ada. Tapi tak setanding la dengan MM tu. Oit sat, bukan nak cakap pasal rupa pun.
Teraju utama : Muhammad (sekarang dah nak masuk urmmm ... tak ingat la)
Teraju yang lebih utama : sepupu saya

Kisahnya saya kagum dengan sepupu saya. Kami membesar bersama sama sejak dari kecil lagi. Dulu saya tak berapa juga dengan dia. Macam konflik kanak kanak yang sedang membesar. Lama lama bila dah besar, kami rapat secara semulajadi tanpa suntikan botox ataupun pemakanan tambahan. Tiada langsung unsur unsur sebegitu pada perapatan kami. Sangat semulajadi. Jadi tiada tarikh yang tepat bila masa ianya utuh.

Sebelum ini, saya pernah bercerita mengenai jiran saya yang menjadi pengasuh. Dan sekarang saya nak bercerita mengenai sepupu saya pula. Kiranya saya ni tidak berat sebelah. Mana yang baik patut kita contohi. Bukan contohi saya yang tak berat sebelah ni. haha. Itu ayat saya yang poyo dan tidak membawa apa apa makna pun pada pasaran minyak dunia sekarang. Maksud saya, contoh sepupu saya yang baik itu perlu dicontohi. Amacam? Nampak macam mengipas tak? Alah, sepupu saya tak baca pun blog blog ni. Dia pun tak tahu saya ada blog. Kita kita aje lah eh. Jadi pujian pujian ini tidak jatuh ke dalam kategori mengipas. 

Sepupu saya namanya Naa. Bagi nama pendek aje lah eh, tak perlu nama sebenar. Ini bukan nak isi borang cek kat bank. haha. Dia tak kerja di mana mana sektor awam ataupun swasta. Dia hanya berkerja secara sendirian berhad. Masanya lebih fleksibel dan lebih menyeronokkan. Dia pandai menjahit dan jahitannya sangat kemas. Itu saya tak boleh pertikaikan. Dia pernah belajar di dalam kolej di dalam kelas jahitan/fesyen. Macam resume lagaknya. Tapi ini bukan resume, ini pengenalan diri dia.

Sepupu saya dah pernah mengasuh 1 orang budak budak sebelum ini. Seorang atau 2 orang macam tu la. Sekali dia mengasuh biasanya tak lebih dari 1 orang. Kiranya mengambil upah untuk yang dekat dekat ajelah dengan rumah. 

Kanak kanak yang diasuhnya sebelum ini adalah biasa. Maksud biasa tu, emak datang hantar pagi dan ambil di petang hari. Lepas tu dapat gaji. Settle kerja.

Ini cerita yang saya nak coretkan lain sikit.



Nah gambar. Sebagai hadiah kerana bersabar membaca penulisan saya yang agak kutu kutu mati pada malam ini. Di samping menerima tempahan baju, sepupu saya turut mengambil upah menjaga anak orang. Jangan buat lawak cakap 'tak kan anak kucing kot'. Tak kelakar. 

Keterangan gambar : Nampak tak budak lelaki berbaju belang yang didukung sepupu saya tu? Budak tu lah saya nak cerita ni. Jadi sila fokus. Jangan kasi hilang konsentrasi anda. Aa dia memang cerah budaknya, sebab Muhammad ni nenek atau siapa entah, ada keturunan Cina. Budak baju kuning tu jangan dipandang sangat. Itu anak buah saya si Baihaqi yang sado. haha. Glamer sangat ayat sado. Itu budak sangat pandai bercakap dan menjawab. Anak buah saya tu dah mencapai tahap obesiti. Berat dia 20 kg lebih tau. Baru masuk 3 tahun, nasib tahun depan dah nak sekolah. Tapi tak tahulah macam mana akhir dia. Berjaya atau tidak. Tunggu sahaja lah. Baju kurung tu mak saudara [Makteh] saya merangkap emak kepada sepupu saya. Manakala saya pula sebagai jurugambar pada hari itu, tidak mempunyai ibu dan hanya menumpang kasih emak saudara sahaja. 

Berbalik pada budak kecil baju belang tu. Dah besar kan dia? Saya pula lupa dia dah masuk berapa bulan sebab dia dah pandai berjalan. Tak kan lah 11 bulan. Cepat benar dia pandai jalan.

Ok. Macam ni, Kenapa macam susah sangat eh nak menulis ni. Asyik macam tersekat je. 

Budak berbaju belang itu namanya Muhammad. Nama penuh tidak pernah saya tanya. Baru perasan tak pernah tanya sebelum ni, apa nama sebenar Muhammad ni. Muhammad ni dijaga oleh sepupu saya sejak dia habis pantang. Kiranya semasa dia berumur 3 bulan, dia dah dijaga oleh sepupu saya.

