Thursday, November 20, 2014

Mama Mia versi Kami

Pernah tengok cerita Mama Mia? Saya pernah walaupun tengok separuh dan sedikit sedikit. Yang saya ingat mereka berkerja di shopping mall, jumpa baby lepas tu mereka kelam kabut dengan polis. Dan lagi mereka kelam kabut juga nak jaga baby dan dalam masa yang sama mereka berkerja. Jadi macam kena bergilir gilir lah jaga baby tu.

Itu versi cerita. Ini versi realiti. Mama Mia versi Kami. Sebetulnya bukan kami sangat. Ianya lebih kepada versi sepupu saya.

Malam ni, saya nak kongsikan satu cerita yang pada saya macam best. Yelah, saya nak bercerita pasal benda lain. Mood saya tak berapa bagus untuk beberapa minggu ini. Banyak benda yang difikirkan. Menulis di dalam mood yang tidak ketahuan amatlah sukar. Kamu akan terganggu dengan diri sendiri. Saya seorang yang tidak mampu untuk menulis HAHA sedangkan kat hati UWAA! Menipu manusia tidak mudah apatah lagi menipu orang yang rapat dengan diri iaitu diri sendiri.

Ok. Kita pendekkan cerita yang kalau dibiarkan akan membanjir ayat ayat lantas menjadi karangan yang tiada penghujung.

Dengarlah ini cerita ya sekalianku.

*** perenggan di atas ditulis pada 18hb. dan sekarang bilamana saya buka balik draft ini. Haribulan dah pun menjangkau 20hb. Jadi elok saya sambung semula cerita di atas.

-------------------


Rasanya kali ni saya akan menulis tanpa sempadan, HAHA. Oleh kerana entry ini dah terhenti dan ada pula cerita baru, maka terimalah cerita tanpa sempadan dariku.

BahRain

Malam tadi hujan turun tidak henti-henti. Pagi tadi bersiap siap nak ke tempat kerja. Tengok air dah melimpah di kawasan belakang dapur dan sekali lagi bilik air turut menjadi mangsa.

Semasa detik nak melangkah keluar dari rumah hampir tiba, saya baca whatsapp yang menyatakan air dah naik di kawasan kampus. Maka saya tunggu sambil tak lekang membaca mesej yang masuk kat handphone. Akhirnya, pihak atasan universiti mengeluarkan arahan bahawa hari ni kami semua diberikan cuti. Nak kata gembira sangat tu tidak lah sangat.

Semalam saya demam [saya jarang demam], hati tu nak sangat mc sebab masa petang tu, memang tak larat. Saya dah bertahan dari pagi. Bila pergi klinik tapi tak dapat mc. haha. Yelah, saya pergi klinik jam 3.30 pm lagi 1 jam nak balik dari kerja. Tiba-tiba pula masa kat dalam klinik tu, demam macam dah ok. Eh dia ni memain pulak. Bila doktor check, suhu dah 38. Kiranya tak perlu mc melainkan kalau saya pergi pagi, demam masih beruap. haha. Ini demam dah sendu baru nak pergi. Errr, itu pun sebab selepas saya munta*, barulah timbul rasa takut dengan suasana sekarang. Bila musim banjir, penyakit kan mudah merebak. Itu lah yang membawa saya melangkah jua ke klinik.

Semalam tak dapat mc, hari ni semangat nak kerja eh dapat cuti free. Rasa hati seronok tak seronok sangat almaklumlah masih ada kerja yang perlu diselesaikan. Masih banyak lagi untuk bahagian saya. Urgh! Saya bimbang, Dan esok, kami semua dah kena sama-sama perlu selesaikan tugas untuk konvokesyen bulan ni. Bab-bab konvo ni, bukan tugasku namun seperti biasa, memang kami akan buat kerja sama-sama satu pejabat. Jadi no big deal la. Dah tak lama dah konvo tu, hampir seminggu lebih aje lagi.




Semasa tengah menulis, banyak gambar gambar yang masuk kat dalam whatsapp. Ini adalah depan pejabat saya. Tak pernah air naik sebegini rupa.



Depan pagar utama kampus.



Lumpuh



NOVEMBER RAIN

Bukan nak cakap pasal hujan lagi dan lagi, tapi saja je nak highlight kan macam tu. Hari semalam dan sehingga 23 November ini juga merupakan birthday kepada anak saudara dan juga adik 3 saya.