Cuba fikir. Ibu mana yang sanggup nak tinggalkan anak kecil sebegitu. Bukan tinggal pada siang hari aje tau, malah pada malam hari juga.

Oleh kerana ibu si Muhammad ialah seorang jururawat yang mana kerjanya ialah mengikut shift. Maka, nak tak nak dia kena cari pengasuh dan rela tak rela dia perlu tinggalkan anak dia. Anak masih lembik, masih bau bau baby lagi. Masih jari mengerekot lagi menggengam. Masih lagi menyesuaikan diri dengan dunia. Masih lagi belajar mengenali bau ibunya, bau ayahnya. Masih lagi terpisat pisat pandangan dia. Masih lagi baby yang comel. Namun, kerana kerja. Maka terpaksalah direlakan. Nenek Muhammad jauh, di dua negeri yang berasingan. Mana mungkin ibu Muhammad nak tinggalkan anak dia kat sana. Tapi tak tahulah akan datang macam mana.

Maka, tugasan sepupu saya telah bermula ketika Muhammad masih kecil lagi. Sepupu saya tidurkan dia, tukar pampers, tidur sama sama. Alahai, senang cerita jaga macam anak sendiri. Ini pengasuh gred A punya. Dahlah sepupu saya tu masih muda, tapi sanggup menjaga baby. Kalau pengasuh yang dah berusia, yang dah kahwin itu saya tak peduli lah sangat. Yelah, pengalaman dorang banyak. Dah kira otai masih berbisa. 

Upah pengasuh yang dibagi ialah RM250 sebulan. Sebenarnya saya tak tahu sangat bab bab upah ni. Kiranya mahal sangat ke atau murah atau ok. Adakala ibu Muhammad lepas balik kerja, dia akan ambil Muhammad agak lewat sedikit.

Contoh : waktu kerja habis pagi, dia akan berehat dahulu dan pada tengah hari barulah dia datang ambil Muhammad. The best part, Makteh dan sepupu saya ni selalu gak cakap 'kesian mama Muhammad penat, jadi dia rehat dulu sebelum ambil Muhammad'. Kalau kat taska dah tentu ada extra charge.

Konflik ada tak? Dah tentu ada. Bukan tak ada. Contoh, kalau ambil lambat sangat dan sepupu saya ada kerja yang dia dah plan nak buat. Maka kat situlah timbul konflik. Konflik perasaan nak bersukaria tapi Muhammad masih ada. haha. Yang lain lain ok. Biasanya sepupu saya nak keluar ambil angin dengan kawan baik dia je. 

Tapi adakala lambat tu bersebab. Pernah 1 ketika tu, ibu Muhammad ni memang sangat lambat datang rumah sepupu saya. Makteh saya dah risau lalu disuruhnya sepupu saya tengokkan ibu Muhammad. Rupanya dia kepenatan dan tertidur. Kesian kan? Dahlah mak ayah sendiri/mak ayah mentua jauh.



Mari kita tengok payung payung ni sekejap. Cuci mata la sikit. Semua ni kat lorong di Kampung Cina. Jangan ingat Kuala Terengganu tak ada benda ni eh. Adaaaa. Dah maju la sikit, sikit lagi nak sama dengan jalan jalan warisan kat Penang. hehe. Betul ke nama dia jalan warisan? Saya main hentam je. haha. Tak pernah pergi pun kat lukisan jalanan tu semua. Sebenarnya kat sini banyak lagi benda yang terpamer, tapi saya tak tunjuk semua gambar. 




Keterangan gambar yang dipaksa kirim oleh sepupu saya : Kami 3 sepupu. Yang tengah namanya Liya merupakan kakak kepada Naa. Manakala yang kanan, lagi sekali hanya menumpang kerana tiada adik adik perempuan. Gambar ni masa sepupu saya bertunang pada bulan 6 yang lalu. Tak sempat nak cerita sebab upload gambar namun tak lepas lepas. Lalu saya tidak menyambung usaha untuk menyiapkan entry tersebut. Majlis pertunangan tu saya rasa tersangat meriah dan wow. Saya rasa lah. haha.

Pada malam Ahad yang lepas, kami bertiga ke kedai makan layan meatball dan chicken chop. Kebetulan Muhammad ada kat rumah, maka bergeraklah kami ke kedai makan berempat. Sanggup bawa Muhammad walaupun ianya akan nampak seolah olah anak kepada kami kami. haha. 

Saya tak banyak pegang Muhammad, hanya Liya yang pegang. Tak kan semua nak berebut pegang pulak. Kasi can lah pada sepupu saya yang jauh tu pegang, Minggu tu kebetulan dia balik cuti.

Sebab tu la saya perasan macam Mama Mia. haha. Sebab malam tu kan, Muhammad asyik nak berdukung aje, Tak nak duduk diam kat meja makan.



Ini pulak, keterangan gambar : semasa kami lepak lepak di kedai makan di persekitaran Sabasun. Muhammad pun ada juga.

Duhai Muhammad. Ketahuilah engkau budak kecil. Kalau kami nak ke mana mana, kalau Muhammad ada. Cikda cuna cuya akan bawa kamu sama sama kami. Akan angkut Muhammad walaupun Muhammad bukannya siapa siapa pada kami pada mulanya. Sekarang Muhammad dah besar. Cikda tengok Muhammad dari Muhammad kecil lagi. Walaupun bukan cikda yang jaga, namun cikda tengok sedikit % pembesaran Muhammad. Sekarang dah pandai berjalan terkedek kedek, dah pandai marah marah, dah pandai memberontak, dah pandai ogeh pintu. haha. 

Ogeh ialah goncang/cubaan membuka pintu/sesuatu dengan semangat. 

Kalau ibu Muhammad kerja malam, maka pada petang Muhammad dah dihantar kat rumah sepupu saya. Kalau dia kerja siang, dia tak hantar. Maka mudah sedikitlah pergerakan aktiviti kami. Bukan apa, sepupu saya akan fikirkan Muhammad terlebih dahulu.

Kami tak berani nak bawa dia lama lama kat luar, sebab dia amanah kepada kami [baca sepupu saya]. Macam sepupu saya cakap, jaga anak orang ni kan, adalah lebih sukar berbanding jaga anak sendiri. Anak sendiri, kalau dia buat salah, kita boleh pukul, boleh marah. Tapi kalau anak orang, kita perlu jaga dia, lebih dari kita menjaga diri kita sendiri. Kalau dia sakit contoh demam semasa kita jaga, kita akan rasa bersalah. Kalau dia jatuh, kita takut dia cedera. Kalau ada lebam atau apa kesan gigitan nyamuk, kita yang susah hati. Tak kan nak pulangkan anak orang dalam keadaan ada gigit nyamuk, ada kesan lebam? Kalau dia buat perangai, kita kena tahan daripada nak marah marah. Memang sangat mencabar kan? Sekarang ni, dia dah pandai melasak. Kalau bawa jalan jalan, dah pandai meragam. Dah pandai berjalan, asyik nak berjalan sendiri aje. Suka mengekek bilamana kita kejar dia.

Soalan sekarang : mana nak jumpa pengasuh macam sepupu saya sekarang? Ada.. bukan tak ada. Saya tak cakap tak ada, cuma saya tanya je. haha. Bagi saya, ibu Muhammad direzekikan dapat sepupu saya sebagai pengasuh. Dia tak perlu bimbang sebab anak dia dijaga dengan baik. Tak perlu cctv. haha. Melampau sangat ni ayat. Sepupu saya mungkin tak adalah 100% sempurna menjaga, namun dia bagi yang terbaik untuk Muhammad.

Saya tengok sepupu saya dah mak mak sangat cara dia pegang budak. HAHA. Naik ternganga pun ada. Nantilah saya cerita sebab ini cerita Muhammad, tapi memang lawak oo cerita tu.

Sepupu saya masih ada adik adik lelaki. Jadi kalau apa apa, semua main peranan. Bergilir gilir kalau sepupu saya nak menjahit atau nak masak. Makteh saya tolong tengokkan apa yang patut. Sebab dia tak larat nak layan kerenah Muhammad. Makin melasak sekarang katanya.

Pejam celik, cerah gelap, dari 3 bulan sehingga 11 bulan kot dia ni, Dah besar dia. aish! Malas nak tanya sepupu, Muhammad dah berapa bulan eh? Tapi baru baru ni, Muhammad sambut birthday. Haa, dah setahun kot dia. HAHA. Ok, ini nampak sangat bukan pengasuh Muhammad. Apa pun tak boleh harap. Ala, saya anak buah dah ramai. Memang tak terlayan la birthday Muhammad. Sorry Muhammad. Nanti cikda ajak gi jalan jalan eh.

Jadinya, dengan keadaan hari ini. Berdoalah banyak banyak kat Allah semoga Allah permudahkan kepada kita untuk jumpa pengasuh yang baik. Yang boleh jaga anak anak kalian semua dengan baik walaupun tak sebaik air tangan kamu sendiri, namun sekurang kurangnya anak anda diterima dan diperlakukan seperti keluarga mereka sendiri. Berdoa semoga Allah tanamkan rasa kasih sayang pada si penjaga anak anda agar marah dia kerana sayang dan bukan membuta tuli. Ini sedikit sebanyak dapat mententeramkan anda di tempat kerja tanpa gusar fikirkan tentang keselamatan anak anda. Doakan agar anak anda tidak menyusahkan pengasuh. Doakan apa sahaja yang baik baik. InsyaAllah, Allah tentu akan tolong. 




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.