Diaorang ni macam berpakat pulak. Bermula 19 - 23.11.2014 : semuanya ada birthday. Tapi kan, macam tak sah kalau birthday tak ada kek. Suasana yang typical. HEHE. Namun tak semestinya kena beli atau wajib beli, kalau tak beli maka tiadalah birthday pada hari tu. Oh tidaklah sebegitu rigid. Cuma ianya lebih kepada rasa kegembiraan yang tidak terjangkau. Lebih lebih lagi kepada budak-budak. Itu aje lah.

Untuk semua penyambut-penyambut ulang tahun kelahiran, diucapkan dengan penuh harapan agar hidup mereka semua diberkati Allah. Diberikan umur yang berkat, hidup yang dirahmati, diberikan keluarga yang menyenangkan dan membahagiakan. Semoga selamat dunia dan akhirat. Amin.


DIARI TERBUKAKU

Lepas dah diisytiharkan cuti pagi tadi. Saya hanya melayan facebook, instagram dan whatsapp. Kesimpulannya, pagi saya sangat tidak berkhasiat. Bila dah banyak membaca itu ini, dan otak saya turut sama laju berfikir dan akhirnya saya mengambil laptop. Saya rasa saya nak menulis semua rasa tu.

Rasanya dah pernah tulis, tapi nak tulis lagi. Pernah tak tengok seseorang tu yang biasa biasa aje pada pandangan kita. Urm macam ni, macam ni. Orang tu biasa aje pada pandangan pertama kita. Namun bila kita teliti dia kan, akan ada kesimpulan dalam hati kita. 'Patutlah orang suka, dia baik'. 'Patutlah itu ini, dia ok rupanya'.

Apabila kita banyak bergaul dan jumpa dengan pelbagai ragam manusia. Saya selalu didatangi dengan frasa-frasa yang saya tidak minta pun dia hadir, tapi dia selalu hadir kat hati.

Contoh: .................................................
Senang cerita macam ni. Sebenarnya, suami dan isteri memang sangat rapat. Itu kita tak boleh pertikaikan. Namun dari segi perlakuan suami kita dipejabat. Adakah kita tahu? Saya selalu perhatikan dan fikir, adakala kelakuan suami sedikit sebanyak berbeza di rumah dan di pejabat. Apapun, yang penting cukuplah si suami pandai jaga diri dan batas batas pergaulan di pejabat.

Contoh: ada seorang budak perempuan. Bukan budak pun, dah boleh jadi mak budak. HAHA. Tapi macam comel je gunakan ayat budak, nampak bergula la sikit kan. Budak perempuan ni saya tak kenal sangat, tapi dari segi rupa biasa biasa je. Saya tunjuk gambar dia kepada kawan perempuan saya, lalu dia cakap 'xxxxxxxx'. HAHA. Tak boleh tulis. Namun bagi saya, selepas saya meneliti. Saya akui dia cantik dengan cara dia. Pengalaman dia yang menjelajah banyak negara, pandai, tahu agama dan saya rasa dia berhak untuk itu. Untuk apa? Untuk itu.. haha. Ayat yang tidak dipinta hadir kat hati 'jauh benar aku dengan dia', 'tak layak sangat aku nak sama-sama bersaing'. Ini bukan merendah diri, ini namanya sedar diri. haha.

Saya tak tahu, kenapa kat mata saya selalu nampak benda-benda cantik yang pada mulanya tak cantik terutamanya melihat peribadi orang lain. Mungkin kerana saya masih banyak kekurangan.


HAL SEMASA

Kejadian di Mekah agak heboh diperkatakan. Saya juga tidak terlepas mendapat video yang mana memaparkan pergerakan angin yang gelap [ribut pasir] yang makin lama makin gelap sehinggalah menutupi pandangan.

Di dada akhbar menyatakan itu hanyalah fenomena biasa yang seringkali terjadi saban tahun di Mekah. Saya pula apabila membacanya, otak memacu saya ke arah yang lain. Ini belum lagi datangnya hari kiamat. Saya teringat kepada 1 ayat lebih kurang bunyi nya 'gunung hancur lalu berterbangan seperti debu'. Lebih kurang macam tu la mengikut ingatan saya. Bagaimana nanti kita? Di mana nak selamatkan diri? Dengan apa nak selamatkan diri? Bagi saya itu adalah cerita atau gambaran daripada Allah untuk kita berfikir. Semua benda/kejadian boleh dilakukan oleh Allah. Menunjukkan betapa besarnya kekuasaanNya. Dan saya takut. Saya kan penakut sikit.

Mama Mia versi Kami

Akan disambung di lain siaran. HEHE.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.